• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Har en mätare hemma som jag fått av min fd. som haft typ1 i 40 år, jag brukar ligga perfekt om än lite lågt neråt 4 ibland. De testade det naturligtvis på sjukhuset och det var perfekt, jag hade de funderingarna själv eftersom magen krånglat ordentligt i dom regionerna. Men det här ser jag som en följd av testosteron som bråkar med prostatan och samtidigt höjer vattnet i kroppen, får då ta alfuzoin för att minska problemet med prostatan och hemma har jag Furix som jag mycket sällan använder för att driva ut vattnet. Ska sluta med medicineringen tills jag kommer hem så slipper jag nog problemet. Denna natten var jobbig flera ggr /tim till toaletten men nu har svullnaden gått ner ganska mycket men det sliter nog på njurarna, ska ta min nödmat som söndagmiddag soldatens ärtsoppa för att slippa en del salt.
Kanske är deras överdrivna saltande beroende på det varma klimatet där man ständigt svettas på sommaren och behöver saltet, sen har dom förmodligen inget livsmedelsverk som talar om var skåpet ska stå.
Vi svenskar som äter mycket ute härnere klarar nog inte alltid om ställningen många har ju problem med hjärtat och får i sig på tok för mycket salt, lätt att glömma alla förmaningar hemifrån och efter vin och öl så har man glömt dom helt kanske när man ser såna som har dibetes dricka öl blir jag betänksam enligt min fd. så är det helt förbjudet rött vin med vatten i måttliga mängder kan gå an. Tyvärr går det att vänja sig vid förhöjt blodsocker men hela kroppen får skador speciellt om det utsöndras ketoner vilket är rena giftet.
Ska byta gasflaskan nu som ska räcka hela vägen hem dvs till greven för där finns el.
Gick till baren med en smörgås och beställde en kaffe americano så nu har man vaknat ordentligt, han höjde på ögonbrynen när jag ville ha tre påsar socker. Men jag och min far tar alltid en massa socker i kaffet, vi har ju bägge lite problem med lågt blodsocker.
Tvättning står också på agendan sen har jag snart prickat av det jag har som måste innan jag kör. Lade ut mitt biltemabord som jag inte hade lust att släpa hem och idag var det borta alltid någon som behövde det tydligen. Funderar på att lämna min specialsydda madrass här också eftersom jag inte kommer ha någon som övernattar inom rimlig tid och då blir det nog så att jag lägger in en 120cm madrass så blir allt enklare att bädda.
 
F

F.d. 55554

Guest
Bengt
Jag har ungefär samma problem med proststan, 1xAlfuzin, 1xFinasterid, på kvällen tsr jag en Ipren, det gör att jag slipper gå upp på natten.
Lade mig 22.30, var uppe 00.20 och 07.00, detta trots 1x33cl cider, 1x 33cl starköl till melodifestivalen.:yes:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bengt
Apropå åkommor som nu diskuteras här
Eftersom jag efter tre år blivit klar med bilen och skall ut o åka i sommar så tog jag detta beslut har genom dina goda råd flera gånger att begära en annan läkare för min s.k epilepsi??. Var i veckan på vårdcentralen och begärde en riktig utredning. Äntligen nu skall jag efter 5 år undersökas av en neurolog och som läkaren skrev i min journal ”I andra hand en ”second option””
Var det nu står för?
Hoppas hemresan går bra :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Tror det ska vara second opinion dvs en ny bedömning av en annan läkare att skriva I andra hand är en travesti och visar att han inte klarar språket , bra men att du väntat så länge. Jag har aldrig för en sekund trott att du har epilepsi , min äldste son har det och körkort och tar medicin inga problem.
Flera bekanta har haft flera grader av detta, en skolkamrat i yrkesskolan fick ett anfall mycket sällsynt och hade visst haft det en gång tidigare i livet fick vänta ett tag på körkort.
Idag finns sådana mediciner att även om du vilket jag inte tror skulle ha det och är besvärsfri får du tillbaka ditt körkort.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tror det ska vara second opinion dvs en ny bedömning av en annan läkare, bra men att du väntat så länge. Jag har aldrig för en sekund trott att du har epilepsi , min äldste son har det och körkort och tar medicin inga problem.
Flera bekanta har haft flera grader av detta, en skolkamrat i yrkesskolan fick ett anfall mycket sällsynt och hade visst haft det en gång tidigare i livet fick vänta ett tag på körkort.
Idag finns sådana mediciner att även om du vilket jag inte tror skulle ha det och är besvärfri får du tillbaka ditt körkort.
Helt rätt Bengt ”Second opinionremiss” stod det
Kanske tar en tur och hälsar på dig i sommar och visa upp min bil:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Brukar ta en långtidsverkande alvedon, finasterid är motsatsen till testosteron används för att motverka förstorad prostata och även cancerns fortskridande vilket testosteron inte gör utan tvärtom så jag kan bli förhindrad att ta den medicinen. finasterid ges även mot håravfall men i betydligt mindre doser ett av problemen är att det är ett hormon som hos en man kan påverka hela muskulaturen till det sämre men håret växer bra. Har läst in mej på det här eftersom min far fick den medicinen i många år och som det ser ut jag har samma problem jag ligger bara lite tidigare i pipelinen för att få fullt utvecklade problem.
Tydligen ärftligt hans bror hade samma problem var nog 97 när han dog av cancer, vilket min far inte har.
Ja det blev ett litet sidospår men jag tror att detta även är en resa genom livet vi alla får göra så på något sätt handlar det om en resa också.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Bengt. Vill återkoppla lite till tidigare inlägg i tråden. Som du säkert märkt är jag lite nyfiken ( sugen) på din nya scooter. Har förstått att du är lite besviken på räckvidden på grund av för låg batterikapacitet men hur är den i övrigt att köra?

Undrar Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja bra mycket bättre än min gamla elscooter känns robustare man står visserligen högre men har betydligt bättre frihöjd så man behöver inte vara så rädd att stängt slå i någon ting min gamla var ganska repad under. hjulen är ju bredare så bättre väghållning och mjukare gång fast det inte finns fjädring fram mycket större plats för mina skor 49 känns fullvuxen och robust. Lättkörd inte så mycket bling bling utan bara en knapp för att sköta allt. Skivbromsen bak är guld värd i första läget bromsar framhjulet bromsar man lite till tar skivbromse på bakhjulet och en bra broms är bra mycket bättre än det jag hade på den gamla som var som en sparkcykel. Det är mer klipp i motorn trot att jag mest kört i ecoläge. Såg en på blocket i jönköping och en ny i kartong i stockholm. men det ska vara xiaomi m 365 med 7,8ah batteriet. det finns en promodell med digitala instrument och runt 10ah och den är ju bäst men har inte sett något pris på den. Jag ska beställa 10 st batterier och löda in på de tomma platserna får minst 6 ah då jag köper de starkaste från tyskland sen kan jag köpa 20 till om jag känner för det. och då kommer jag ha 10ah men det kostar!
Denna modellen ska tydligen netonnet sälja med namnet andersson för 2499 men batterdoktorn visade en video som visar att det är väldigt dålig elektronik men i övrigt verkar det vara samma scooter.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för värdefull information. Har sett att de släppt Xiaomi M365 Pro i Kina. Kommer troligen till Europa om 6-8 veckor. Men befarar att den kommer att ha ett pris på 5-6000 kr om man köper den i Sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det går förståss att beställa direkt från kina och vänta ett bra tag och få den billigare, verkar som att de eventuellt har ett lager i polen på rätt sida om eu för det kan ta tid och bli avgifter, borde gå att spåra.
Finns en video där de testkör ut i skogen och på stigar och ganska långt kör ifrån en kompis med montybike i skogen och batteriet bara går och går. Finns en app som gör att man kan få 850w effekt på den programerbara scootern finns inte på min men då räcker inte batteriet länge tycker det räcker bra med den toppfart som finns original så man får lite räckvidd, har kört mest i ecoläge för att spara batteri.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Var inne och körde tullverkets räknesnurra för tull och moms. Vid direktimport från Kina blev priset ca 13.000:- kr om den räknas som en elcykel. Verkar som att man infört nya tullavgifter i januari som nog gör det lite lurigt att köpa från EU-lager. Verkar som att det är olika tull beroende på tillverkare/leverantör. Men jag är ju inte säker på att en elscooter räknas som elcykel. Kanske enklast att rådfråga tullverket. Skall se om jag kan hitta videon du skriver om.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Var inne och körde tullverkets räknesnurra för tull och moms. Vid direktimport från Kina blev priset ca 13.000:- kr om den räknas som en elcykel. Verkar som att man infört nya tullavgifter i januari som nog gör det lite lurigt att köpa från EU-lager. Verkar som att det är olika tull beroende på tillverkare/leverantör. Men jag är ju inte säker på att en elscooter räknas som elcykel. Kanske enklast att rådfråga tullverket. Skall se om jag kan hitta videon du skriver om.
Citerar mig själv.
Ringde tullverket och kollade tull och moms vid import från Kina. Frågan gällde elscooter med motor på 250 eller 300 watt. Enligt uppgift är tullen 6% och momsen som vanligt 25%. Men jag vill ju inte bli uthängd om någon köper från Kina och skulle råka få en annan tullavgift.

Hälsar Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen