• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Victron Panel.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har en sådan i min Niesmann och har lite frågor till er elkunniga här på forumet.
Vippknappen har tre lägen (se bild). I mitten off (avslagen) on (påslagen) och charger only. När jag ansluter 220 volt till husbilen ska jag då ha knappen på charger only? för att ladda batterierna? Kan jag då i detta läge ansluta någon 220 V förbrukare till husbilens eluttag och använda detta? Hur skall knappen vara under körning för att bodelsbatterierna skall laddas? Laddas bodelsbatterierna om 220 V är anslutet och knappen står på on? Häggen i Umeå

Bilagor

• hämta (3).jpg
    hämta (3).jpg
    7,9 KB · Visningar: 280
Sv: Victron Panel.

Har en lite äldre sådan i båten. Den funkar så här:

Off = allt är off, ingen laddning, ingen inverter.
Charger Only = Laddning till batt samt 220 när yttre källa är inkopplad, ingen inverter.
On = Laddning till batt från yttre 220, 220 inverter på, så du har alltid 220
Om du har power assist-funktion läggs även inverter-strömmen till yttre 220.
Jag har den i Charger Only läge förutom när jag behöver inverter funktionen, den kan drar en del ström.

Mer info hittar du här:
MultiPlus 800VA – 5 kVA - Victron Energy

Tillbaka
Toppen