• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vevhusventilation Fiat 2,5td 1990

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har samma fråga och jag har sökt "anslutningspunkt" för slangen, men inte funnit någon.
Om någon har en bild eller teckning var på insugsslangen den är vore jag tacksam.

Mvh/Per.S
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej,
Tack för bilderna.

Min motor är en 2,5TD motortyp 8144.21 från 1989.
Min motor har 1 utlopp (er motor har två) från "oljefångaren".
Slangen på min motor är riktad ned mot marken i nuläget.
Kanske är det så enkelt att sluten vevhusventilation kom först 1990?
Stort tack för ert svar.

Mvh/Per.S
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,
Tack för bilderna.

Min motor är en 2,5TD motortyp 8144.21 från 1989.
Min motor har 1 utlopp (er motor har två) från "oljefångaren".
Slangen på min motor är riktad ned mot marken i nuläget.
Kanske är det så enkelt att sluten vevhusventilation kom först 1990?
Stort tack för ert svar.

Mvh/Per.S
Lag på sluten vevhusventilation kom 1969
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På vad personbil ,lastbil , bensin , diesel , inga undantag?????

Jo ett kommer jag på direkt, personbil över 2500kg totalvikt äldre än 1988, slipper mycket skit som egr m.m.
Men just vevhusventilationen brukar man inte komma undan.
Men hör med en bilprovning för säkerhets skull.
Reglerna är snåriga :(
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej,
Tack för bilderna.

Min motor är en 2,5TD motortyp 8144.21 från 1989.
Min motor har 1 utlopp (er motor har två) från "oljefångaren".
Slangen på min motor är riktad ned mot marken i nuläget.
Kanske är det så enkelt att sluten vevhusventilation kom först 1990?
Stort tack för ert svar.

Mvh/Per.S
Hör med besiktningen vad som gäller för ditt fordon. Blir inte förvånad över svaret du får , efter alla tips här.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej igen,
Min förhoppning var att någon med Ducato från 1989 eller däromkring kunde säga hur det ser ut "under huven".
Jag har inte lyckats hitta någon anslutningsstos på insugsslangen vid luftfiltret för vevhusslangen.
Jag får väl hålla ögonen öppna om/när jag får syn på en äldre Ducato.
Tack för kommentarerna.
Mvh/Per.S
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Per!
Tyvärr så är väl många av dessa bilar inlåsta men någon kan kanske kolla under huven.
Hur det ut under din huv? Skicka några bilder så är det lättare för oss att ge ett bra svar.
mvh Tony
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Hej Tony,
Nästa gång jag är vid min Ducato tar jag några bilder.
Det enda som jag kan se är 1 slang som går från oljefångaren och den är riktad ned mot
marken. Jag kan inte lokalisera någon stos att förbinda slangen till luftslangen.
Men du har förstås rätt jag får invänta varmare tider, när våra klenoder kommit fram
i vårsolen.

Tack för tipset.
Mvh / Per.S
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Här kan du se hur det fungerar på en gammal Volvo motor.
Min 1989 Ducato bensinare.
Den har sluten vevhusventilation som är ansluten till slangen från luftburken och sugs in via förgasaren. Det finns även en liten slang som är ansluten direkt till insuget efter förgasaren. Den är troligen till för när man motorbromsar.
Det finns även två grovfilter för att hindra olja att sugas tillbaka in i motorn via vevhusventilationen. Jag hade ett envist oljeläckage från ventilkåpan som jag inte fick bort. Oljan rann dessutom ner på grenröret och stank. Det sitter tjocka gummi tätningar mellan topplocket och ventilkåpan för att täta där tändstiften sitter. Gummibitarna eller vad man ska kalla dom hade blivit hårda som puckar och tätade inte längre.
Motorn är ju inte ny längre med följd att det det blir högre övertryck i motorn.
Jag löste oljeläckaget ( rätt eller fel) genom att kapa bort en strypning som finns på vevhusventilationen. Den finns på den lilla T-kopplingen på slangen från luftburken strax före förgasaren. Jag tog även bort grovfiltren.
Efter det upphörde oljeläckaget. Jag tycker att vevhusventilationen verkar vara en kompromiss på de här gamla motorerna, lite för klent.
Det är även viktigt att ha lite koll på allt, vanligt underhåll. På vintern är det lätt att det blir is i systemet. Första slangen är placerad rakt i luftdraget fram på motorn. Min bil har ingen hasplat och har aldrig haft det.

Om det är öppen vevhusventilation och om man vill göra om den till sluten ska man nog tänka sig för. Är motorn dessutom lite sliten kan nog övertrycket ställa till det med oljeläckage som följd lite här och där.
 
Toppen