• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vibrationer

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
2022 köpte jag en ny Hobby Optima on Tour på Citroen chassi. Ganska omgående upplevde jag vibrationer i ratten. Inte skakningar utan snabbare frekvens.
Efter längre körning domnade fingrarna. Bilen har varit på verkstad och dom säger att det inte är något fel, utan rycker mest bara på axlarna och hänvisar tiil att den är byggd på transportbilschassi och att det är normalt.
Vibrationerna har inget med varvtal, hastighet, acceleration eller inbromsning att göra utan finns där mer eller mindre hela tiden. Någon som upplevt det samma? Jag har satt på en fluffig rattmuff och det hjälper en del men är det här verligen normalt?
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Upplevelsen av detta problem blir ju väldigt subjektiv. Det blir ju min uppfattning mot motpartens. Dom är ju givetvis inte så benägna att
erkänna ett problem eftersom det är ett garantiärende. Min önskan är att man skulle kunna göra en mätning . Ungefär som en bullermätning.
Men hur och var utför man en sådan? Fakta är att mina fingrar domnar efter lite längre färd. Detta är min tredje husbil och jag har inte haft dessa problem i tidigare fordon. Men som jag ställde frågan innan. Är det fler där ute som upplevt det samma?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Du skriver att den har varit på verkstad. Om det är relevant glöm inte att reklamera gentemot säljaren - ofta hanteras ju garantiärenden av bildelen av någon bilverkstad, men som juridisk inte är säljare.

Men nej - inte ens på en transportbil ska fingrarna domna bort. Min är byggd på Ducato - 2022 - helt stum i ratten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej vet inte alls, men man kan få lite underliga "fin" viberationer i ratten om man på en äldre bil byter fjädrar så bilen blir högre och drivknutarna börjar gå över kanten som är innött sedan tidigare.
Din bil är ju ny men en strulande drivknut kunde kanske vara orsaken...... Men det borde följa hastigheten till viss del.
Känns det i ratten även när bilen står still och motorn är igång?? Styrservopumpen/servo"ventilen" i kuggstången.
Vet ej om de ev. övergått till elservo även på större bilar, för då är det ju en elmotor som vill hjälpa till med styrningen, och kanske...........om den är "nervös" ?

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
2022 köpte jag en ny Hobby Optima on Tour på Citroen chassi. Ganska omgående upplevde jag vibrationer i ratten. Inte skakningar utan snabbare frekvens.
Efter längre körning domnade fingrarna. Bilen har varit på verkstad och dom säger att det inte är något fel, utan rycker mest bara på axlarna och hänvisar tiil att den är byggd på transportbilschassi och att det är normalt.
Vibrationerna har inget med varvtal, hastighet, acceleration eller inbromsning att göra utan finns där mer eller mindre hela tiden. Någon som upplevt det samma? Jag har satt på en fluffig rattmuff och det hjälper en del men är det här verligen normalt?
Med din beskrivning att det inte har med varvtal eller hastighet att göra kan jag endast tänka mig att din bil har servo-styrning och att denna saknar tillräckligt med olja eller krånglar på något vis.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
2022 köpte jag en ny Hobby Optima on Tour på Citroen chassi. Ganska omgående upplevde jag vibrationer i ratten. Inte skakningar utan snabbare frekvens.
Efter längre körning domnade fingrarna. Bilen har varit på verkstad och dom säger att det inte är något fel, utan rycker mest bara på axlarna och hänvisar tiil att den är byggd på transportbilschassi och att det är normalt.
Vibrationerna har inget med varvtal, hastighet, acceleration eller inbromsning att göra utan finns där mer eller mindre hela tiden. Någon som upplevt det samma? Jag har satt på en fluffig rattmuff och det hjälper en del men är det här verligen normalt?
Jag upplevde samma sak när jag hämtade min EuraMobil Integra för ett antal år sedan. Visade sig var skitdäck (Continental) som var orunda OCH bromsklossar som inte servats (smörjts så att de kan röra sig fritt).
Efter byte till Michelin däck och nedplockning av bromsarna för att borsta av och sedan smörja med kopparpasta på de delar som ligger an mot oket (OBS INTE på klossarna !) så gick bilen mjuk som en sommarbris.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag upplevde samma sak när jag hämtade min EuraMobil Integra för ett antal år sedan. Visade sig var skitdäck (Continental) som var orunda OCH bromsklossar som inte servats (smörjts så att de kan röra sig fritt).
Efter byte till Michelin däck och nedplockning av bromsarna för att borsta av och sedan smörja med kopparpasta på de delar som ligger an mot oket (OBS INTE på klossarna !) så gick bilen mjuk som en sommarbris.
Hur vet du om vibrationerna berodde på däcken eller bromsarna, eller båda, om du gjorde två åtgärder?
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Även om däcket är runt och välbalanserat så kan det finnas kraftvariationer i däcket som enbart kommer fram när det belastas.
Det finns idag balanseringsmaskiner med ”belastningsrulle” som får fram detta. Åk till verkstad som har sådan utrustning så hittar ni nog orsaken till vibrationerna.
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Sen sist så har bilen varit på nytt verkstadsbesök där både Hobby och Citroen varit inkopplade enligt Forsbergs. Svaret blev att dom inte hittar något fel på bilen. Faktum kvarstår dock. Mina händer tenderar att domna ungefär som när man kör med en trimmer eller motorsåg. Eftersom det även känns när bilen står stilla lutar det för min del åt att det är motorrelaterat. Det ska tilläggas att jag varit lite slarvig i min beskrivning för vibrationerna känns även i stolen. Däcken kan eventuellt var en källa men i så fall borde det följa hastigheten och det gör det inte. Möjligtvis att det kan finnas en förstärkningseffekt av däcken för jag kan ibland känna det som att intensiteten i vibrationerna liksom "wobblar" i frekvens om ni förstår hur jag menar. För att få någon lösning på mitt problem har jag börjat fundera på att byta till gasdämpare och se vad som kan göras med motorupphängningen. Har någon tips där är jag absolut mottaglig
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen... Tråkigt, men åter om det är motorn som överför vib. eftersom det känns när bilen står still, känns det annorlunda/mer när du gasar upp motorn till högre varvtal.
Känns det annorlunda om du vrider lite svagt på ratten fram och tillbaka så styrservot får börja jobba hårdare.

För länge sedan, kom min gamle far ut till mig och sa att det är lite underligt med bilen (Ford Fiesta) Den känns stummare och surrig på något sätt. Efter div. tester........ så hittade jag en sten som hade hoppat upp och kilat fast sig vid ett motorfäste där det var som en grop i balken och den satt så den ersatte gummikuddens mjuka effekt.
Nuförtiden så har ju motorfästen både silikonkuddar och mycket finesser för att dämpa vib. men de problemen borde väl vara rejält kollat av verkstaden kan man tycka.
Gasdämpare till fjädringen borde inte kunna göra någon nytta om vib. känns när bilen står stilla.
Om du har elektriskt styrservo på din bil prova om du kan ta bort säkringen till den motorn i så fall.... Men risken är att du behöver nolla bort något felmeddelande efteråt.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Allt kan hända med mekanik.

För att utesluta att dubbelmassesvänghjulet har kärvat och orsakar obalans i motorn, öppna huven och lägg handen på ventilkåpan, jämför samtidigt med en bil med likadan/samma motortyp.
Ha din bil och en annan bil sida vid sida, man borde kunna känna skillnad om din motor vibrerar så att det är den som orsakar ditt problem.

Eftersom bilen varit sådan sedan ny, kan man inte utesluta något annat i motorn som följt med från motorfabriken.
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Jag förstår hur du menar men hur jag än vänder och vrider på det så blir det min uppfattning mot leverantörens. Jag skulle behöva en mer mätande metod med instrument
 
Toppen