• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Videofilmning - Hjälp!!!

F

F.d. 2621

Guest
Jag började med videofilmning i början av 80-talet, med dubbelåtta osv för att år 2000 köpa den då tämligen avancerade SONY Handycam DCR-PC3E-kameran, en för den tiden tämligen avancerad apparat, som troget gjort tjänst tills nu!

Jag betalade då ca 20.000.- för detta lilla under, som ju kunde så mycket - allt baserat på den nya 60 min DVC-minidisketten. Under åren har jag regelbundet dokumenterat vårt liv och leverne på ca 20 sådana kassetter, som vi själva, barn och barnbarn m fl gärna tittat på under åren.

Men - nu tycks den glädjen fått ett abrupt slut - den funkar inte längre! Jag har lämnat in den på Scandinavian Photo som efter dyra analyskostnader meddelar att "den går nog inte att reparera, reservdelar finns inte längre att få tag i mm mm. Videokameror baserade på tape finns inte längre, nu är allt baserat på minneskort eller hårddisk osv. Med andra ord köp nytt, glöm den gamla tekniken men ingen kan heller inte säga dig hur länge den nya tekniken kommer att ge dig det du vill ha för framtiden.

Jaja, visst måste tekniken vidareutvecklas och visst kan jag förstå att man inte för evigt kan tillhandahålla reservdelar och service för den tidigare tekniken, men det är ju för dj-t att stå där med lång näsa! Jo visst skulle man i tid ha fört över filmerna/kassetterna på DVD-skivor, och visst kan man väl ännu göra det till hemska kostnader, men sen då???

Sista hoppet står nu till HBK-medlemmarna - kanske finns det någon som har en likadan Handycam som fortfarande funkar?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Handycam PC1E har jag sedan 98 används inte batteriena är ej laddningsbara numer har div. tillbehör bl a teleobjektiv, men kan ej spela upp mina band på annat sätt än genom denna som jag använder som videomaskin.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Vidareutvecklingen har dessbättre medfört att kvaliteten har blivit mycket bättre med den nya tekniken! Detta gäller både ljud och bild.

En modern videokamera har en upplösning på 4K, dvs 30-40 ggr skarpare än VGA.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Det finns spelare, som du kan ansluta till din dator och direkt föra över dina band till digitala filer. Men jag tror de är ganska dyra. Man kan dock söka på e-bay på mini dv-player.

Annars är alternativet att antingen som du var inne på, att låna en mini-dv kamera eller att köpa en begagnad. Man borde komma över en sådan ganska billigt. Att batterierna är kass brukar inte göra något, de flesta av de nyare kamerorna hade en direktanslutning till nätadapter.

Tyvärr har jag ingen att låna ut, min har också pajjat. Så jag står inför samma dilemma, har dock inte tid att åtgärda det...:wub:

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Handycam PC1E har jag sedan 98 används inte batteriena är ej laddningsbara numer har div. tillbehör bl a teleobjektiv, men kan ej spela upp mina band på annat sätt än genom denna som jag använder som videomaskin.

Jaktfalken, jag råder dig i så fall att föra över dom till dator innan din kamera pajjar! Sedan kan du redigera i datorn!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Vet men får inte tummen ur kanske läge att han hör av sig har gjort 2 filmer till cd men det börjar bli gammalmodigt det också så man undrar vad man skall göra därför tröttnade jag på allt med modern teknik skriverust nu på min bärbara som snart är omodern den också och har 2 plattor vad kommer sen chipp i pannloben? Skämt o sido bäst att göra något åt det kan givetvis köra den med nätadapter.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Superintressanta inlägg!

Hasse Schmid vet jag kan föra över på DVD, men även med det rabatterade priset så blir det en bra peng för de 25 kasetterna jag har. Andra företag gör samma jobb för bortåt 400.- per kassett.

Den där kameran för ca 100.- på ebay skulle jag gärna ta hand om, men det står ju i annonsen "can not ship to Sweden" så det blir väl inte så lätt. Vad kan det finnas för skäl till detta?

Har kollat på Blocket också men utan resultat.

Hur det går till att koppla upp sig mot datorn vet jag tyvärr inte heller - om man nu skulle kunna komma över en användbar uppspelningsapparat för dessa kasetter. Kan någon ge råd vore jag tacksam!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Inga problem, har en kamera för minikasetter. Har själv kopierat över alla mina band till datorn. Går smidigt att sen bara bränna ner dom till DVD. Hör av dig så kan jag förklara.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Det är inte så ovanligt att säljare inte exporterar. Jag tror att detta kan ha två förklaringar, antingen är de rädda för språkförbistring om det skulle uppstå någon oklarhet eller så är de rädda för tullhantering mm och känner inte till EU-reglerna eller vilka länder som är med i EU.

Jag har köpt flera gånger från säljare som inte vill exportera. Jag har då kontaktat säljaren och frågat om de kan tänka sig att skicka till Sverige och vad priset för frakten i så fall skulle bli. Hittills är det ingen som då har vägrat.

Den aktuella auktionen har en vecka kvar så det finns gott om tid att kontakta säljaren som har ganska många transaktioner varav 76 som säljare sedan 10 år med 100% positiv feedback. Ser bra ut.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Kanske användbart på gamla videoband.
På gamla band(tape) kan bindemedlet bli kletigt med åren och verkar ospelbart.
För att kunna föra över till ny teknik finns denna metod.
Dvs lägg bandet i en ugn ca 55 C° ca 1-8 timmar så går det attt spela upp bandet.
Har själv gjort dettta på 1 tums band med analog mätdata och fört över till digitalt media.

se metoden nedan:
Sticky-shed syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Mycket intressant upplysning, ArneB, som även sammanfaller med vad Sony´s anlitade verkstad bl a funnit - "klibbig vätska, som stör mekaniken för in- och utmatning av kasetten".

Kanske är det detta fenomen, som gjort slut på tape-tekniken som bärare av såväl ljud som bild?!
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Jag har en riktig SONY videospelare från den tiden stor. som en förstärkare en riktig proffsmaskin då ,som tar dessa kasetter kan tänka mig att låna ut den till aktsam person
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Flat Mates, lite stressat på väg till jobbet. men om det är MiniDV du menar (lite osäker på formatterminologin) så är jag 90% säker på att det finns minst en fungerande (med nätadaptern inkopplad...) i källaren här i Göteborg. Lånas mer än gärna ut till HBK:are. Maila mig privat om du är intresserad så går jag ner och startar upp den ikväll så jag inte lovar för mycket.

Har själv lagt över allt på datorn och redigerat mycket till DVD. Se till att kosta på dig att spara i fullformat (okomprimerat från bandet, tar en del plats). Min lite senare Sony kamera producerade riktigt bra bild, och när man komprimerar till DVD tappar man en hel del.

Och att kopiera komprimerande till dvd rakt av kan nog riskera att tappa en hel del.

Använde själv ett kit från Haupphague (lär mig aldrig namnet rätt) med ett kort i datorn och en bra editeringsprogramvara. Denna är nog inte användbar längre (framför allt inte kortet), men Netonnet, MediaMarkt mfl säljer säkert motsvarande för en liten summa. tror att "Firewire" var ledordet då, men USB 2 och 3 borde idag kunna göra samma nytta. Kameran har någon form av USB, "DV" och "AV" och heter Handycam DCR-HC96. Kanske räcker det med rätt USB-kabel som säkert också skräpar i källaren.

Vårda gamla bildminnen, om 10 år kanske varken vi eller våra barn kan eller vill. Sen är det ju det där med att se till att hålla det digitala katalogiserat och uppdaterat.......
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Va, så här kan det väl bara gå till på detta forum!

Tack till både JanneEkan,Kjellberg och Martin J! Mitt huvudsakliga intresse nu, när jag fått klart för mig att tape-baserad videofilmning inte är riktigt pålitlig, är att med lämplig bandspelare - för MiniDV-kasetter - föra över de ca 25 st jag har för den gångna 12-årsperioden till DVD-skivor på min laptop.

Hur det senare går till, med eller ev ? utan redigeringsprogram blir nästa nöt att knäcka. Jag har hittills inte brytt mig om att redigera utan varit riktigt sparsam vid filmningen och endast koncentrerat mig på det väsentliga. Sent ska syndaren vakna, tänker jag i denna stund.

För framtida videofilmning lär det bli en modern kamera med minneskort som medium.

Jag ber att få återkomma "bilateralt" till er, ovan nämnda.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Vill bara flika in något jag hörde för många år sen. Man ska inte fotografera med en videokamera. Med andra ord, inga småsnuttar, låt kameran gå. Sen är det bara att klippa bort det man inte vill ha.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Mitt enda julklappsönskemål var en sk Moviesaver 500 hos Kjell o CO Plexgear Moviesaver 500 > Videoredigering | Kjell.com

Med denna lilla underbara mojäng har jag nu överfört mina S-VHS band (Ca 50 timmar 168 GB) till hårddisken och kan nu titta på alla våra filmer när barnen var små i Windovs Media Player. Bildkvaliten är samma som den var på i början på 90-talets S-VHS band, om jag inte gör föntret allt för stort.
Nu väntar jag bara att barnen ska komma med en egen hårddisk så vi kan kopiera över filmerna så att dom (och barnbarnen) själva kan titta på filmerna från alla våra husbilssemestrar på 90-talet.

Kolla upp ordentligt före inköp om din dator klarar bifogat program
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Videofilmning - Hjälp!!!

Förstår jag det rätt så här:

spela upp banden (kasetterna) på en bandspelare
in på denna Moviesaver
därefter in i datorn, via ett installerat redigeringsprogram och slutligen över till hårddisk (helst en extern) alternativt över till DVD-skivor på datorn??

Jag har aldrig gjort något av detta och trevar mig fram.
 
Toppen