• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veterinärbesök

F

F.d. 30099

Guest
Jag och min man har tidigare rest med vår husbil till Spanien under vintermånaderna men då utan hund. Nu har vi Ior en dvärgschnauzer som skall få följa med. Han har pass och är vaccinerad inför färden. Jag undrar nu om det är någon som kan tipsa oss om var det är enklast att hitta en veterinär på hemvägen för att fixa tabletten som behövs för återresan till Sverige.

Anita o Arne
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Veterinärbesök

behövs inte längre läste jag i en annan tråd, då Sverige officiellt inte längre är fri från Rävbandmask.

Men för hundens skull bör man avmaska ändå. Tabletterna finns receptfria i Sverige. I Tysklanad är det receptbelagt.

/M
 
G

Granducan

Guest
Sv: Veterinärbesök

Det har blivit betydligt enklare nu att resa med hund. Du behöver inte längre söka veterinär för avmaskning inför hemresan men hunden ska avmaskas före återresan till Sverige det har du själv ansvaret för. Jag köper avmaskningstabletter på Apoteket i Sverige sparar förpackningen och skriver på datumet för avmaskningen ifall någon vill kontrollera. Och det är så trevligt att resa med hund i Europa där kan ta med hunden nästan överallt och de får ett mycket vänligt bemötande av alla.:dog::dog::spinny:
 
F

F.d. 30099

Guest
Sv: Veterinärbesök

Tack för informationen. Det känns betydligt lättare. Jag skall direkt gå och köpa avmaskningstabletter. Aa
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Veterinärbesök

Hösten-12 reste vi söderut i Europa och min erfarenhet är att ju längre söderut desto krångligare. I Frankrike fick inte hunden åka buss, i Spanien och Portugal nobben på tåg om inte hunden hade munkorg . På barer och krogar , oftast nej. Kan ju berott på att hunden var stor och svart. Typ schäfer.... I Tyskland däremot blev han välkommnad in med stora famnen och vattenskål framsatt. Ibland kom det fram lite hundgodis också. Trots det var det fint att ha hunden med. Till höstens resa hinner jag nog inte skaffa en egen hund med till år15-16 ska det bli en fyrfota kompis!:)
 
G

Granducan

Guest
Sv: Veterinärbesök

Trist om stora hundar behandlas annorlunda, de kan vara lika vänliga som de små.
Vi har besökt Tyskland, Österrike, Italien, Nederländerna och Belgien och hundarna följer med överallt utom i livsmedelsbutiker och där har jag aldrig prövat att ta med dom.
Men dom är små och "gulliga" . Ingen märker att den gamla hanhunden kan vara både sur och grinig.:wub:
 

Carina & Hans

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Falun
HBK-Nr
8781
Medlemskap
2024
Sv: Veterinärbesök

Det finns massor av veterinär kliniker här i Spanien. Man kan köpa där, dom är alltid hjälpsamma. Man behöver inte boka tid för det utan det går bra bara handla avmaskningstabletter.
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Veterinärbesök

Nu kanske jag är ute och cyklar men innan man tar hunden till Norge eller Finland så måste man senast ett dygn innan avmaska inför veterinär kostar mellan 2-300 kr. Min tanke är då behövs inte detta mot övriga europa då Sverige har dvärg/rävbandmask?

EvA:twitcy:
 
G

Granducan

Guest
Sv: Veterinärbesök

Det är faktiskt så galet så du har rätt. Fattar inte riktigt hur det är tänkt, men ska du till Finland eller Norge måste du avmaska hos veterinär. Grannen som har stuga på Åland måste till veterinär 1 gång i månaden och maska av sin hund då de reser till Åland varje helg, undrar bara om det kan vara nyttigt för hunden och om masken blir resistent. Men nedåt i Europa har det blivit lätt istället.:wideeyed:
 
Toppen