• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi kräver att kommunen förbjuder gratis ställplatser

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Några skyltar med lämpligt budskap borde kunna vara en bra början, någon form av avgift som utgår om man inte står inom rutorna finns väl redan?
Det kanske redan finns en parkeringsvakt i kommunen?
Annars blir väl nästa steg avgift från 18.00- 9.00 alla dagar och avgift för varje ruta man använder. Förmodligen bättre än att det snart står "ej PB2" överallt.

Ursäkta, ser ut som att jag råkade citera mig själv! :wideeyed:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur man uppför sig på en ställplats är vi ganska många i HBK överens om men även här har man läst om att en del ställer upp bord, stolar, grillar & även vevar ut markisen, för att inte tala om alla de utanför klubben som inte vet. Detta gör ju att någon typ av tillsyn eller skyltning kan behövas.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Frågan är om förbud att parkera/övernatta i hela kommunen för att tvinga in oss på campingarna inte är gynnande av enskild, vilket är förbjudet enligt kommunallagen.
Detta tillämpas redan, som jag ser det, av Naturvårdsverket i Tivedens nationalpark där det är parkeringsförbud för husbilar på natten men inte för vanliga personbilar. Samtidigt hänvisar de till omkringliggande campingplatser för husbilarna. De motiverar det förbudet med samma skäl som vi läst så många gånger; hur vi skräpar med, utgör ett belastning på området och så vidare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta tillämpas redan, som jag ser det, av Naturvårdsverket i Tivedens nationalpark där det är parkeringsförbud för husbilar på natten men inte för vanliga personbilar. Samtidigt hänvisar de till omkringliggande campingplatser för husbilarna. De motiverar det förbudet med samma skäl som vi läst så många gånger; hur vi skräpar med, utgör ett belastning på området och så vidare.

Kan man inte bara ta emot kontrollavgiften då,
de får väl bara ta ut avgiften en gång per dygn, då blir det ju som en betald parkering, eller?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Kan man inte bara ta emot kontrollavgiften då,
de får väl bara ta ut avgiften en gång per dygn, då blir det ju som en betald parkering, eller?
Tja, det kan man väl. Det blir en dyr ställplatsavgift (800 kr?) Jag vet inte om naturvårdsvakterna har den juridiska behörigheten att utfärda kontrollavgifter, men de kommer att försöka köra iväg de som står där.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Detta tillämpas redan, som jag ser det, av Naturvårdsverket i Tivedens nationalpark där det är parkeringsförbud för husbilar på natten men inte för vanliga personbilar. Samtidigt hänvisar de till omkringliggande campingplatser för husbilarna. De motiverar det förbudet med samma skäl som vi läst så många gånger; hur vi skräpar med, utgör ett belastning på området och så vidare.
Intressant motivering. Håller den?
Det är ju lite som att förbjuda tillträde för alla rökare rakt av bara för att det slängs en del fimpar i naturen. Det är ju nerskräpningen i sig som skall förbjudas och bekämpas.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Detta tillämpas redan, som jag ser det, av Naturvårdsverket i Tivedens nationalpark där det är parkeringsförbud för husbilar på natten men inte för vanliga personbilar. Samtidigt hänvisar de till omkringliggande campingplatser för husbilarna. De motiverar det förbudet med samma skäl som vi läst så många gånger; hur vi skräpar med, utgör ett belastning på området och så vidare.
Det har nog att göra med hur man ser på tillgänglighet till natur i resp länsstyrelse. Åk till Östergötland och Tåkern tex där är vem som helst välkommen att parkera 24 timmar och några platser är markerade ställplatser. Gratis förstås och man hänvisar till allemansrätten. Bra av den Lst! Samma i Småland, inga förbud och gratis! Nä, skriv och klaga till landshövdingen i Västra Götaland!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det har nog att göra med hur man ser på tillgänglighet till natur i resp länsstyrelse. Åk till Östergötland och Tåkern tex där är vem som helst välkommen att parkera 24 timmar och några platser är markerade ställplatser. Gratis förstås och man hänvisar till allemansrätten. Bra av den Lst! Samma i Småland, inga förbud och gratis! Nä, skriv och klaga till landshövdingen i Västra Götaland!

Det är skillnader mellan naturreservat och nationalparker. Huvudmän för de förstnämnda är respektive länsstyrelse, och för de sistnämnda är det naturvårdsverket. I en del länsstyrelser verkar det finnas det tjänstemän som är hätska husbilsmotståndare, medan i andra verkar dessa inte finnas. På naturvårdsverket finns det som jag har erfarit tjänstemän som också verkar vara riktigt hätska husbilsmotståndare. De jag har haft kontakt med på naturvårdsverket (jurister) ville inte diskutera frågan och svarade inte på raka frågor, så dialog verkar inte vara meningsfullt. En JO-anmälan kanske....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är skillnader mellan naturreservat och nationalparker. Huvudmän för de förstnämnda är respektive länsstyrelse, och för de sistnämnda är det naturvårdsverket. I en del länsstyrelser verkar det finnas det tjänstemän som är hätska husbilsmotståndare, medan i andra verkar dessa inte finnas. På naturvårdsverket finns det som jag har erfarit tjänstemän som också verkar vara riktigt hätska husbilsmotståndare. De jag har haft kontakt med på naturvårdsverket (jurister) ville inte diskutera frågan och svarade inte på raka frågor, så dialog verkar inte vara meningsfullt. En JO-anmälan kanske....

Tyvärr tror jag att vi även där får lida av fenomenet att andra skräpar ned, men vi är stora och syns och finns kvar även nästa morgon tillsammans med skräpet och toapappret. Att vi har både toa, soptunna och eget vatten med oss tänker man inte på!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det är väldigt tyst om långtradarna som sover över lite här och var på parkeringarna. Ofta lämnar dom också en massa skräp efter sig. Om detta säger campingägarna inget för dom inser väl att långtradarna inte passar på en campingplats men husbilar vill dom tvinga in i stället för att erbjuda ett för kundgruppen attraktivt alternativ.
I en kommun finns det många näringsidkare som vill se fler turister. Hur skall då kommunen agera när campingägarna inte erbjuder det som turisterna önskar? Här har man två grupper som står mot varandra och oftast är det campingägarna som skriker högst. Tyvärr verkar det också som om kommunledningarna lyssnar mest på dom som skriker högst. Undantag finns ju som exempelvis Karlskoga.

Jan-Olov
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
En annan aspekt är ju att campingarna nästan uteslutande är anpassade till långliggande barnfamiljer, med massor av aktiviteter, lekland, vattenrutschbanor m m, stoj och högljudd lek och hur många 60+are utnyttjar detta?! Inte jag i alla fall.
Vi tillhör ju en helt annan målgrupp!!! :msn_wall:
Precis. Stod dåraktigt 3 nätter förbokat på First Camp City-Strömstad med bästa läge och betalade just över 1900 kr....
Vad fick vi för pengarna? Jo, en massa skrikiga ungar som störde, så vi bara flydde därifrån. Den varan slipper man inte alltid ifrån - men oftast på en ställplats är det ju äldre utan barn.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är skillnader mellan naturreservat och nationalparker. Huvudmän för de förstnämnda är respektive länsstyrelse, och för de sistnämnda är det naturvårdsverket. I en del länsstyrelser verkar det finnas det tjänstemän som är hätska husbilsmotståndare, medan i andra verkar dessa inte finnas. På naturvårdsverket finns det som jag har erfarit tjänstemän som också verkar vara riktigt hätska husbilsmotståndare. De jag har haft kontakt med på naturvårdsverket (jurister) ville inte diskutera frågan och svarade inte på raka frågor, så dialog verkar inte vara meningsfullt. En JO-anmälan kanske....
Vem som bestämmer vad och hur det ska tolkas etc är knepigt, eftersom staten ju äger nationalparkerna via naturvårdsverket men sen är skötseln utlagd på resp länsstyrelse. För Tiveden är det Lst Örebro som är förvaltare. Delar av parken ligger i Västra Götaland. Hur som helst, jag håller med om att det handlar väldigt mycket om vilken syn man har på tillgänglighet till naturen.
Ett tydligt exempel skrev jag om tidigare gällande Tåkern (där besluten är väldigt bra, bara för nåt åt sen fick man betala en hundring per natt men nu är det gratis). Jämför det med Hornborgasjön där det vid naturrum kostar 130kr för exakt samma sak, men med den skillnaden att bor du i din PB1 då är det gratis. (Sen påstår man att pengarna går till utfodring av tranor :) de pengarna skulle man lätt få turistindustrin i området att betala, men det är en annan diskussion. )
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tja, det kan man väl. Det blir en dyr ställplatsavgift (800 kr?) Jag vet inte om naturvårdsvakterna har den juridiska behörigheten att utfärda kontrollavgifter, men de kommer att försöka köra iväg de som står där.
Parkeringsavgift kanske. Är parkeringen 24 t. så gäller den hela dygnet och någon differensiering på olika pb kan de väl knappast göras. Och de står kvar på ruta ett.
 
F

F.d. 58689

Guest
Här har man två grupper som står mot varandra och oftast är det campingägarna som skriker högst. Tyvärr verkar det också som om kommunledningarna lyssnar mest på dom som skriker högst. Undantag finns ju som exempelvis Karlskoga.
Då får 'la vi börja skrika högt vi me'!!!! :wideeyed::wub::twitcy:
Jag kommer i alla fall skita i deras dö'snack nu och ge mig ut på en fricampingrunda!!!
Låångt låångt bort från gnälliga campingar o dyl!!! :cool::bye:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen