• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Vibrationer i motor efter vinterförvaring

Så gjorde min bil i förra veckan (på väg till besiktningen).
Troligen en spridare som hängt sig. Bilen gjorde max 75 km/h.
Det släppte efter ca 15 minuter, sedan inga problem.

Det beror på att när man har hydraliska ventillyftare som tappat olja eftersom det alltid är några som kommer att stå belastade under stilleståndet. Då läcker oljan ut och det blir för stort ventilspel som gör att det slamrar lite extra i början när man startar upp motorn. Efterhand som motorn går byggs oljan upp igen och ventilslamret försvinner.

Upplevde precis detta idag. De första 10 minuterna var det mycket mera vibrationer än vad jag tidigare upplevt. De försvann efter ett tag och nu verkar det helt normalt

Det är gummit i motor kuddarna som blir styvt över vintern. Ingen fara. Låt bilen stå på tomgång så tystnar den

Om jag kör motorvärmare innan start så låter det inget,annars slamrar det ordentligt o skakar när motorn stått still länge på vintern

Jag startar motorn med jämna mellanrum men jag har ju lyxen att ha bilen på tomten. Aldrig några problem.

Tillbaka
Toppen