• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi fryser

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
I natt testade vi vår husbil för första gången i vinterväder. Och fick inte upp temperaturen till mer än ca 18 grader med elvärmen. Trots 3 kw på dispslayen. Värmaren är en Compact 3010.
Så det blev till att gasa på med gasol för att få skön värme.
Min fråga är: Borde inte elvärmen räcka till för att värma upp bodelen?
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Bengt-Åke!
Jag tror att Truma vilar sig emellanåt. eftersom det är luftvärme finns det troligen en termostat på pannkroppen som slår ifrån emellanåt. Bästa resultat resultat får du om fäkten snurrar allt som går och att de flesta luftutsläppen är fullt öppna. Fullt blås alltså!

Mät gärna inmatad energi med en elmätare. Om du får energiförbrukning på 1,8 kWh fungerar anläggningen över min förväntan.

Min Ultraheat lämnade ca 1,2 kWh per timme.
Det är svårt att få runt värmen när den är buren av bara luft.
Jan-Evert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Jag ar kollat med lös elmätare och den drar 1800w och på våran gamla husbil från 1990 så kunde jag justera fläkthastigheten manuellt medans på denna så är det bara termostaten som man ställer in på och då går fläkthastigheten som "den själv vill " förmodligen då när elementet blir varmt inne i pannan .

Jag hade ju gärna haft ett vred även för fläkthastigheten .

Detta mest då på höst och vår då man kör på lägre effekter för när det är många minus så går den ju ofta på högre effekt .
 
Senast ändrad:

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vi fryser

Har nu fricampat 1 vecka i fjällen igen. Medeltemp under -20. -27 igår. Kan konstatera igen att trots en av marknadens bästa vinterbilar,med extra radiatorer, så räcker inte ens gasolens 6 kw för mer än 18 grader. Eberspächerns 10 kW klarar även -27 men strömförbrukningen astronomisk. Hälsningar från Vemdalsskalet.
Hej!

Vi tar den enkla utvägen - det blir elstolpe på Vargens camping!!
Men vi kommer inte förrän tidigt på nyårsafton, och det sägs ju att det ska bli varmare...
Ha det bra därute alla ni som campar, ni andra ha en god fortsättning, så syns vi på vägarna, familjen Åhnbrink
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Var ute och kollade på displayen under meny. När jag kör på elpatron 2KW så visar drifttemp. 33grad.
Startar jag gasolen så går den snabbt upp. Efter en 1/2 timma så var drifttempem 76grad.
Känns som jag har luft kvar i systemet eller kan det var fel på elpatronen?

Claes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi fryser

Men føleren for driftstemp inne i pannan så ville en luftblåsa føre til høyere temp grunnet manglende sirkulasjon. Lang tynn kabel kan gi dette resultatet, skulle likt å måle spenningsfallet over pannan - mulig den får så lite som 100 Volt om motstanden i kablen er litt mer enn i varmeelementet. Et 2 kW element har en indre motstand på ca 8 ohm (om jeg har regnet rett i hodet), 25 m 1,5 kvadrat kan ha en motstand i samme området.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Var ute och kollade på displayen under meny. När jag kör på elpatron 2KW så visar drifttemp. 33grad.
Startar jag gasolen så går den snabbt upp. Efter en 1/2 timma så var drifttempem 76grad.
Känns som jag har luft kvar i systemet eller kan det var fel på elpatronen?

Claes

Hej
När du kör på bara elvärme 2000 watt med din långa 1,5 kvadratkabel så ta och mät vad du har för spänning (volt) i ett vägguttag i bilen.
För att testa om elpatronen ger det den skall så sätt en effektmätare mellan kabel och intag i bilen, kostar inte många kronor på tex Jula.

Mvh Bert
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vi fryser

Interessant og spennende lesning og mange sprikende oppleverser, Fra og trenge 130W for å øke temp 1gr, til 50W for det samme. Er det noen som skryter på seg litt? At alle skal få samme W/gr. utetemp er ikke mulig, men så stort sprik som det er her, synes jeg er mye? Eller er det så stor forskjell på isulasjonen/bygget? Det tror ikke jeg om alle måler på samme plass og måte.
Det snakkes om vanntemp ut fra brenner, men inn på brenner er vel like viktig? Antall konvektere i bobilen er også viktig, for få konvektorer er vel like galt som mange. Alde har vel en tommelfingerregel for hvor mange meter det skal være pr. meter boenhet? Det har vært produsenter som har satt inn så mange konvektorer at det ikke har vært mulig å få opp tempen.
Ting som spenningsfall og luft i systemet er jo feilkilder som ikke må være og måles vel enkelt med voltmeter og termometer.
Hastigheten som vannet sirkulerer med i systemet er jo også viktig, mange har jo opplevd en dramatisk økning på varmekomforten ved og sette i annen siorkulasjonspumpe.
Så for å få et optimalt system må spenningsfallet være minimalt og systemet luftfritt. Man kan jo få mange gr. gratis ved og tette for alle ”kuldetap” gjennom vinduer og spesielt frontdel ved og bruke isulasjonsmatte/mater.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Men føleren for driftstemp inne i pannan så ville en luftblåsa føre til høyere temp grunnet manglende sirkulasjon. Lang tynn kabel kan gi dette resultatet, skulle likt å måle spenningsfallet over pannan - mulig den får så lite som 100 Volt om motstanden i kablen er litt mer enn i varmeelementet. Et 2 kW element har en indre motstand på ca 8 ohm (om jeg har regnet rett i hodet), 25 m 1,5 kvadrat kan ha en motstand i samme området.

Det låter mycket med 8 ohm i en 25 m kabel, hur får du fram detta Knut ?

Enligt Karl O Perssons gamla bok i ellära är resistansen lika med resistiviteten*längden genom arean. Vill minnas att koppar har 0,0175 ohm. Detta gör
0,0175*50/1,5 vilket jag får till 0,58 ohm i kabeln. Motståndet i elementet får jag fram till ca. 26,5 ohm. Detta ger ett spänningsfall i kabeln på 4,9 Volt, alltså ca 225 Volt kvar till pannan, inte ett alarmerande stort spänningsfall i kabeln.

Kan min uträkning stämma?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vi fryser

Det låter mycket med 8 ohm i en 25 m kabel, hur får du fram detta Knut ?

Enligt Karl O Perssons gamla bok i ellära är resistansen lika med resistiviteten*längden genom arean. Vill minnas att koppar har 0,0175 ohm. Detta gör
0,0175*50/1,5 vilket jag får till 0,58 ohm i kabeln. Motståndet i elementet får jag fram till ca. 26,5 ohm. Detta ger ett spänningsfall i kabeln på 4,9 Volt, alltså ca 225 Volt kvar till pannan, inte ett alarmerande stort spänningsfall i kabeln.

Kan min uträkning stämma?
Joda du har helt rett, Knut har regnet ut strømmen/sikringen til 2kW. I Norge er kravet maks avvik +- 10% slik at noe mindre enn 200V inn på elementet må ikke aksepteres,
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Dessuten spørs det om resistansen Knut kom fram til i elementet er rett.
Jeg får 24 ohm.
P=U x I, 2000watt og 220 volt gir 9,1 A.
U = R x I , 220 / 9.1 gir 24 Ohm

Eller har jeg helt glemt mine gamle kunnskaper??:swoon:
mvh Kangas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi fryser

Fullt mulig at jeg har regnet feil, U=R*I -> R=U/I -> 24 ohm er rett.

For skarvkabel er det en sak den teoretiske motstanden i kabelen, som normalt er rett når kabelen er ny - en gammel kabel kan ha endel større motstand grunnet småskader inne i kabelen og koblingene. Skulle ikke gjøre det helt store for varmeelementet i pannan :oops:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vi fryser

Jag vill dock tillägga att .

1800w i Trumapannan (1000w+800w) känns mycket mindre än 1000w med våran lösa Wilfa fläkt .

Hur kommer detta sig ?

En mulig forklaring på dette er vel at 1000W ut fra viften er mye mer konsentrert og varmere, enn 1800W ut av mange hull fordelt rundt i bobilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi fryser

Bengt-Åke ikke mobb, jeg har ikke svar på allt.:spinny:

Det er en ikke gradert stillskrue for termostat på 3010, men om det er en dårlig kobling underveis som sørger for et spenningsfall så hjelper det ikke å skru på termostat. Justerte den tilsvarende skruen på Alde 3000 i den forrige bilen, der regulerte den elvarmen som var noe lav fra fabrikk. Viktig at den ikke skrues så sterkt opp at det oppstår koking. Gamlebilen var 7m lang helintegrert og klarte mellom 40 og 50 grader oppvarming på 2 kW som var makselement på den pannen.

En vatntemp på mellom 70 og 80 grader med sirkulasjonen i gang på gass tyder på at det ikke er problem med luft i systemet. Noe er feil med elvarmen i dette tilfellet. Huset på bilen skulle fungere godt nok, så en avskjerming av varebilnesen (tror det er en alkovebil) er nødvendig for å redusere nedkjølningen. Om det er ved isolasjon mellom førerhytte og resten av bilen eller med en innpakking av nesen skulle spille mindre rolle.
 
Toppen