Victron BMV-700 Inställningar

Åke Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Jag skall montera en Victron BMV-700 i husbilen. Jag har två batterier a' 95 Ah parallellkopplade.
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.565
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
9408
Är de parallellkopplade lägger man ihop kapaciteten. Är de seriekopplade är det bara ett batteris kapacitet som gäller (förhoppningsvis har de samma kapacitet).
Är de parallellkopplade lägger man ihop kapaciteten. Är de seriekopplade lägger man ihop spänningen.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Söker svar ang Victron BMV 712 mätare (bluetooth). Får den bara att visa volten på start resp batt.banken, inget hur mycket som laddas ner, återstående tid mm.
Bilen en Pilote G740 -17; 3 st parallellkopplade solceller på taket (150+140+140w), Ctek 250SA + SmartPass (de nya helsvarta) samt 2 st Leoch BlyCarbon batterier á 100Ah vardera. Allt kopplat förbi EBL 271.
Har fått hjälp hos ÅF med inkoppling och det ser rätt ut enl Cteks bruksanvisn. Ändå, trots omprogramering/reset på mätaren så visas bara volten på batterierna, so far so good.
Tydligen är det nån kabelanslutning som ska flyttas på. Rullar på västkusten just nu men får kolla allt om en vecka därhemma. Alla produkter nya och rätt kabelareor (6-35 mm2) mellan enheterna. Fricampar och det fungerar kanon, skall i steg två kompl med 2 kW inverter men först när detta är löst.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.300
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Är shunten riktigt monterad,är signalkabeln korrekt ansluten mellan shunt och instument,alla ström måste gå över shunten, inget kopplat direkt till batteriet förutom anslutning till shunt.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Ska göra en snabbkoll bakom instrumentet imorgon och sen följa allt kablage. Misstänker dock att kablarna är förväxlade mellan batterislagen då startbatteriet hela tiden visat högre voltvärde än batteribanken, men det är bara en detalj.
 

Bilagor

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Jo vi har samma uppfattning, ska skifta kablarna på mätinstrumentet. Sen är det ingen konflikt gentemot den ÅF som installerade kabeldragningen, så den biten löser jag.
ÅF som jag köpte bilen hos hade ju inte sett denna typ av laddn.anl. så de drog ju bara provisorisk install. som den andre ÅF "rättade" till. Allt kablage snyggt draget, ingen skugga ska falla där. Detta blev gjort mycket sent på hösten -18 så det var inte lätt att kolla alla delar då. Jag checkar vidare.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Misstänker att det är minuskablagets inkoppling som spökar. På install.anv. visar bilden hur minuskablarna skall anslutas mot shunt osv. I mitt fall har man dragit "alla" jord/minuskablar till en sep gemensam plint och sen från den sep plinten anslutit en kabel till shunten, därefter har en kabel bryggats över från den ena anslutn till den andra på shunten. Denna inkoppling med argumentet att all minus och chassiejord är samma sak så det har ingen betydelse vilken gång kablarna går.
Butiken som sålde Victronmätaren visste inte hur, likaså en annan åf jag talade med.
Inte helt enkelt att få hjälp när olika hb-åf dessutom kör med "sina" prylar. Vill man då ha lite annat inkopplat så blir det gärna så här.
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Emerson, jag är jättenyfiken på hur den shunt-plint-kopplingen du beskriver ser ut - jag är nämligen på gång att försöka mig på en liknande installation själv. Finns det nån liten chans att du kan visa någon eller några bilder?
/tomas
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Misstänker att det är minuskablagets inkoppling som spökar. På install.anv. visar bilden hur minuskablarna skall anslutas mot shunt osv. I mitt fall har man dragit "alla" jord/minuskablar till en sep gemensam plint och sen från den sep plinten anslutit en kabel till shunten, därefter har en kabel bryggats över från den ena anslutn till den andra på shunten. Denna inkoppling med argumentet att all minus och chassiejord är samma sak så det har ingen betydelse vilken gång kablarna går.
Butiken som sålde Victronmätaren visste inte hur, likaså en annan åf jag talade med.
Inte helt enkelt att få hjälp när olika hb-åf dessutom kör med "sina" prylar. Vill man då ha lite annat inkopplat så blir det gärna så här.
Jag har "batterimätare" både i båten och husbilen. Shunten är ju mätaren i systemet så om man bryggar shunten från ena polen till den andra (som jag uppfattar att du beskriver) så har man effektivt kopplat bort mätaren. Ta bort bryggan så ska du se att det fungerar bra. Strömmen måste passera shunten utan genvägar annars fungerar det inte.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Jag har "batterimätare" både i båten och husbilen. Shunten är ju mätaren i systemet så om man bryggar shunten från ena polen till den andra (som jag uppfattar att du beskriver) så har man effektivt kopplat bort mätaren. Ta bort bryggan så ska du se att det fungerar bra. Strömmen måste passera shunten utan genvägar annars fungerar det inte.
Ok, men tar jag bort bryggkopplingen blir det inte något ingående kopplat på den ena sidan på shunten.
Ska undersöka i f m.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Emerson, jag är jättenyfiken på hur den shunt-plint-kopplingen du beskriver ser ut - jag är nämligen på gång att försöka mig på en liknande installation själv. Finns det nån liten chans att du kan visa någon eller några bilder?
/tomas
Ska fixa bilder till dig. Det har väl blivit extra (tror jag) komplicerat för montören då jag fått installerat Ctek Dual 250SA+SmartPass samtidigt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Ok, men tar jag bort bryggkopplingen blir det inte något ingående kopplat på den ena sidan på shunten.
Ska undersöka i f m.
Hmm, nu förstår inte jag riktigt vad du menar men kika på kopplingsschemat som Olof G lagt in. I princip kan man säga att du bara klipper av jordkabeln till förbrukningsbatteriet och kopplar shunten däremellan. Alla jordanslutningar ska sen vara på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet. Hopps att du förstår vad jag menar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.300
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Misstänker att det är minuskablagets inkoppling som spökar. På install.anv. visar bilden hur minuskablarna skall anslutas mot shunt osv. I mitt fall har man dragit "alla" jord/minuskablar till en sep gemensam plint och sen från den sep plinten anslutit en kabel till shunten, därefter har en kabel bryggats över från den ena anslutn till den andra på shunten. Denna inkoppling med argumentet att all minus och chassiejord är samma sak så det har ingen betydelse vilken gång kablarna går.
Butiken som sålde Victronmätaren visste inte hur, likaså en annan åf jag talade med.
Inte helt enkelt att få hjälp när olika hb-åf dessutom kör med "sina" prylar. Vill man då ha lite annat inkopplat så blir det gärna så här.
Som Morris skriver,allt skall vara kopplat via shunten,en kabel från shunten till batteri minus,inga kablar får vara kopplade direkt till batteri utan att passera shunten,dom som gjort ditt jobb vet inte vad dom sysslar med, att koppla in en ampereräknare är inte raketforskining.
Att använda en separat minusskena innan shunten är bra om det är många minuskablar,dra sedan en kabel från denna till shunten,vidare en kabel till batteriet inga andra kablar skall anslutas.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Hmm, nu förstår inte jag riktigt vad du menar men kika på kopplingsschemat som Olof G lagt in. I princip kan man säga att du bara klipper av jordkabeln till förbrukningsbatteriet och kopplar shunten däremellan. Alla jordanslutningar ska sen vara på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet. Hopps att du förstår vad jag menar.
Jaha, där kom nog det förlösande svaret (...i princip klippa jordk. på förbr batt...). Jag har annan text på anvisn därför har batterierna blivit förväxlade. Tar detta under dagen.
Har det nån betydelse på vilket håll/sida som man vänder shunten? Det står 500A på shuntens ena anslutning och 50 mV på den andra.
 

Bilagor

skalman52

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Shunten är märkt med vilken sida som skall gå till batteriet och vilken sidan som skall gå mot minus för alla förbrukare. Kopplar du shunten "baklänges" så blir det teckenfel på strömindikeringen på instrumentet och möjligen kan Ah-mätningen bli konstig. Dvs. urladdning får plustecken och laddning får minustecken.

Titta i "Quick Install sheet" fig 1. Bifogar den ifall du inte har den kvar (ca 3 MB)

Lägg märke till att "Battery system 1" är bodelbatterierna (ett eller flera) och "Battery system 2" är bilens batteri

MVH
Hans
 

Bilagor

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Tack, jo jag har all dokumentation men jag tror man har blandat vilket som var start- resp bodelsbatteriet, därav felet.
Mätaren visar inga neg värden men visar bara spänningarna på batterierna, ingen annan info.
 
Toppen