• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Videoövervaka hem och husbil med Presence

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har fått förfrågningar om hur appen Presence fungerar och väljer att lägga ut mina erfarenheter på forumet.

Allt som behövs är en iPhone, iPod Touch eller iPad som man kan undvara.
Installera gratisappen på två eller flera iOS-enheter och ställ in det ena på "motion detection" och placera på lämplig plats. Vid minsta rörelse i kamerans synfält skickas ett meddelande till mottagande enhet där man dels kan se efter vad som hänt i bild och dels kan ställa in för strömmande ljud och bild med fjärrstyrning.

Eftersom sändande enhet kan ställas in med svart skärm kan övervakningen fungera utan laddning i åtskilliga timmar, vid längre tid måste man sätta den på ständig laddning (originalladdare).

Fungerar utan WiFi och extrakostnader, enklare kan det inte bli!

image-745757.png


image-742528.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Videoövervaka hem och husbil med Presence

Observera att den videoupptagningen som strömmas inte sparas utan endast de videosekvenser där rörelse har upptäckts i kamerans synfält. Detta om man ställt in på "Motion detection" under Options.

Vid rörelse skickas omedelbart ett meddelande som innebär att man kan se vad kameran fångar i form av strömmande video.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Videoövervaka hem och husbil med Presence

Så jag måste ha 2 st Iphone enheter,den går inte att ansluta till någon kamera?

/Jocko

Nej, själva vitsen är att man kan använda en överbliven i-enhet och installera gratisappen på två eller flera enheter.

Jag försökte koppla ihop med en Samsung Android men tyvärr fordrades ett månatligt betalalternativ.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Videoövervaka hem och husbil med Presence

Jag har fått förfrågningar om hur appen Presence fungerar och väljer att lägga ut mina erfarenheter på forumet...[/IMG]

Tack Anders! Nu har jag tankat ner gratisprogrammet Presence på min iPhone 4 som ligger i byrålådan för det mesta (har den bara i Norge med Norskt kontantkort) och 5:an som jag använder dagligen. Testade just nu och det fungerade klockrent & busenkelt : ) Lätt att använda men behöver tydligen wifi uppkoppling för att slippa räkning från Telia. Ska forska mer ingående kring detta.
Vet fortfarande inte vad jag ska ha det till, men kan vara kul att se om hemmet är kvar och inte gått upp i "rök" när jag är på jobbet (vi har inga djur eller ungar som behöver bevakas).
Vad jag är mest fascinerad över är hur smidigt allt fungerade mellan Mac:en och 2 st. olika iPhone generationer. Fler tester följer, även på miniplattan som anländer snart från leksaksbutiken : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Videoövervaka hem och husbil med Presence

Har inte Wifog, kanske dags att kolla? Hade mycket glädje av Skype & Viber när yngsta grabben var utomlands i omgångar, men nu är det dags att gå vidare. Vi ska som alla andra (i övre medelåldern) börja med resor söderut (förutom obligatoriska Norgeresor) och jag läser så det "glöder" om allt som kan sänka blivande pensionärers utgifter. Visst vill man vara uppkopplad och följa med tiden samt medverka i klubbens trevliga Community. Vad skulle man annars hålla på med? : )
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Videoövervaka hem och husbil med Presence

Tack Anders! Nu har jag tankat ner gratisprogrammet Presence på min iPhone 4 som ligger i byrålådan för det mesta.........och 5:an som jag använder dagligen. Testade just nu och det fungerade klockrent och busenkelt.......

Kan bara hålla med. Det fungerade kanon. Fick meddelande via mail när det förekom rörelse framför kameran. :)
Hälsningar Micke
 
Toppen