• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har en tanke om att inte köra hem till våren utan lämna bilen utanför malaga eller alicante och komma tillbaka med flyg till hösten då slipper man den långa och dyra transporten hem, 6månader kostar ca 3000kr och den lär rosta mindre nere i värmen. Tror att man fått nog av camping så man klarar sig utan
Ska du lämna bilen över sommaren föreslår jag att du kollar här International Alcon Club Costa Blanca Du får säkert 6 månader för betydligt under 3000kr. Tänk bara på att Carlos som har stället bara pratar spanska. Ett meddelande som översatts i Google translate brukar funka bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för det tipset, lösningen att lämna bilen känns bra oavsett om jag ska åka hem tillfälligt eller för den svenska sommaren, har ju aldrig bott i husbil mer än 6 veckor och har svårt att fatta de som bor i bilen när man tänker på vilket litet utrymme det är nu är jag lite priviligerad i det fallet, men bor ju en aning trångt. men inte jämfört med alla plåtisar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tyckte din bil var en av de bättre plåtisarna när det gällde planering, problemet beror mest på att jag är lite för stor, många sängar är ju mindre än 2 m och sen är 80cm minimum bredd. Att kunna resa på sig och stå rak är en lyx jag inte skulle vilja vara utan speciellt när man står vid spisen eller när man duschar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har ett polartäcke som är som en stor påse full med dun och fjäder, den är varm i olihao fick jag ta en tjock filt som täcke i påslakanet, stod ju på el med termostat så det var varmt även på nätterna trots bara 6grader, på dagarna var det tunna sommarkläder som gällde.
Solen står ju bra mycket högre därnere så någon lös panel behövs knappast sen är behovet av el begränsat när det är varmt och ljust på dagarna, står man inte på el behövs det lite gasolvärme men kan räcka att köra värmaren på sparlåga utan fläkt. Min solpanel är anpassad för det batteri jag har men har funderat på ett till med samma kapacitet parallell kopplat.
Ifall du fixar en till panel, sätt dom i serie, mycket bättre då du inte ökar A dvs spänningsfallet ökar ej i kabeln och se till att ha en bra regulator.

Men varför åker du inte på sommaren här? Och tänk om något händer som gör att du inte kommer ned som tänkt nästa år, vad gör du då? Nä kör hem den såklart vad inte dumsnål.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är ju det här att köra långt bara som transport, sparar tid och pengar och man blir nog lite mätt på husbilsåkning och boende, och det skulle kännas bra när hösten kommer att sticka iväg med flyget och veta att man har boendet fixat. Ja skulle jag bli sjuk så är det inget vidare men har ju ingen tid att passa. Har ju en ganska enkel regulator och inte skulle jag sätta panelerna i serie det verkar ju tokigt de är ju gjorda för 12v system alltså med minst 17v tomgångsspänning.
 
F

F.d. 22252

Guest
-6grader här, ska ju till sjukhuset i morgon så jag har en kamin på 1100watt gåendes hela natten eftersom värme och defroster är rena skämtet på clion, i samma nivå som min gamla 2takt saab på 60-talet. Ska passa på och hämta ett hopfällbart bord på intersport som jag beställt dit. Har tvättat av golvet ikväll och lagt på ett lager golvpolish, blev fint har köpt en ny matta som ska in. Ett par tallrikar och ett par glas och bestick har jag köpt på dollarstore, blir lite trött på plastmuggar och djupa plasttallrikar som är bra existerar inte, tyvärr måste jag diska för hand.
Inget roligt att få in snö i bilen som smälter till pölar på golvet, fuktigt och eländigt är det, jag har köpt en liten trasmatta som ska ligga vid dörren bara att skaka av sen byter man ju till tofflor när man går in. Mlaajanen du är väl knappast norrlänning ? Jag tycker att om man kommer ovanför Fjollträsk då har man kört fel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nja, allt
[QUOTE="b
Inget roligt att få in snö i bilen som smälter till pölar på golvet, fuktigt och eländigt är det, jag har köpt en liten trasmatta som ska ligga vid dörren bara att skaka av sen byter man ju till tofflor när man går in. Mlaajanen du är väl knappast norrlänning ? Jag tycker att om man kommer ovanför Fjollträsk då har man kört fel.[/QUOTE]
Allt är relativt, för en Lule bo är jag en 08 såklart:) men ser nog mig som norrlänning(är från Sundsvall), iallafall vill jag det trots dryga 30 år i träsket :( Usch, hade inte tänkt att stanna så länge:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jadu Marcus jag håller med dej om att bo i Stockholmstrakten inte är någon höjdare men norrland är ju helt fel håll, själv trivs jag ganska bra där jag bor trots att jag får köra 3 mil om jag ska handla något väsentligt.
Mycket sjöar och fin natur gör att det är trevligt lite kuperat med en del skog, har en liten badstrand på 200m avstånd, precis utanför utanför straffskatten för sjönära boende.
Är på G till verkstaden nu var -13 när jag steg upp värmepumpen sliter bara 20gr i vardagsrummet.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tycker nog att det är vackert nor om fjollträsk, speciellt Höga kusten är ju fint och fjällen. Vill ju inte bo så långt norrut, trivs bra i Skåne, nära till kontinenten.
Finspång är ju Norrland för oss i Skåne, det är ju norr om Hallandsåsen :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jomenvisst har ju varit i norrland två gånger den föörssta och den siissta!
Avresan närmar sig i tisdags var jag till sjukhuset fick nog en tio stick i handen av en spruta och idag ett antal bedövning, det var spännande att se hur doktorn försökte räta ut mina fingrar, hade det inte varit bedövat skulle jag sitta i arresten för mord.
Men han lyckades så fingrarna är raka men nu är det rehab ska ha skena dagtid minst 5 dagar så jag tog bort den i kväll har svårt att ta råd, men det vet dom, hade en 5 st minst runt bordet när han jobbade, gamla bekanta sedan tidigare snygga sköterskor som konstigt nog kom ihåg mej till namn och utseende efter så lång tid.
Jag sa till dom att vi måste sluta träffas på det här viset....
Skönt att det är klart nu även om sköterskan ville träffa mej en gång till innan avresa å yrkets vägnar.
Har inte fått bilen än hoppas det inte strular.
köpte en fälgnyckel har ju två olika bultar efter strulet med låsmutter och skulle jag behöva byta hjul så vill jag kunna fixa det. Tror det är hylsa 23 på originalet ska kolla det så kanske jag kan slippa 2 st nycklar. Ska släpa ut tv och skruva fast men det kräver två fungerande händer så det blir till att vara uppfinningsrik, hade förträngt att jag skulle vara delvis enarmad ett tag.
Var till apoteket och fyllde på förråden men en del var det begränsning på uttagen har fått en ny ung läkare som går på utbildning den gamla är pensionär han var inte så noga, när den nya fått erfarenhet så kommer han flytta från Finspång så fort han kan det brukar de alltid sen kommer det en ny oerfaren och vill träna på oss pensionärer förlusten skulle ju vara minimal och lätt tystas ner och innebära en besparing.
Har nästan inte tagit någon medicin på 4 veckor så det är mest för att man är orolig man tar med medicin.
Är lite fundersam om vägvalet efter Nancy i Frankrike, de två stoppen i tyskland greven och trier känner jag mej bekväm med. Skulle vilja ha tips på ett par stopp ner till medel havet för då räknar jag med att jag inte behöver tänka på en elplats men en restaurang i närområdet skulle inte vara dumt med tanke på min mathållning eller brist på densamma.
Har ju inte så stor plats att lasta saker och jag lämnar cykeln hemma, tar med sparkcykeln istället det går ju betydligt fortare än att gå och man kan hänga en tung matkasse på styret.
Blir tvungen att ta med en del extra eftersom det är risk/chans att jag får sällskap ett par veckor i mars så det blir ju att släpa på lite extra bäddutrustning som kanske aldrig nyttjas och extra stol.
Jag fick ju ett tips från livibil att hysa in bilen billigt och det skulle fungera bra för de har en camping också så man kan stanna ett par dagar innan man ställer in den fast något pris får man inte från webbsidan, jag vet att andra tar ca 260 EU för 6 mån. men blir ändå bekvämare att flyga hem över sommaren och ha nedresan att se fram emot nästa höst. Gick ju att beställa service och rep. också, men det mesta klarar jag ju oftast själv om det är väder osv.
Bilen måste altså klara 400mil drygt i första steget och det är ju många som pendlar det på ett par månader.
Har ju veckan på mej att packa, dator minst 2 mobltelefoner och surfplatta, gillar att ha dubbel eller tredubbel redundans på elektroniken eftersom jag jobbat med sånt och litar inte på den.
Svårt att veta vilka kläder man ska ha med sej regnkläder och varma kläder är nog viktigast, samma med skor.
Eftersom det är svårt med storlekar speciellt skor måste jag räkna med att det inte bara går att handla över disk.
Sen böcker köpte ju över 50 gamla scifi pocket på loppis men kom underfund med att min smak på litteratur med åren blivit lite mer krävande men några följer med sen har jag läsplattan som är ovärderlig.
Lite har jag lärt mej att planera och ta ansvar istället för att lita på någon annan men saknar mycket erfarenhet, allt är ju mycket lättare om man är ordentligt förberedd och bilen är i ordning.
Det kommer stunder när man undrar vad man håller på med och om man orkar köra så långt, men att sitta hemma i mörkret ensam är ju inget roligt jag brukar ofta få kontakt med folk på campingar. Jag tror inte jag är ensam om sådana känslor men är man två så är det lättare när man kan bolla allt med en annan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Greven är en ort i tyskland nära Munster, fast ställplatsen kallas i folkmun HBKS -forum för greven men egentligen heter den
Länk Camp Marina reisemobilhof, Greven
Koordinater N52.045 E7.685 eller N52°2.70654 E007°40.98684
Adress Fuestruper strasse 37, 48268 Greven
Är väl den som jag främst kan rekommendera men man får betala kontant antingen via kuvärt i en brevlåda eller via en kiosk som är öppen en stund på kvällen.
Bra restaurang välbesökt. Känner mej tryggare med en elplats även om man vid det laget är mer än 100mil söderut med märkbar förbättring i kyla och dagsljus. Klarar mej på 1 kw och kan snabba på uppvärmningen med gas en stund om det behövs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen