• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi har köpt Vikinglarms larm!

P

perprott

Guest
Vi har köpt ett larm från Vikinglarm. Det verkar väldigt bra. Med både GSM och GPS. Kostar 3.995 kr. Återkommer när jag har installerat det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Jag har deras GSM-larm i min bostad sedan många år och det funkar utmärkt. Inga tjuvar än men ett antal falsklarm har förekommit. En bra funktion är att man kan larma, avlarma och avlyssna med telefonen.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Vi köpte ett trådlöst larmpaket från Vikinglarm förra sommaren till bostaden, detta installerades enl de instruktioner som var bifogat och som jag fick genom telefonkontakt med dom före köp.
Efter första natten och dagen efter, valde jag att riva ner skiten, då vi haft ungefär lika många falsklarm som dett gått timmar.
Jag försökte få kontakt med någon på Vikinglarm via telefon som mer eller mindre verkade vara omöjligt...då fanns ingen vilja att ge någon större support för det de sålt.
Efter många om och men fick jag på nåder skicka tillbaks larmpaketet, men återbetalningen av inbetalda pengar tog ca 3-4 veckor.

Numera har vi ett larmpaket genom vårt försäkringsbolag som är anslutet till larmcentral, och med väktarutryckning vid ev larm.
Kostar lite mera men man får sova på natten i alla fall.

//Tommy
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Vi köpte ett trådlöst larmpaket från Vikinglarm förra sommaren till bostaden, detta installerades enl de instruktioner som var bifogat och som jag fick genom telefonkontakt med dom före köp.
Efter första natten och dagen efter, valde jag att riva ner skiten, då vi haft ungefär lika många falsklarm som dett gått timmar.
Jag försökte få kontakt med någon på Vikinglarm via telefon som mer eller mindre verkade vara omöjligt...då fanns ingen vilja att ge någon större support för det de sålt.
Efter många om och men fick jag på nåder skicka tillbaks larmpaketet, men återbetalningen av inbetalda pengar tog ca 3-4 veckor.

Numera har vi ett larmpaket genom vårt försäkringsbolag som är anslutet till larmcentral, och med väktarutryckning vid ev larm.
Kostar lite mera men man får sova på natten i alla fall.

//Tommy

Hej Tommy
Du gjorde helt rätt, ett larm ska vara kopplat till en larmcentral.
Vi har Trygga Hems som är vår leverantör.(Svenska Direktlarm blev uppköpta av Trygga hem) Har haft det i ca: 10 år nu.
Aldrig några problem med larmet.3 st trådlösa sensorer samt brandvarnare.
Det med larm som med Husbilar man får det man betalar för så är det....
/Vidhem
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Efter första natten och dagen efter, valde jag att riva ner skiten, då vi haft ungefär lika många falsklarm som dett gått timmar.
//Tommy

Mina "falsklarm" orsakade jag själv, helt enkelt genom att glömma att det var larmat.

Så jag har bara gott att säga om mitt larm!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Du gjorde helt rätt, ett larm ska vara kopplat till en larmcentral.

Varför skall larmet vara kopplat till en larmcentral? Det är lika lönlöst som att koppla till polisen, det dröjer säkert timmar innan någon kommer till platsen.

Vikinglarm kan kopplas till 5 telefonnummer, tex till grannar som kan iaktta vad som händer omedelbart. Alltid någon som är hemma och kan skrämma iväg förövarna.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Varför skall larmet vara kopplat till en larmcentral? Det är lika lönlöst som att koppla till polisen, det dröjer säkert timmar innan någon kommer till platsen.

Vikinglarm kan kopplas till 5 telefonnummer, tex till grannar som kan iaktta vad som händer omedelbart. Alltid någon som är hemma och kan skrämma iväg förövarna.
Hej Du
Möt du tjuven i hallen med KOBEN inte jag ialla fall.Du får inte göra "honom" något då anmäler "han" dig för övervåld.
Föresten du kanske är lika "skit" rädd som jag.
/Vidhem
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Varför skall larmet vara kopplat till en larmcentral? Det är lika lönlöst som att koppla till polisen, det dröjer säkert timmar innan någon kommer till platsen.

Vikinglarm kan kopplas till 5 telefonnummer, tex till grannar som kan iaktta vad som händer omedelbart. Alltid någon som är hemma och kan skrämma iväg förövarna.

Håller med knarrevik. Haft vårt larm sen 3 år inga problem. Intressanta med larm är väl att få reda på att något hänt hemma och att någon tar hand om bedrövelsen. Att tro att några ev. tjyvar skall tas fatt är att ha övertro på larmen. I vårt fall har vi både detektorer och inte minst koll på om vi får strömavbrott eller vintertid förlorad värme.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Har jobbat åt flera elbolag med mätning och mätarbyte. Vid mätarbyte och kunden har ett bristfälligt backupbatteri så går larmet vid tillslag av spänning.
Detta har hänt mig och flera kompisar flera ggr. och jag kan säga att aldrig har jag sett ett vaktbolag komma. Detta under ca åtta år.

Så för egen del har jag mitt larm kopplat till egna urvalda telefoner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Om man vill larma/avlarma/lyssna Vikinglarmet med telefonen kan man lägga in hela koden som kontakter (X=telnr Y=pinkod):

Aktivera larm: +46 70 XXX XX XX,YYYY,#0#
Avaktivera larm: +46 70 XXX XX XX,YYYY,#0*
Avlyssna: +46 70 XXX XX XX,YYYY,#9*

Notera kommatecknen (,) som markerar paus!
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Har Seciritas Direct larm kopplad till central och abonnemang med åtgärd, de dök upp efter 3 minuter då hantverkare med egen nyckel gick in på fel dag (vi hade alltså inte avtalat att de skulle komma den dagen) och huset var larmat. Det tycker jag är snabbt och tryggt. Grannar och vänner i all ära, men de är inte alltid hemma när tjuven är framme.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Där hade du nog tur att han satt på fiket 300m från er.:D
Min granne har gått över till grannlarm efter att ha haft Securitas.
Var på sem. en vecka och fick 3 falsklarm och en faktura på 3x1500:- för utryckning
och så betalade han 250:-/mån i abb. Dvs 3000:-/år !!!

Jojje
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Jag tror att larm av typ Securitas och andra med central där man har abonnemang med åtgärd bygger på att många i närområdet har motsvarande larm, då kan man få hyfsad snabb insats då de hela tiden har en bil i "området". Securitas hade då vi tecknade avtal olika nivåer på servicenivå där de började på typ 200 kr/mån upp till ca 300 kr/mån där man har allt från inga utryckningar till fria utryckningar.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Hej Tommy
Du gjorde helt rätt, ett larm ska vara kopplat till en larmcentral.
Vi har Trygga Hems som är vår leverantör.(Svenska Direktlarm blev uppköpta av Trygga hem) Har haft det i ca: 10 år nu.
Aldrig några problem med larmet.3 st trådlösa sensorer samt brandvarnare.
Det med larm som med Husbilar man får det man betalar för så är det....
/Vidhem

Är det "vinteranpassat" så det tål många minus grader i en husbil som är vinteranpassad?

Pilot:wink:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Det börjar dra ihop sig till säsong, därför dags att införskaffa ett larm.
Är inte riktigt sugen på koppla ihop den med bilens övriga elsystem,
inte heller att lägga 5-10 tusen på det.
Vill ha många trådlösa sensorer och GSM.
Inte många larm som matchar denna beskrivning förutom Larmpaket för Båt, Husbil, Husvagn med GSM - Vikinglarm AB
Hur många av er har Vikinglarm? Funkar den ok?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi har köpt Vikinglarms larm!

Jag har GSM-larmet (kontantkort) i huset sedan 4-5 år och aldrig haft problem.

Jag testar ibland med falsklarm och får SMS till tre nummer på någon sekund. En finess är att det går att kommunicera (röst) med larmcentralen för att lyssna och ev. skrämma obehöriga på flykten (önsketänkande).
 
Toppen