• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga VHO100

robkar

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Västervik
HBK-Nr
14582
Medlemskap
2024
Hej
Är det någon som har erfarenhet av VHO100 behöver man göra något med motorn eller
är det bara att tanka och köra (ducato 130 2011)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Menar du HVO ? det är än så länge godkänt för ett fåtal bilmodeller, din tror jag inte ingår i dessa.
Tester pågår för att få det godkänt, Volvo tex. kör taxibilar i Göteborg för att se hur det fungerar,biltillverkarna vill ha både hängsle och livrem innan man godkänner.
Din motor kommer säkerligen att fungera utmärkt på HVO, men jag skulle avvakta till testresultaten är klara för andra bilmodeller.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag anser att risken att köra på HVO100 är 1/100 del av risken att köra med trimbox.

Enda skillnaden mellan diesel enligt EN590 och HVO100 är en liten skillnad i viskositet.
HVO är mer lättflytande.

Jag har provat både i personbilen (kör på det nu) och i husbilen.
(husbilen godkännd för HVO100)
HVO100 funkar bättre än diesel, men drar ca 3% mer.
 

ptpab

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
26954
Medlemskap
2022
Jag har kört min taxi på HVO 100 i ett par år nu, krav för samhällsbetalda transporter. Det är en VW Passat Combi 2015 års modell. Inga problem, men som sagt dyrare. Några kollegor med koll påstår att förbrukningen sjunker något.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag anser att risken att köra på HVO100 är 1/100 del av risken att köra med trimbox.

Enda skillnaden mellan diesel enligt EN590 och HVO100 är en liten skillnad i viskositet.
HVO är mer lättflytande.

Jag har provat både i personbilen (kör på det nu) och i husbilen.
(husbilen godkännd för HVO100)
HVO100 funkar bättre än diesel, men drar ca 3% mer.

Hur är det med smörjegenskaperna, det är ju rätt kritiskt för dieselpumpen/pumparna?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag skulle nog inte rekommendera att köra på HVO 100 med Eu4 motor vilket du har på din Ducato 2011. Men med Eu5 och nyare är det inga problem, vi har nu kört i över 2 år och säkert 150,000 mil utan problem i samtliga våra fordon av blandade fabrikat. 5 av dessa är Fiat Ducato. Det är ett renare och förmodligen betydligt bättre bränsle än diesel att köra på. Något högre förbrukning men lite mer effekt så det går på ett ut skulle jag vilja säga.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Dom tillverkare som godkänner sina motorer för detta bränsle säger att går bra från Eu5 o nyare. Äldre generationer av dieselmotorer har andra spridare, enklare motorstyrning ej uppvärmt bränslefilter, mm. och ev saknas det bränslerör mellan tank o motor som kan påverkas negativt av HVO 100, avlagringar, rost mm. Ska vara plast ledningar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Efter sökning på nätet är det klart att Fiat inte har godkänt HVO100. De pekar på EN590 och säger att eftersom den standarden inte uppfylls så godkänner de inte HVO100. Enda delen av standarden som inte är uppfylld är densitet. HVO är litet lättare än fossildiesel.

Min tro är att Fiat inte har testat (och inte heller har annonserat planer att testa) och därför tar de det säkra spåret och säger "nej". Har svårt att tro att densitetskillanden spelar någon som helst roll.

Undrar om någon, någonstans, har haft problem med Ducato-motorer som går att skylla på HVO.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjenner ikke HVO100, men tidligere BioDiesel var et problem da diverse pakninger i pumper og rør svellet opp. Selv den gangen kunne en kjøre en god stund på bio, for så å benytte vanlig en periode. Den svenske M1 diesel hadde motsatt virkning, tørket ut de samme pakningene :D Vekslet en mellom M1 og bio så var det null problemer.

Men med Fiat sin løsning på avgass rensing så vil en endret density kunne føre til endret utslipp og muligens gjøre at bilen slipper ut mer NOx og partikler enn orginalt. Ved å nekte å godkjenne HVO100 slipper de unna hele problemet med retesting av eldre motorer.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Vi har endast HVO 100 på mitt arbete .Vi kör alla bilar och maskiner på detta . Vissa bilar och maskiner är 30+ år gamla
Inga som helst konstigheter eller problem
HVO är en syntetisk diesel inte att förväxla med BIO diesel
Varför vissa tillverkare inte godkänner HVO kan man bara spekulera i
Det var länge sedan säljaren från Nestle var och sålde in HVO så jag minns inte allt som sades
Vad jag minns så gör man ingen skillnad på HVO och Diesel i USA . HVO heter Diesel i USA
Men som sagt jag kan ha fel
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nja, är det verkligen så? I CirkleK-länken i inlägg 12 står det så här : Råvaran för milesBIO HVO 100 är förnyelsebar med ursprung från växtriket och/eller slaktavfall (ej palmolja) vilket medför att man erhåller upp till 90 % CO2ekv reducering av växthusgaserna. Med milesBIO HVO 100 producerar motorn mindre mängd partiklar och NOx emissioner i jämförelse med fossil diesel.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är skillnad på RME (Raps Metyl Ester) och HVO100. Syns tydligt i Neste-papperet som MichaelS länkade till (sidan 4).
Både RME och HVO kan kallas BioDiesel eftersom de görs på biologisk råvara men det vanliga är ofta att det är RME man menar med BioDiesel.

Fiat har helt enkelt valt taktiken att hänvisa till EN590 så slipper de göra något eller tänka efter.

EN590 sätter en densitet på 820 - 845 med vinterblandning till större än eller lika med 800 kg/kubikmeter
Nestes HVO har en densitet på 770 - 790 kg/kubikmeter. Dvs 1.25 - 3.75% lägre än för vinterdiesel som uppfyller EN590. Detta kan rimligen inte ha någon som helst betydelse, vilket väl också visas av alla som kör HVO utan problem. Siffrorna hämtade från Nestes papper.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:
Toppen