• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Är det någon som har erfarenhet av Rimor katamarano 3 med 140 hp Ford-chassi ? Den är två år gammal.

Är det någon som har positiv eller negativ erfarenhet av Rimor?

Vad tycker ni som har erfarenhet om Ford med 140 hp motorn?

Vågar man köpa en sådan?

Man får ju en nästan ny sådan för liknande peng som en 10 år gammal helintegrerad kostar..


Finns det någon firma som säljer mopedställ som man kan montera bak på husbilen? Vilket rekommenderar ni?


Är det någon övrig utrustning som man inte klarar sig utan, bra bord och stolar tex? kom gärna med tips.

Vi vill veta allt! ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

När det gäller mopedställ - kolla vilka lastvikter som bilen tål och hur trycket på bakaxeln påverkas av en moped långt bak.

Det finns en excelfil i en tråd som heter Beräkning av axeltryck - Husbil som kan användas för att kolla hur axeltryck påverkas av last på olika ställen i bilen.
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

När det gäller mopedställ - kolla vilka lastvikter som bilen tål och hur trycket på bakaxeln påverkas av en moped långt bak.

Det finns en excelfil i en tråd som heter Beräkning av axeltryck - Husbil som kan användas för att kolla hur axeltryck påverkas av last på olika ställen i bilen.


Hej,

Jag vet bara att bilen väger 2735 enligt papper, kanske väger mer i verkligheten? Totalvikten är 3500 = 765 i lastvikt. Vet ej hur vikten är fördelad på axlarna?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej "Hjulebo", skulle om jag var er ta fasta på två punkter 1.) Se till att HB:en inte är längre än 6 m. Kostnaderna för färjor och broöverfarter ökar dramatiskt.

2.) Kolla att tjänstevikten stämmer överens i verkligheten. Idags läget har de flesta HB:s så mycket xtra utrustning att man kan i värsta fall inte kan lasta HB:en personligutrustning.
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej "Hjulebo", skulle om jag var er ta fasta på två punkter 1.) Se till att HB:en inte är längre än 6 m. Kostnaderna för färjor och broöverfarter ökar dramatiskt.

2.) Kolla att tjänstevikten stämmer överens i verkligheten. Idags läget har de flesta HB:s så mycket xtra utrustning att man kan i värsta fall inte kan lasta HB:en personligutrustning.


Hej,

Nja om bilen bara får vara 6 meter får vi inte plats med alla 4 och kan inte ha den planlösningen som vi vill ha så det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala den högre avgiften för längre bil (6484cm) på färjorna tyvärr.

Undrar hur mycket det skiljer i pris om bilen är 6m eller 6,5m, någon som vet?

Jag har ingen möjlighet att väga bilen när jag ska titta på den tyvärr, det får komma som en tråkig överraskning senare, eller en lättnadens suck, jag tror att det blir det senare senariot.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

vi är 4 personer i en alkovbil som är 585 och det räcker och blir över med den storleken..vi har en eura 585ls. barnen sover i alkoven och vi bäddar dinetten till oss blir en stor dubbelsäng och bäddas ner på 5 minuter när man lärt sig det.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej,

Nja om bilen bara får vara 6 meter får vi inte plats med alla 4 och kan inte ha den planlösningen som vi vill ha så det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala den högre avgiften för längre bil (6484cm) på färjorna tyvärr.

Undrar hur mycket det skiljer i pris om bilen är 6m eller 6,5m, någon som vet?

Jag har ingen möjlighet att väga bilen när jag ska titta på den tyvärr, det får komma som en tråkig överraskning senare, eller en lättnadens suck, jag tror att det blir det senare senariot.

Nja, så dramatisk ökning av priset är det inte överallt. Åker du med TT-line så får man betala ytterligare 100 kr för varje meter. Om man får betala 1100 kr eller 1200 kr tycker jag inte ska få avgöra vilken komfort man vill ha i husbilen.

Jag anser att den gamla "6-metersregeln" är klart överdriven. Ska man däremot åka till Gotland är det en helt annan sak. Då skiljer det en hel del......

/Per
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Undrar hur mycket det skiljer i pris om bilen är 6m eller 6,5m, någon som vet?

Det är lite olika mellan rederierna somliga har 6 m gräns somliga 7 m somliga 9m somliga 12 m
Senast jag for med Silja line Åbo / Stockholm var gränsen 9 m
Nästa måndag åker jag från Umeå till Vasa
Då kostar resan
Under 6m 460 sek
Under 9m 920 sek
Under 12m 1300 sek
Över 12 m 1600 sek
Ha de Paffw
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

vi är 4 personer i en alkovbil som är 585 och det räcker och blir över med den storleken..vi har en eura 585ls. barnen sover i alkoven och vi bäddar dinetten till oss blir en stor dubbelsäng och bäddas ner på 5 minuter när man lärt sig det.


Tyvärr fungerar det inte för oss att bädda dinetten, vi vill ha en dubbelsäng som inte behöver bäddas upp förutom alkoven. Skönt att kunna lägga sig och läsa en bok vid regnig väderlek eller bara ta en tupplur efter maten.

Jag tycker att många verkar lägga för stor vikt vid den extra-kostnad som det medför om bilen är lite längre vid färjeresa, hellre bo bra alla dagar och nätter i sin husbil i stället för att spara någon hundralapp de få gånger som man åker färja.
 
F

F.d. 152

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

hej
En helt otroligt fin o BILLIG husbil finns på blocket
Kenny som säljaren heter säljer en rapido för 500.000
över 200.000 under listpris, det är sant har själv varit inne
och kollat priser och den han säljer ligger på ca 730-740.000
varför ???????? vet ej han skriver vid snabb affär
kolla får du se, för är allt som står i annonsen och det inte finns
något att undra över så är detta ett kap!!
Vi har själva en MB Burstner som vi gillar skarpt annars
hade vi nog handlat här
Lycka till
kolla gärna annonsen Rapido 9066 DF 2008 års modell
gått ca 4000 mil
mvh
ambro
 
F

F.d. 2391

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

hej!

Då våra tid tyvärr inte räcker till just nu till att åka husbil, har vi beslutat oss att sälja den.

Lmc 661 G-08 | Halland

Fin bil med 4 fasta sovplatser och en helt ok sittgrupp för 4 personer.

Bara att tuta o köra!!

bilen står i Halmstad!

Med vänlig Hälsning Ervin Mezei
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

hej
En helt otroligt fin o BILLIG husbil finns på blocket
Kenny som säljaren heter säljer en rapido för 500.000
över 200.000 under listpris, det är sant har själv varit inne
och kollat priser och den han säljer ligger på ca 730-740.000
varför ???????? vet ej han skriver vid snabb affär
kolla får du se, för är allt som står i annonsen och det inte finns
något att undra över så är detta ett kap!!
Vi har själva en MB Burstner som vi gillar skarpt annars
hade vi nog handlat här
Lycka till
kolla gärna annonsen Rapido 9066 DF 2008 års modell
gått ca 4000 mil
mvh
ambro

Vi har sett den och den verkar fin och priset ligger nog rätt men vi avvaktar lite när det gäller den.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

..en annan värdefull fördel med 6 m eller kortare HB är att det är enklare att hitta P-plats att stå på i städer som t.ex Italien. Visst man får göra avkall på några bekvämligheter som utrymme. Har en HB på 6.05 och funderar på att byta till en kortare pga det skälet. Inte bara att färjekostanderna och broavgifterna är styrande. (Förstår inte varför det finns en xtra avgift för HB:s längre än 6 m)
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

..(Förstår inte varför det finns en xtra avgift för HB:s längre än 6 m)
Ganska förståligt då det handlar om att få betalt efter hur många fordon man kan få plats med.
Eftersom vanliga personbilar kan vara över 5 m så har de troligtvis därför satt gränsen vid 6 m.
Sen finns det ju de som har höjden oxå.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hjulebo,hur har det gått,har du köpt bil?vad blev det för någon?lite nyfiken på vad ni kom fram till.
Bosse.
 
F

F.d. 20307

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Finns faktiskt nyare Pilote med långbäddar och 4 pilotstolar. Sök på : Pilote Reference G 735 .
 
Toppen