• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Så har då äntligen än gammal dröm tagit sin början, står på en ställplats i Trelleborg. Resan hit gick bra i sol regn mörker och blåst som gjorde att det gick åt lite mer bränsle än beräknat.
Det blåser massor direkt från havet, fick vända bilen eftersom det tjöt i dörrtätningen så det överröstar fläkten från värmen, det gungar lite eftersom jag står tvärs mot vinden.
I morgon kommer jag och Plastpelle åka färjan över till Rostock vi kommer fram kl 22 och jag tänkte stå i hamnen inne i centrum är dock lite frågande till Garmins besked att jag kommer passera en miljözon.
Den här bilen är byggd innan man uppfann miljö som en kassako. Frågan är om jag kan stå där ändå?
Vi skulle egentligen varit tre med varsin husbil, men Jappe var tvungen att lämna walkower eftersom varken bilen eller han själv var riktigt kuranta.
Vi hoppas dock han kommer iväg så att vi kan sammanstråla med honom på sydligare nejder.
De enda definitiva planer som finns är att fira julen i värmen, ev. kommer sambo och särbo att ansluta via flyg.
I morgon blir det sovmorgon eftersom färjan inte går förrän på em. Kan behövas efter den ovana körningen ner med en gammal bil.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Så har då äntligen än gammal dröm tagit sin början, står på en ställplats i Trelleborg. Resan hit gick bra i sol regn mörker och blåst som gjorde att det gick åt lite mer bränsle än beräknat.
Det blåser massor direkt från havet, fick vända bilen eftersom det tjöt i dörrtätningen så det överröstar fläkten från värmen, det gungar lite eftersom jag står tvärs mot vinden.
I morgon kommer jag och Plastpelle åka färjan över till Rostock vi kommer fram kl 22 och jag tänkte stå i hamnen inne i centrum är dock lite frågande till Garmins besked att jag kommer passera en miljözon.
Den här bilen är byggd innan man uppfann miljö som en kassako. Frågan är om jag kan stå där ändå?
Vi skulle egentligen varit tre med varsin husbil, men Jappe var tvungen att lämna walkower eftersom varken bilen eller han själv var riktigt kuranta.
Vi hoppas dock han kommer iväg så att vi kan sammanstråla med honom på sydligare nejder.
De enda definitiva planer som finns är att fira julen i värmen, ev. kommer sambo och särbo att ansluta via flyg.
I morgon blir det sovmorgon eftersom färjan inte går förrän på em. Kan behövas efter den ovana körningen ner med en gammal bil.

Hej Bengtic,
Kan inte låta bli att ge en liten kommentar om vinden och hur olika man upplever den.
Vi som bor vid sydkusten är vana vid att det blåser, t ex igår eftermiddag när du förmodligen anlände till Trelleborg spelade jag golf, 18 hål, på Trelleborgs GK, belägen längs havet drygt en km väster om ställplatsen utan att tänka speciellt mycket på vinden.
Tänk så olika man kan uppleva blåst.
Ursäkta en liten avvikning, önskar dig en fin resa söderut!
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Vi som flyr vintern.

Om jag har uppfattat det rätt så finns ingen miljözon i Rostock
Om någon annan vet bättre skulle jag också vara tacksam för ett svar,
då vi ämnar oss dit på julmarknad.
Mig veterligt finns de nordligaste tyska miljözonerna i Berlin och
Bremen
Lars
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

...och apropå gammal bil bengtic, hehe, vi kan verkligen försäkra dig att du inte är ensam på vägarna, det känns som att det finns fler gamla än nya HB, tycker jag. Ska börja ta bilder på dessa reliker så du inte känner dig ensam.

...och sen det där med blåsten. Jag säger bara Öresundsbro och Stora Bält för vår del. Marianne skulle inte överleva en blåsig båtfärd, hellre stannar hon hemma.

Ha en trevlig resa (trotts blåsten och kanske lite regn på vägen), följer gärna din tråd med spänning...

/ranko
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag körde från färjelägret i Rostock till ställplatsen utmed kanalen för ett par månader sedan och såg inga märken om miljözoner.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Tack för alla svar!
Det gick bra att bo över natten i rostocks hamn.
Är nu i Celle utanför Hannover och ska fortsätta söderut ca 50 mil.
Har gått bra hittils, har kommit tillbaka till hösten från vintern och lite ljusare kvällar redan.
Sol och 8 grader gjorde att humöret steg.
Just nu är det klart väder och väldigt kallt så värmaren får jobba, kör med spisplattor på sparlåga och några värmeljus.
Har suttit med plastpelle hela kvällen och tullat på det nyinköpta förrådet av öl.
Mycket diskussioner har det blivit och jag lär mej hela tiden från en erfaren HBK-are.
Såklart saknar vi Jappe och vår förhoppning är att han ansluter så småningom så att diskussionen kan ta till högre nejder.
Har planerat köra till en ställplats nära frankrike i morgon.
Våra bilar har väldigt olika karaktäristik och ålder så det gör att det blir svårt för gambilen att hålla jämna steg med nybilen så vi kanske kommer att ankomma målet vid olika tider.
I varje fall lär det vara varmare där än här, ljuset varar i varje fall lite längre och vi har åkt från vinter till höst redan.
Jo bilder kommer så småningom, vi har mycket med att fixa och köra just nu.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Behöver du ha spisen, värmeljus och värmaren på för att hålla tempen uppe?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

På ställplatser med el kan det vara guld värt med en liten 230V fläkt. Har du ingen med dig, köp gärna en i Tyskland, kostar knappt något. Synd att Jappe inte är med, han är en överlevare som heter duga. Vi har med oss i bagaget mycket av hans "tänk" från HBK-inläggen.
Var är ni nu? Hör av er...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi är just nu i Besancon hit kom vi efter en bra körning på 32mil.
Gårdagen var jobbig med hård sidvind och mycket backar.
Jag körde över dortmund ner till karlsruhe Plastpelle körde med sin fina långbäddade pöösel med mer än dubbla effekten över kassel de backarna är nog för svåra för min bil.
Körde nästan 60mil igår.
Blir mycket köra men vi vill komma ner till värmen.
Har haft problem med höger strålkastare som lagt av ibland, i morse tog jag tag i problemet, den lille elektrikern hade varit framme igen.
Kontakten var bränd och "någon" hade klippt sönder kontakten till lampan och skarvat med en sockerbit.
Strålkastarens fäste för fjäderklämmorna var borta istället satt en plåtskruv där.
Bytte lampa och lyckades få ihop det, en sak till på göralistan.
Har haft problem med att bilen gått ojämt runt 90km och igår hade en tysk fått för sej att vända och backade rakt ut i mitt körfält bromsade kraftigt och motorn dog.
Fick köra en stund med startmotorn innan den startade.
Har efter mycket funderade tagit bort bränslefiltret med backventil i morse, där samlades bara lite bränsle på botten och förmodligen kastades det upp och bara luft kom ner när jag bromsade.
Idag har bilen gått mycket bättre knallar bra uppför backarna om man har lite fart innan.
Växelspaken låter nästan lika mycket som motorn har pallat upp ett hopvikt sittunderlag mellan knät och spaken och då blir det tyst.
Verkar nog som bakre växelådsfästet är dåligt och motorn vrider sej under belastning, problemet är mindre på fyran.
Ska nog se om en verkstad kan fixa det när vi kommer ner är ju inget akut, ska ta bort reservhjulet och se om Hardyskivans bultar eller de som håller ihop växelstången kanske glappat upp.
Var ute och åt ikväll ett glas vin och en hamburgare blev ganska mätt, men det var bättre igår med en stek och inte dyrare på en riktig restaurang på yacht cluben i Karlsruhe.
Skulle tvättat mej ordentligt men vattnet är slut har runnit ut från en läcka såg en slang under i somras som det rann vatten ifrån men bara när det var tryck, glömde stänga av pumpen så den pumpade ut vatten medans jag körde.
Fick ett par liter alingsåsvatten av Plastpelle som även serverade en god soppa idag och som planerar hela färden erfaren som han är.
Får nog räkna med några dagars körning till innan vi korsar spanska gränsen.
Lärde genom observation hur man tar sig ut från en bommad parkering gratis av en kvinna genom observation.
Hon lyckades få ut en ny biljett från automaten efter hon åkt in och använde den när hon åkte ut. Behövde alltså inte betala.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Apropå "gammal bil" som jag nämnde tidigare, här kommer dagens kamerafångst: nykommen från Tyskland

Panorama fönster med alla souvenirer sen 60-talet:
veteran-plåtis-framände.jpg

okänt om den är klassad som PB-II, 3,5 t eller buss för 16 personer...
veteran-plåtis-bakända.jpg

...och en Fransman som sett sina bästa dagar men ändå "still going strong" (fortfarande stark)
still-in-live.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Har regnat hela natten och dagen nu ikväll står vi på en gratis ställplats med vatten och tömning några mil söder om Lyon.
I morgon kommer vi till medelhavskusten och avser att stanna inte så långt från spanska gränsen.
Vädret har varit den bidragande faktorn man ser att det är vackert landskap men regnet förstör allt, en bra sak är att det inte varit någon vind vilket gör styrningen lättare.
Vi har tagit några foton men lite knöligt just nu att lägga upp men det kommer.
Vi har kört i kolonn hela tiden och det har gått bra även om jag fått plåga bilen ibland med alla dessa rondeller.
Motorn är väldigt mycket starkare och blir det väder så blir det nog ytterligare uppställning av pumpen. Antar att rvs gör nytta eftersom den går runt litern trots tuff körning emellanåt.
Har ett läckage från vattentanken när det är tryck på pumpen, men har fyllt nu gratis på ställplatsen.
Fick igång trumaboilern och kunde tvätta mej och duscha på toaletten i varmvatten.
Vi tog en pizza och en öl ikväll hundra meter från ställplatsen.
Måste ge en eloge till Plastpelle som hjälper med allting van resenär som han är och en trevlig bekantskap utan honom vore jag inte här och hade ingen husbil.
Han finns mest på facebook.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Har haft problem med att bilen gått ojämt runt 90km och igår hade en tysk fått för sej att vända och backade rakt ut i mitt körfält bromsade kraftigt och motorn dog.
Fick köra en stund med startmotorn innan den startade.
Har efter mycket funderade tagit bort bränslefiltret med backventil i morse, där samlades bara lite bränsle på botten och förmodligen kastades det upp och bara luft kom ner när jag bromsade.

Jag skulle nog akta mig för att köra utan bränslefilter på en diesel, det sitter inte ett finfilter där för inte!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Det var mycket riktigt ett plastfilter med backventil före pumpen eftersom jag hade problem med att dieseln rann tillbaka i tanken, efter byte av bränsleslangar försvann problemet men filtret satt kvar förmodligen ska det inte sitta på sugsidan kanske backventilen toppar upp flödet en del.
Vi körde mer eller mindre oavbrutet från 9.40 till 17.00
Men gjorde bara 34 mil tror jag. Rondellerna gör att snitthastigheten ligger på 50km.
Vi satsade på att ansluta till Marieanne och Ranko idag men vi är inte långt från varandra som jag förstår, vädret är ganska ljummet med svenska mått men det blåser hårt.
Vi åker in i spanien i morgon, skulle behöva ställa upp pumpen lite till för att få mer kraft eftersom vi ska över bergen, krokig kustväg med min vingliga bil vill jag inte åka.
Har undersökt växelproblemet, kopplingen från spaken till växellådan hålls ihop av en bult som nu glappat upp och behöver bytas. Bytte den förra året och inte många mil sedan den gamla var av fel sort med gängor hela vägen och fullständigt demolerad.
Den jag bytte till hade lite för kort del där den var utan gängor verkade stumt och bra då.
Nur har den också glappat upp sej så jag måste byta lite trångt men inget svårt jobb. Fast det kan vänta, jag har lite för hög tomgång som jag inte lyckats få ner och det är svårt att växla speciellt få i ettan vid rödlyse så man har nog lagt för mycket kraft ibland.
Tidigare hade vi 16grader och sol så det blev varmt i hytten och när vi stannade tog PP på sig skjorta.
Så här varmt blir det inte förrän i maj hemma!
När jag kör genom rondeller med gaspådrag hör jag ett knackande ljud påminner om dålig drivknut men det testade jag innan jag åkte på det vanliga sättet med cirkelkörning, för modligen något med framvagnsfjädringen som jag får titta på i värmen.
Kanske är det motorfästena där gummit har sprickor som tillåter motorn att röra sig för mycket.
De flesta som kör skriver inte mycket om problem med bilen men nästan alla har ju nyare bil, plastpelles kostar i storleksordningen 10ggr mer och då är den nog billig.
Körbarheten är väl inte så bra har väl hållit lite högre tempo än vad bilen är gjord för, boendet tycker jag är minst lika bra med en planlösning som passar mej.
Roligt att många har kommentarer det uppskattas, nu när vi kör hela dagarna så kan jag inte svara på allt men fortsätt och skriv!.
 

Bilagor

  • 20161119_084140[1].jpg
    20161119_084140[1].jpg
    2,3 MB · Visningar: 293
  • 20161122_162724[1].jpg
    20161122_162724[1].jpg
    2 MB · Visningar: 322
  • 20161119_153005[1].jpg
    20161119_153005[1].jpg
    2,5 MB · Visningar: 274
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen