Åke Jonsson
FD HBK Medlem
Jag skall montera en Victron BMV-700 i husbilen. Jag har två batterier a' 95 Ah parallellkopplade.
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har "batterimätare" både i båten och husbilen. Shunten är ju mätaren i systemet så om man bryggar shunten från ena polen till den andra (som jag uppfattar att du beskriver) så har man effektivt kopplat bort mätaren. Ta bort bryggan så ska du se att det fungerar bra. Strömmen måste passera shunten utan genvägar annars fungerar det inte.Misstänker att det är minuskablagets inkoppling som spökar. På install.anv. visar bilden hur minuskablarna skall anslutas mot shunt osv. I mitt fall har man dragit "alla" jord/minuskablar till en sep gemensam plint och sen från den sep plinten anslutit en kabel till shunten, därefter har en kabel bryggats över från den ena anslutn till den andra på shunten. Denna inkoppling med argumentet att all minus och chassiejord är samma sak så det har ingen betydelse vilken gång kablarna går.
Butiken som sålde Victronmätaren visste inte hur, likaså en annan åf jag talade med.
Inte helt enkelt att få hjälp när olika hb-åf dessutom kör med "sina" prylar. Vill man då ha lite annat inkopplat så blir det gärna så här.
Ok, men tar jag bort bryggkopplingen blir det inte något ingående kopplat på den ena sidan på shunten.Jag har "batterimätare" både i båten och husbilen. Shunten är ju mätaren i systemet så om man bryggar shunten från ena polen till den andra (som jag uppfattar att du beskriver) så har man effektivt kopplat bort mätaren. Ta bort bryggan så ska du se att det fungerar bra. Strömmen måste passera shunten utan genvägar annars fungerar det inte.
Ska fixa bilder till dig. Det har väl blivit extra (tror jag) komplicerat för montören då jag fått installerat Ctek Dual 250SA+SmartPass samtidigt.Emerson, jag är jättenyfiken på hur den shunt-plint-kopplingen du beskriver ser ut - jag är nämligen på gång att försöka mig på en liknande installation själv. Finns det nån liten chans att du kan visa någon eller några bilder?
/tomas
Hmm, nu förstår inte jag riktigt vad du menar men kika på kopplingsschemat som Olof G lagt in. I princip kan man säga att du bara klipper av jordkabeln till förbrukningsbatteriet och kopplar shunten däremellan. Alla jordanslutningar ska sen vara på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet. Hopps att du förstår vad jag menar.Ok, men tar jag bort bryggkopplingen blir det inte något ingående kopplat på den ena sidan på shunten.
Ska undersöka i f m.
Som Morris skriver,allt skall vara kopplat via shunten,en kabel från shunten till batteri minus,inga kablar får vara kopplade direkt till batteri utan att passera shunten,dom som gjort ditt jobb vet inte vad dom sysslar med, att koppla in en ampereräknare är inte raketforskining.Misstänker att det är minuskablagets inkoppling som spökar. På install.anv. visar bilden hur minuskablarna skall anslutas mot shunt osv. I mitt fall har man dragit "alla" jord/minuskablar till en sep gemensam plint och sen från den sep plinten anslutit en kabel till shunten, därefter har en kabel bryggats över från den ena anslutn till den andra på shunten. Denna inkoppling med argumentet att all minus och chassiejord är samma sak så det har ingen betydelse vilken gång kablarna går.
Butiken som sålde Victronmätaren visste inte hur, likaså en annan åf jag talade med.
Inte helt enkelt att få hjälp när olika hb-åf dessutom kör med "sina" prylar. Vill man då ha lite annat inkopplat så blir det gärna så här.
Jaha, där kom nog det förlösande svaret (...i princip klippa jordk. på förbr batt...). Jag har annan text på anvisn därför har batterierna blivit förväxlade. Tar detta under dagen.Hmm, nu förstår inte jag riktigt vad du menar men kika på kopplingsschemat som Olof G lagt in. I princip kan man säga att du bara klipper av jordkabeln till förbrukningsbatteriet och kopplar shunten däremellan. Alla jordanslutningar ska sen vara på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet. Hopps att du förstår vad jag menar.