• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vid åskväder

hajo 2

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sala
HBK-Nr
7223
Medlemskap
2024
Vid åskväder bör följande utföras. Om ni står med elkabeln ansluten bör den tagas ur. Normalt har du ingen nedjordning i bilen så länge den står på gummihjulen, men så fort du sätter i elkabeln skapar du en nedjordningi bilen. Detta gäller också om du har stödbenen nedfällda. Detta kan föranleda till väldiga elproblem då varken kyl,frys, elller regulatorn tål stora överspänningar. Ett kyskåp kostar runt 25000 kr, ebl kostar runt 15000kr osv tv,stereo mm det blir mycket kostsamt alla databussar kan gå sönder mm. det behöver inte vara åska på platsen det räcker med en spik på nätet . Felet kan komma smygande långt eftereråt. Då boxen skickar ut övertoner. Rek montera ett bra överspänningsskydd
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt vad jag läst mig till, har däcken en tillsats som förbättrar ledningsförmågan. Detta för att bilen ännu bättre ska fungera som en "Faradays bur" när det åskar.

Pålle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Källa SMHI: "Ett vanligt råd är att sitta i en bil när det åskar, eftersom metallhöljet tjänar som avledare via glidgnistor över bildäcken till jord. Ett känt exempel på liknande verkan (Faradays bur) är Eiffeltornet i Paris. Det utsätts rätt ofta för blixtnedslag men besökare i tornet undgår i allmänhet skador från blixten."

Personligen har jag fått UHF-delen utslagen 2009 när kabeln satt i under ett åskväder. Jag borde veta bättre. Däremot hände inget när vi stod på Fårö under Gotlands värsta åskoväder i modern tid.
 

lenohl02

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Luleå
HBK-Nr
9837
Medlemskap
2022
Jag kan bara säga att om blixten slår ned i närheten så är nog den mesta elektroniken i bilen död.
2006 hade jag ett nedslag ca.10m från min personbil hemma på gården ,det ända som fungerade på bilen var att förardörren gick att öppna och att batterilampan lyste i tändläge ,nummerplåten hittade jag 30m framför bilen, all elektronik dog det blev inlösen av bilen. Det ända som syntes på utsidan var ett 2mm brännmärke i ena bakfälgen.
 
F

F.d. 22252

Guest
I spanien åskade mer än jag någonsin varit med om blixten gick i marken hela tiden, har en glasfiberhusbil och ett par meter bort stod en gasoltank på minst 3 kbm.
Tänkte fly fältet men regnet gjorde att jag inte kommit mer än 10 meter så skulle jag var helt genomblöt.
Allt slutade väl.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
I spanien åskade mer än jag någonsin varit med om blixten gick i marken hela tiden, har en glasfiberhusbil och ett par meter bort stod en gasoltank på minst 3 kbm.
Tänkte fly fältet men regnet gjorde att jag inte kommit mer än 10 meter så skulle jag var helt genomblöt.
Allt slutade väl.
Så bättre död än blöt, tja....
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
I spanien åskade mer än jag någonsin varit med om blixten gick i marken hela tiden, har en glasfiberhusbil och ett par meter bort stod en gasoltank på minst 3 kbm.
Tänkte fly fältet men regnet gjorde att jag inte kommit mer än 10 meter så skulle jag var helt genomblöt.
Allt slutade väl.
Kunde du inte stänga blixtlåset :)
 

hajo 2

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sala
HBK-Nr
7223
Medlemskap
2024
n behöver inte slp ner i bilen det räcker med att den slår ned i nätet flera mil därifrån. och att det kommer en spik nätet så kan allt paja
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
n behöver inte slp ner i bilen det räcker med att den slår ned i nätet flera mil därifrån. och att det kommer en spik nätet så kan allt paja
Vad gör du hemma i bostaden då det åskar ? Det är ju samma nät som matar husbilen. Visst händer det att elektronik i hemmet slås ut av åska, men inte särskilt ofta. Under min snart 80 år har det aldrig hänt mig och detta trots att jag i ungdomen bodde på landet med luftledningar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Vad gör du hemma i bostaden då det åskar ? Det är ju samma nät som matar husbilen. Visst händer det att elektronik i hemmet slås ut av åska, men inte särskilt ofta. Under min snart 80 år har det aldrig hänt mig och detta trots att jag i ungdomen bodde på landet med luftledningar.
När du och jag var unga tålde "elektroniken" att vara glödhet och lukta bränt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Blixten slog ner i en tall ett tiotal meter från grannens hus. Först barkade den av tallen, sedan grävde den ett dike ca 10 m till till en "lyktstolpe" där armatur mm exploderade. Där hittade den ledningen in till elcentralen i kåken.
Elcentralen smälte och ALL elektronik i hela kåken pajade liksom kyl, frys, tvättmaskin. Han hade ett avancerat B&O TV och stereosysten som kostat upp emot 80 000 som givetvis också strök med.
Det kostade upp emot en mille att fixa allt, man fick även byta elledningar i kåken
En annan granne stod och pratade med grannen och han häll i en stupränna och fick sig en ordentlig "kyss".
Min telefax strök också med ca 25 m därifrån.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det som fick mig att höja på ögonbrynen av berättelsen ovan var inte själva blixten och dess härjningar utan;

Min telefax strök också med ca 25 m därifrån. :)
 
Toppen