• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi har köpt Vikinglarms larm!

P

perprott

Guest
Vi har köpt ett larm från Vikinglarm. Det verkar väldigt bra. Med både GSM och GPS. Kostar 3.995 kr. Återkommer när jag har installerat det.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Naturligtvis ska var och en köpa det larmet som man känner sig trygg och bekväm med, jag kände inte att jag kunde lita på det larmpaket som vi skaffat från Viking. Det var för mycket som kunde påverka larmets funktioner, tex datorer, mobilladdare och en hel del annat.

Larmet som vi nu har är monterat av fackmän och kopplat till en larmcentral där de kan se vilken/vilka enheter som utlöst och hur, därefter vidtas de åtgärder som behövs, vi har även ett trådlöst tyst överfallslarm och rökdetektorer som ingår i månadskostnaden för 199 kr, tycker det känns prisvärt.

Larmcentralen talar även om för oss när ett batteri behöver bytas.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Naturligtvis ska var och en köpa det larmet som man känner sig trygg och bekväm med, jag kände inte att jag kunde lita på det larmpaket som vi skaffat från Viking. Det var för mycket som kunde påverka larmets funktioner, tex datorer, mobilladdare och en hel del annat.

Varför skulle datorer, mobilladdare och annat påverka larmets funktioner?

Larmet som vi nu har är monterat av fackmän och kopplat till en larmcentral där de kan se vilken/vilka enheter som utlöst och hur, därefter vidtas de åtgärder som behövs, vi har även ett trådlöst tyst överfallslarm och rökdetektorer som ingår i månadskostnaden för 199 kr, tycker det känns prisvärt.
Larmcentralen talar även om för oss när ett batteri behöver bytas.

//Tommy

Vad har du för nytta av en larmcentral om de ändå inte kan komma på några minuter? Så lång tid tar det för ev. tjuvar att jobba färdigt. 199 kr/mån för att få besked om när batteriet skall bytas anser jag vara i dyraste laget.

I mitt fall får jag besked på en sekund via SMS och kan be grannen att iaktta vad som försiggår och ev. larma polis.

Rökdetektorer och överfallslarm finns även i Vikinglarmet.
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Knarrevik!

På första citatet, kan jag svara att det var vad supporten sa på Vikinglarm när jag äntligen fick tag på dom, att om det var mycket elektronik i närheten av huvudenhet och även någon av deckarna så kunde detta störa ut den trådlösa kommunikationen mellan dom, och då registrerades det som ett larm.

På andra citatet, så är det ju som jag skriver att var och en skaffar det man känner sig trygg och bekväm med, men för att svara på dina frågor så vidtar larmcentralen olika åtgärder beroende på vilken typ av larm som de får:

Brandlarm: de ringer 3 av mig uppgivna nummer, samtidigt som de vid behov larmar väktare och brandkår.
Inbrott: om någon dörr/fönsterdeckare utlöser då larmar det med ljud inne, blixt och ljud utomhus, och larmcentralen får sitt larm och kan vidta de åtgärder som behövs beroende på vilka deckare som utlöses, väktare skickas alltid om inte någon svarar på de angivna numren.

Detta känns som ett bra alternativ för oss och då kan det vara värt att de också ringer och talar om när ett batteri är slut i någon deckare...då kan jag ägna min tid till att svara på inlägg på HBK...hehe

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Knarrevik!

På första citatet, kan jag svara att det var vad supporten sa på Vikinglarm när jag äntligen fick tag på dom, att om det var mycket elektronik i närheten av huvudenhet och även någon av deckarna så kunde detta störa ut den trådlösa kommunikationen mellan dom, och då registrerades det som ett larm.
//Tommy

Jag har aldrig besvärats av störningar eller falsklarm under de 4-5 år som jag har haft larmet. De enda falsklarm som förekommit har utlösts av mig själv av misstag eller medvetet för att testa larmet. Beträffande batterier bytte jag första gången efter ca 2 år men byter numera före semestertid för att vara på säkra sidan.

Som jag nämnde kan jag larma, avlarma, avlyssna m.m. via min mobiltelefon. Allt detta till ett pris på ca 2000 kr (jag gav 1500:- för ca 5 år sedan). Jag slipper månadsbetalningar och dyra utryckningar som ändå blir resultatlösa. Detta framkommer också om man läser tidigare inlägg i tråden.
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Hej
Jag har Vikinglarm både i husbilen och hemma. Jag är helt nöjd med funktionen och priset är ju tilltalande. Har fungerat bra under de 3 år jag haft det.
Lars
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Min fråga avsåg larm till husbilen, så någon larmcentral har jag nog inte så stor nytta av?
De kan väl knappast veta var jag håller hus om larmet går?

Hoppas fler här har erfarenhet av denna larm, så jag jag ska kunna bestämma mig :)
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Jag har Vikinglarm i vår HB och det funkar perfekt. Enda nackdelen är att det kan dra ur batteriet om den får stå på veckovis.
Bengt
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Ännu viktigare än larm är ett bra skalskydd, dvs att göra det svårt för tjuven att ta sig in. Då sover man tryggare. Det finns trådar i forumet som tar upp detta.
Det vanligaste sättet att ta sig in i husbilen är att skära ut gummilisten till främre sidofönstret på hyttdörren och plocka ut rutan eller att vrida sönder låset på framdörren eller bodelsdörren med skruvmejsel. Låsen är ofta mycket dåliga.
Jag säkrar framdörrarna med en vajer mellan dem och säkrar bodelsdörren med ett spännband mellan handtaget och "ledstången".
Sedan är det viktigt att inte visa sina stöldbegärliga saker eller lägga dem lätttillgängligt så det bara är att roffa åt sig dem. Det är gjort på ett ögonblick att sticka in armen genom ett öppet fönster och norpa t.ex. en kamera som ligger på bordet. Då hjälper inte larmet!
Lycka till med larmet och förstärk gärna skalskyddet för ännu bättre nattsömn.
 
Toppen