Hej,
Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.
1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!
Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.
1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!