• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Victron DC/DC laddare Orion smart.

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2027
Har just installerat en victron orion DC/DC laddare och när jag nu har skört med husbilen i några timmar så luktar det bränt samt att laddaren är så het att om man håller fingrarna på den längre än 5 sekunder så bränner man sig.

Laddaren har get ca. 7-9 amp hela tiden.

Har 265ah batteribank ansluten.

Någon som har en likadan DC/DC laddare installerad som kan svara på min fråga?

/Kjell
 

Bilagor

  • 20240506_192747.jpg
    20240506_192747.jpg
    3,8 MB · Visningar: 159
Då är något galet!
Varm kan den bli, men inte så varm som du beskriver.
 
Då är något galet!
Varm kan den bli, men inte så varm som du beskriver.

Har just installerat en victron orion DC/DC laddare och när jag nu har skört med husbilen i några timmar så luktar det bränt samt att laddaren är så het att om man håller fingrarna på den längre än 5 sekunder så bränner man sig.

Laddaren har get ca. 7-9 amp hela tiden.

Har 265ah batteribank ansluten.

Någon som har en likadan DC/DC laddare installerad som kan svara på min fråga?

/Kjell
Samma för mig, blir runt 60*C på kylflänsarna, frågat och de sa att det är normalt.
Men det måste vara slöseri med energi att det blir så, sett att någon satte en fläkt så den kyldes bättre.
//Conny
 
Den blå kåpan på framsidan blir tokigt varm.
Monteringen är kanske inte optimal, men det är trångt.
Har beställt fläktar för att kyla ner området.

Men att det ska lukta bränt känns inte riktigt rätt.

Har uppdaterat mitt första inlägg med en bild för att visa hur det ser ut.
//Kjell
 
Samma för mig, blir runt 60*C på kylflänsarna, frågat och de sa att det är normalt.
Men det måste vara slöseri med energi att det blir så, sett att någon satte en fläkt så den kyldes bättre.
//Conny

Ok, men för mej är det inte normalt, speciellt vid så låg ström som 7-9A.

Men det är alltid viktigt att de monteras i väl ventilerat utrymme.
Vad jag kan se på bilden så ser det trångt och instängt ut.
 
DC/DC laddaren blir rejält varm och när den överhettar så minskar den automatiskt effekten som ett inbyggt skydd. Du måste ha betydligt bättre kylning på den så kommer effekten stiga. Den är alldeles för trångt placerad, alternativt sätt en kylfläkt under som kyler flänsarna.
 
Så här står det manualen. Monteras vertikalt på en icke brandfarlig yta, med kraftuttagen vända nedåt. Observera ett minimumavstånd på 10 cm under och över enheten för optimal kylning.
Det blir ett lock när skivan ligger ovanpå. Blir dålig luftcirkulationen
 
Jag har samma DC/DC laddare men monterad bakom förarstolen och den blir varm men inte så varm att man bränner sig på den, är även viktigt att man har rätt grovlek på alla kablar samt använder ändhylsor.dc-dcladdare.jpg
 

Bilagor

  • ändhyllsa.jpg
    ändhyllsa.jpg
    490,4 KB · Visningar: 23
Har samma och den blir duktigt varm vid 25-30 ah, du kan inte hålla handen på den mer än ett par sekunder.
Den sitter monterad fritt i bodelen just för att jag visste den skulle bli varm.
 
Senast ändrad:
I manualen står det att laddaren reducerar laddningen med 3% för varje grad över 40 grader. Är den så varm som flera skriver kommer laddningen vara låg.
Det kan vara bra att ventilera utrymmet där laddaren är placerad, inte bara över kylflänsarna. Speciellt om det är så litet utrymme som på bilden. Kan det bli problem med batterierna när det är så trångt och att det alstras så mycket värme, kanske.
Om det är LFP batterier kanske BMS stänger av pga hög temp.
Om det luktar bränt är det något som inte stämmer. Brandrisk?
 
Har just installerat en victron orion DC/DC laddare och när jag nu har skört med husbilen i några timmar så luktar det bränt samt att laddaren är så het att om man håller fingrarna på den längre än 5 sekunder så bränner man sig.

Laddaren har get ca. 7-9 amp hela tiden.

Har 265ah batteribank ansluten.

Någon som har en likadan DC/DC laddare installerad som kan svara på min fråga?

/Kjell
Du ska ha minst 10 cm över och under laddaren för att få cirkulation på kylluften. Den sitter i ett alldeles för trångt utrymme.
 
Vad är det för material som den är monterad på, är det inte värmeledande så blir situationen ännu sämre med din placering.
Jag har luft runt och montering mot plåtchassiet, den har hitintills inte blivit över 40gr på den blå kåpan snarare 35, och då har den laddad fullt i över 1 timma. Mätte med IR för att kolla installationen.
Hälsningar
Peter
 
Jag har kört min i mer än 2 år och har bra med luft runt och har inte upplevt dessa värmeproblem. Har 16mm2 mellan DCDC och batterier och ser att det ibland laddar 30A från DCDC och även 10-20A från MPPT utan värmeproblem. Måste vara dålig cirkulation på luften om den blir så varm. Kanske dags att byta till den nya XS i stället som kräver mindre kylning.
 
Har motsvarande, monterad vertikalt på en plåt under förarstolen, ingen annan installation där. Visst kan den bli varm, men jag kan alltid hålla i den. Det kan nog vara den laddkällan som behöver mest ventilation och värmeavledning. Men, som de flesta laddkällor, tappar den verkningsgrad när den blir för varm.
 
10 cm fritt över och under? Undrar var tusan man kan gömma en sådan i en trångbodd plåtis?
 
Har motsvarande, monterad vertikalt på en plåt under förarstolen, ingen annan installation där. Visst kan den bli varm, men jag kan alltid hålla i den. Det kan nog vara den laddkällan som behöver mest ventilation och värmeavledning. Men, som de flesta laddkällor, tappar den verkningsgrad när den blir för varm.

Fasen då e du en av få med stolsvärme i husbil, coolt :cool:
 
Tillbaka
Toppen