• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Victron laddare och regulator. Hur ska jag koppla?

antonj

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Älvsjö
HBK-Nr
42647
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?

Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!
 
Hej,

Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?

Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!

Hej

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
-Direkt på batteriet.

2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
-Direkt. Men ryck säkringen för laddning i EBL.

3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
-Om du menar regulatorn och 230-laddaren så kompletterar dom varandra. Att ladda med både EBL och separat 230-laddare kan innebära problem.

4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
-Tror det styrs av att EBLen har egen 230 in. Så då tänds indikatorn.

5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
-Det beror på hur ditt användningsmönster ser ut. Annars laddar generatorn som tidigare.

Det är mina rekommendationer.

Skulle även rekommendera en Victron Smart Shunt för att övervaka det hela.
 
Hej

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
-Direkt på batteriet.

2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
-Direkt. Men ryck säkringen för laddning i EBL.

3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
-Om du menar regulatorn och 230-laddaren så kompletterar dom varandra. Att ladda med både EBL och separat 230-laddare kan innebära problem.

4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
-Tror det styrs av att EBLen har egen 230 in. Så då tänds indikatorn.

5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
-Det beror på hur ditt användningsmönster ser ut. Annars laddar generatorn som tidigare.

Det är mina rekommendationer.

Skulle även rekommendera en Victron Smart Shunt för att övervaka det hela.
Tack!
Blir till att koppla så. Får skaffa ett par kopplingsplintar så att man kan göra en snygg installation.

Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
 
S
Tack!
Blir till att koppla så. Får skaffa ett par kopplingsplintar så att man kan göra en snygg installation.

Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
Ja den är mer känslig än många BMSer. Så du har full koll på laddning/urladdning. Kolla gärna min tråd om flytt av batteri så ser du hur jag kopplade in samma utrustning.
 
S

Ja den är mer känslig än många BMSer. Så du har full koll på laddning/urladdning. Kolla gärna min tråd om flytt av batteri så ser du hur jag kopplade in samma utrustning.
Toppen. Funderade du på att skaffa Smart BatteryProtect också, eller räknar du med att du håller koll manuellt?
 
Min laddare har ju tre utgångar, men jag får uppfattningen att utgångarna inte kan styras individuellt, dvs köra Lithium program på utgång #1 och vanligt bly/syra program på utgång #2 t ex.

Betyder det att det är en dålig ide att koppla laddaren mot startbatteriet, om jag har Lithium-batterier som förbrukningsbatterier? Som jag läst mig till så är det ingen bra ide att ladda bly/syra-batterier med en Lithium-laddare
 
Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
Shunten ersätter inte BMS i batteriet, men du kan avläsa hur mycket ström som flyter genom Shunten (laddning/urladdning). Appen Victron connect
 
Min laddare har ju tre utgångar, men jag får uppfattningen att utgångarna inte kan styras individuellt, dvs köra Lithium program på utgång #1 och vanligt bly/syra program på utgång #2 t ex.

Betyder det att det är en dålig ide att koppla laddaren mot startbatteriet, om jag har Lithium-batterier som förbrukningsbatterier? Som jag läst mig till så är det ingen bra ide att ladda bly/syra-batterier med en Lithium-laddare
Det beror på vilken typ av blybatteri du har som startbatt, samt vilken spänning din laddare ger i absorbtionssteget i litiumläget, är det ett AGM-startbatt, så går det bra med litiumläget på laddaren, det är t.o.m lite för låg laddspänning för att nå 100% på ett AGM.
 
Tillbaka
Toppen