• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vibrationer i bakvagn

F

F.d. 30024

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 156hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Ixeo 674
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Jag har en Fiat Ducato maxichassie från -09 ( Bladfjädrar bak).
Den är köpt begagnad och jag har alltsedan köpet klagat hos säljaren på vibrationer från bakvagnen. Hjulen är balanserade och ett däck( Continental Vanco 225 16) är t.o.m utbytt.
Vibrationerna kvarstår, ofta king 80-90 km/h, en fart man gärna håller.
Nu säger min servicetekniker på min lokala Fiatverkstad att de haft en tekniker från Fiat centralt som undersökt liknande fall och han har sagt att det är normalt. Chassiet är kraftigt och styvt ( lätt lastbil ) och resonans kan fortplanta sig i karossen.
Nån som har hört något om detta? jag tycker det verkar underligt.
TommyL

F

F.d. 53065

Guest
Jag hade en gammal Saab som detta problem uppstod på i bakvagnen.
Vi kostade på nya däck och dom balanserade efter konstens alla regler, men det hjälpte inte.
Då satte jag på nya stötdämpare och då försvann problemet.
Det visade sig att gummibussningarna i stötdämparna var glappa.
Dämparna var väl också slitna.
Problemet försvann direkt.
Hälsningar
Sören

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Det är väl så, att om fiat får klagomål från många om ett visst problem,ja då är det plötsligt normalt.
Tidigare var det många som klagade över att bilen skakade vid backning.Då sa dom hos fiat att det inte var ett fel men en egenskap.Våran Fiat Burstner Solano 2009 och den förra skakade.Ingen åtgärd.
Jag funderar på om en av drivaxlarna är i obalans.Om du lyftar upp framhjulen och kör upp till 80 kmt?
Har gummiverkstan provat att köra upp bakhjulen i 80kmt med en trissa dom håller mot däcket som dom gjorde tidigare på bilprovningen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om däcken är balanserade och ok. så finns det ju inte mer delar än bromstrummor/bromsskivor som snurrar och kan vara i obalans. Har någon kollat balansen på dem och att de ligger an mot navet som de ska (inte skevar)?? En firma som renoverar och svarvar bromsar brukar kunna kolla och balansera bromstrummor/skivor.
Om det skakar så måste det ju vara obalans någonstans...annars har Fiat uppfunnit ett nytt fenomen inom mekaniken.
Dessutom så är det knappas så bra i längden för hjullagren.

Lyckat till. JANKRO.

Jahn Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5182
Medlemskap
2025
Hej

Har en 710 samma problem, (har bytt däck bak boggy) ,stötdämpare, bytt framdäck. Ingen skillnad. Anders på Bustner har nog gjort vad som står i hans makt. Men där stannar det, Mantorp verkar ej intresserade, (de har ju Sveriges Trevligaste Kunder.

janne i Linköping

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej ,kämpade med ett dylikt problem med små vibrationer från bakdelen på en LMC husbil för en del år sen.Vi gjorde allt som kunde göras från balansering,däckbyte etc men utan framgång .
Under provkörning kunde vi konstaterade att vibrationerna ökade beroende
varifrån vinden låg på .
Till slut monterade vi vindavvisare för takluckorna och otroligt så problemet var löst!
Mvh Tom

F

F.d. 29954

Guest
Känner inte till konstruktionen ifråga, men om man utgår ifrån att allt är i balans så kan jag tänka mig att bakvagnens Toe in inte är som den skall. Som ett ex. Om framvagnens hjul är noll inställda, vilket ju kan vara lockande för att få så liten rullmotstånd som möjligt, uppstår märkliga fenomen. Bilen blir "orolig" och vill liksom söka hela tiden.
I äldre bilar brukar bakvagnen ha åtminstone teoretiskt en noll inställning, men är sällan det i verkligheten. I nyare är det ofta inställning, men som man sällan kontrollerar, förrutom vid krokskador tex. Om din bil har en exakt noll toe in i bakvagnen så kan vibrationer uppstå via spelet du har i lagren och i bussningar vid en viss hastighet...

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Du kan ha kraftvariation i det däck som inte är bytt.
Det betyder förenklat att däcket är "mjukare på ett ställe. Då får man vibrationer som påminner om obalans.
Det enda man kan göra i så fall är att byta däck.
Det går inte att balansera bort.
Prova att skifta bakhjulet mot ett framhjul och se om problemet flyttar sig.
En annan teori är att däcken inte är helt runda. Det mäts med en hjulförsedd indikatorklocka.
//W

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025
Håller med Wizard
En husbil blir ofta stående ganska länge. Har man då för lite luft i däcken tenderar det till att bli en "platta". Den är ofta svår att upptäcka när hjulet är i en balanseringsmaskin. I det läget är däcket obelastat. Det enklaste är att prova framhjulen bak, om dom är ok.
Annars får man byta däck. Jag tror inte på teorin om obalans i bromsskivorna, dom är ganska lätta, och sitter långt in mot centrum.

Fredie W

Toppen