• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Videofilmning - Hjälp!!!

F

F.d. 55665

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Hej igen Flat Mates
Grunderna är:
*Ordna en spelare, tex en fungerande MiniDv kamera, som fortfarande har OK kvalitet och klarar spela upp dina band.
*En koppling mellan spelaren och din dator, dvs någon form av kabel eller "kit" som har kontakter som både kamera och dator har. En minidv kamera och en modern dator klarar sig förmodligen med bara en kabel som digitalt flyttar data mellan spelare och dator.
*En mjukvara som i första hand kan ta in dina filmer till ett enkelt format i datorn, nyare Windowsversioner tex 7 och 8 har detta inbyggt, och på Mac lär det vara ännu bättre säger dom :)
*En programvara som kan editera filmerna (detta kan vara överkurs men kan göra slutresultatet mycket mer intressant). Finns enklare versioner i nyare datorer
*Om du vill bränna till DVD måste du ha en dator som klarar detta, även här klarar de flesta nya datorer detta om dom har en dvd-enhet.

Du kan köpa till en "inspelningskit" men dessa är främst till för att ta äldre analogt filmmaterial, och spelar in en antennsignal (lite bättre blir det) ungefär som en VHS-spelare gjorde. Bra om du även vill spela in gamla VHS-band. Fördelen kan vara att dom även har med en integrerad och enkel programvara (men erfarenheten säger att det ibland kommer en dålig, gammal och besvärlig programvara). Om du har en bärbar dator så kom gärna förbi så tittar vi tillsammans vad som kan tänkas fungera för dig.

Ett ibland enklare alternativ är om du har någon form av DVD-inspelare för TV. Då kan man möjligen köra direkt till DVD. Dom här maskinerna tenderar att försvinna efter hand och har inga eller mycket små redigeringsmöjligheter och lägre kvalitet eftersom konvertering till DVD-format måste ske direkt vid inspelning.

Personligen tycker jag att om det inte är allt för många timmars material så lägg en helg eller två på att klippa bort överflödigt material, lägg på lite menyer, gör några enkla övergångar. Efter en stund kommer du att känna dig som Ingmar Bergman, men med mer intressanta filmer än han gjorde :). Och omgivningen kommer att uppskatta att titta på det du gjort när man klippt bort överdriven zoomning, allt för snabb panorering och "fipplande" med kameran.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Tack än en gång, Martin - vilket engagemang!

Jag väntar nu på svar om mina lagda bud på eBay på samma Handycam-kamera som min, som lagt av, ger resultat. Jag skulle verkligen vilja ha en fungerande sådan, även om jag nog kommer att köpa en modernare kamera som använder minneskort.

Man baxnar över det stora utbudet av begagnade kameror där på eBay, det återstår att se om säljarna är beredda sälja även till utlandet. Vi får se.

Vad jag har i nuläget förutom den strejkande kameran är:

en Acer/Aspire 5742 laptop med Windows 7, åm -11. Den har 320 GB HDD, Intel HD Graphics samt Super Multi DL drive

en Panasonic DMR-EH65, åm -08 - inspelningsbar HDD-DVD-spelare med 250GB-hårddisk

en Panasonic DMR-E55, åm -06 - inspelningsbar DVD-spelare

i övrigt bra och väl fungerande TV-apparater och Canal + -abonnemang och inspelningsbar HD-boxar mm.

I händerna på folk med bättre teknisk kunskap än mina kan nog dessa manicker utföra stordåd! Jag ska försöka skärpa till mig, komplettera med vad som ytterligare behövs, och detta med att kunna redigera det man spelat in låter ju verkligen lockande.

Med vänlig hälsning
Ted
 
Senast redigerad av en moderator:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Jag har hållit på med detta i ganska många år. Att lägga över gamla filmer, egna såväl som köpta VHS.

De program som jag använt mig av är inga dyra. MAGIX, Pinnacle och Adobe Premiere Elements. 500-ca 1200 kr.
Som lagring har jag externa hårddiskar. ex.3,5-tums extern hårddisk på 2TB! direkt med USB utan nätaggr. Då kan jag ha med mig denna lilla hårddisk i husbilen och koppla till TV och se. Perfekt.

Jag är lite försiktig, så jag har sparat HELA filmen, OM man vill se oredigerat material längre fram. Sedan redigerar jag filmen, lägger på ljud, musik och texter. Spara den färdiga filmen på hd och blu-ray skiva 25Gb. Ett snyggt fodral är inte fel.
Men det tar tid!!. Filmar man sedan i HD format vill det till man har en kraftfull dator med bra grafikkort.

Hur får jag bästa datorn för videoredigering? - PC för Alla

Lycka till:spinny:
 
Toppen