• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vid åskväder

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ett märkligt inlägg kan jag tycka, för mig stämmer det inte. Nerjordning i bilen, stödbenen, boxen skickar ut övertoner. Och varför rekommendera överspänningskydd när man samtidigt skriver att anslutningskabeln bör tagas ut. Vilket är det ända i inlägget jag håller med om.
Hör ni åskan gör en bedömning på avståndet, dra ut kabeln.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det som fick mig att höja på ögonbrynen av berättelsen ovan var inte själva blixten och dess härjningar utan;

Min telefax strök också med ca 25 m därifrån. :)
Jag förmodar att det blev en spänningsspik i elledningen när blixten gick in i grannens elcentral.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är inte åskan och blixten som är det värsta man kan råka ut för utan i dess spår brukar alltid vara hagel som följer och ve och fasa är det takluckorna som kan råka illa ut ..plåten kan bli buckligt (har set personbilar)men om takluckorna spricker och förstörs då blir det garanterat blöt inne i bilen och massa jobb efteråt för att byta dom ,så jag är alltid rädd för åskoväder på sydligare nejder
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mitt ADSL modem får jag byta i stort sett varje år,Telia skickar ut ett nytt direkt,tål inte åska säger dom.
Kanske får vi fiber om något år.
 
Toppen