• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Victron Panel.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har en sådan i min Niesmann och har lite frågor till er elkunniga här på forumet.
Vippknappen har tre lägen (se bild). I mitten off (avslagen) on (påslagen) och charger only. När jag ansluter 220 volt till husbilen ska jag då ha knappen på charger only? för att ladda batterierna? Kan jag då i detta läge ansluta någon 220 V förbrukare till husbilens eluttag och använda detta? Hur skall knappen vara under körning för att bodelsbatterierna skall laddas? Laddas bodelsbatterierna om 220 V är anslutet och knappen står på on? Häggen i Umeå

Bilagor

• hämta (3).jpg
    hämta (3).jpg
    7,9 KB · Visningar: 280

solsök

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2026
Sv: Victron Panel.

Har en lite äldre sådan i båten. Den funkar så här:

Off = allt är off, ingen laddning, ingen inverter.
Charger Only = Laddning till batt samt 220 när yttre källa är inkopplad, ingen inverter.
On = Laddning till batt från yttre 220, 220 inverter på, så du har alltid 220
Om du har power assist-funktion läggs även inverter-strömmen till yttre 220.
Jag har den i Charger Only läge förutom när jag behöver inverter funktionen, den kan drar en del ström.

Mer info hittar du här:
MultiPlus 800VA – 5 kVA - Victron Energy

Toppen