• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi får lobba för bra tömningsplatser

F

F.d. 2441

Guest
Hej!

Nu har jag läst flera inlägg om tömning av gråvatten och det är verkligen ett problem. Vi var i Frankrike i somras och där fanns det små servicestationer i snart sagt varje by. Det var otroligt praktiskt ordnat.

Servicestationen var som en låg pelare där man tömde toan längst ner. Gråvatten tömde man oftast i långa galler/ristar eller i ett mindre avlopp i marken. Detta var gratis. För färskvatten (medtag egen slang) fick man betala - oftast €2 för 100 liter eller 10 minuter. El kunde man också få för €2 för en timma. Stationerna fanns på en parkering i centrum, vid en idrottsplats, vid stormarknaden ...

Kolla länken - allt är på franska men bläddra runt lite och kolla bilderna, precis så var det. SARL AIRESERVICES : Borne camping-car

I Danmark är det också bra. Eftersom det är förbjudet med vildmarkscamping där så blir man förvånad att det finns god service utanför campingplatserna. Och campingarna ligger så tätt så man har aldrig problem. Sverige framstår som riktigt dåligt i jämförelse.

Vad jag har läst här i forumet är det bra även i Tyskland, Norge och Italien.

Jag tycker att vi ska höra av oss till våra kommuner och länsstyrelser. De har delat ansvar för turism, miljö och sysselsättning. Som husbilsfarare vill man ju kunna välja mellan campingen, naturen och stan utan att vara miljöbov eller allmänt otrevlig. Med bra serviceställen sköter sig säkert alla bättre och man kan locka fler turister (=mer pengar - ett tungt argument gissar jag).

Eva
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Vi får lobba för bra tömningsplatser

........I Danmark är det också bra. Eftersom det är förbjudet med vildmarkscamping där så blir man förvånad att det finns god service utanför campingplatserna. Och campingarna ligger så tätt så man har aldrig problem. Sverige framstår som riktigt dåligt i jämförelse..................
svar:
det är inte mer förbjudet i danmark än i sverige, samma regler gäller, jag är inne på mitt
4:år som husbilist i danmark och upplever det som att det är lättare och mer välkomnade
att stå i DK.
naturligtvis så gäller ju sunt förnuft även där, som tex att grensla 4 platser för att få gott
om plats, eller att inte ha hjulen inom rutan för att ingen ska parkera bakom (varför?).
 
Toppen