• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Trist när bränslet läcker ut på ovansidan av tanken. Det liksom blöder igenom plåt och färg. Då skall man Kreem:a sin tank och det har jag gjort idag. Hoppas nu det funkar också.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    959,2 KB · Visningar: 108
  • 2.jpg
    2.jpg
    3,6 MB · Visningar: 111
  • 3.jpg
    3.jpg
    2,8 MB · Visningar: 112
  • 4.jpg
    4.jpg
    1,2 MB · Visningar: 111
  • 5.jpg
    5.jpg
    1,2 MB · Visningar: 106
  • 6.jpg
    6.jpg
    691,7 KB · Visningar: 107

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har inte jobbat i verkstaden sedan 22 december.
Vad har jag då gjort, för att sitt ner och vänta på att våren skall komma är inte "my cup of tea".
Under hela hösten och sedan ännu mer intensivt från 4 januari har vårt nya forum upptagit min tid mer eller mindre på heltid så också för övriga 9 medlemmar i HBK-Referensgruppen och de testare som hjälpt oss att putsa till hemsidan.
Nu lugnar det ner sig lite tillfälligt innan vi fortsätter med de funktioner som vi är väl medvetna om saknas, kan förbättras eller kommer till ytterligare.
Vad hände med cykeln som jag hade i bastun?
Klar!
IMG_1057.JPG

Den gamla Rödkvarnan envisas med att vara inkontinent, kanske en droppe olja i veckan, inte acceptabelt även vid en ålder av 67 år. Tillverkade en packning av tunnt korkpackningsmaterial, passade på att spänna upp kopplingen som slirade lite på 3:ans växel.
Där har Rödkvarnan hängt nu i mer än en månad. Bråttom? Nej, men det kliar lite i mekanikerfingrarna när jobbet framför tangentbordet blir helt dominerande. Vi går mot ljusare tider, snart, snart skall den vara körbar igen.
IMG_1056.JPG

PS
Tråden handlar om Veteranmoped:er men får väl även täcka hobby-sysselsättning.
DS
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag har inte jobbat i verkstaden sedan 22 december.
Vad har jag då gjort, för att sitt ner och vänta på att våren skall komma är inte "my cup of tea".
Under hela hösten och sedan ännu mer intensivt från 4 januari har vårt nya forum upptagit min tid mer eller mindre på heltid så också för övriga 9 medlemmar i HBK-Referensgruppen och de testare som hjälpt oss att putsa till hemsidan.
Nu lugnar det ner sig lite tillfälligt innan vi fortsätter med de funktioner som vi är väl medvetna om saknas, kan förbättras eller kommer till ytterligare.
Vad hände med cykeln som jag hade i bastun?
Klar!
Visa bilaga 145096

Den gamla Rödkvarnan envisas med att vara inkontinent, kanske en droppe olja i veckan, inte acceptabelt även vid en ålder av 67 år. Tillverkade en packning av tunnt korkpackningsmaterial, passade på att spänna upp kopplingen som slirade lite på 3:ans växel.
Där har Rödkvarnan hängt nu i mer än en månad. Bråttom? Nej, men det kliar lite i mekanikerfingrarna när jobbet framför tangentbordet blir helt dominerande. Vi går mot ljusare tider, snart, snart skall den vara körbar igen.
Visa bilaga 145097

PS
Tråden handlar om Veteranmoped:er men får väl även täcka hobby-sysselsättning.
DS
Du och dom andra som jobbar med forumet ska ha mycket beröm så detta går inte att uttrycka!!!!! Tack för den otroligt duktiga insatsen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har inte hunnit jaga något projekt pga HBK. Det verkar fortsätta så med ytterligare nya funktioner på vårt forum. Dock har jag hunnit göra iordning mopparna, Rödkvarnan och BMW:n inför säsongen. Blir ”avfrostnings-träff” med MC-Veteranerna Kungsbacka i slutet av april. Förberedelse inför årsmötet i Kristinehamn pågår. Vi ses där!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu var det ett år sedan jag grejade med mopedrenovering. Har blivit rätt mycket HBK-jobb istället.
Jag har sålt "det franska eländet" Solex. Den ingick i ett paket om tre mopeder som jag köpte av en kompis. Den är ingen moped utan en cykel med något puttrande på framhjulet.
IMG_1570 (1).JPG

Jag fick aldrig Erlan att fungera riktigt, den höll jag på med 2012. Finns på inlägg 1 m.fl. inlägg i denna tråd. Ok, den startade men var kraftlös hur jag än justerade tändningen.
IMG_1675.JPG

Tur man har lite kontakter för nu har jag fått leverans av en tändplatta med brytarspetsar som jag skall göra iordning och hoppas det blir sprutt på gamla Erlan. Levererades av jalu i Husbilsklubben.se, tack för hjälpen.
Det kommer kanske en och annan rapport framåt.
IMG_1673.JPG
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Roligt om du kan få den gamla Erlan till att fungera Robert. Jag har en likadan fast utav märket Speed med tillhörande originalkvitto från konsumentföreningen i Ljungby, 602:- kostade den 1954
Utökade mopedstallet nyligen med en Suzuki k50 från 1972. Denna gången en moped utan renoveringsbehov :)
Nu väntar vi med spänning på uppdateringar hur det går med den "nya" tändplattan.
suzuki 1972.jpeg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Skulle bara köra ett kort ärende med en av veteranerna men kom bara till grannbyn. Detta har jag aldrig brytt mig om tidigare. Ny är 6,2 mm, en som funkar 5,7 mm men är den nere på 5,0 mm blir det ingen gnista.
Blir tydligen fel på fältbrytningsavståndet dåBrytare.jpg .
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Tändplattan på plats.
Gnistgap på tändstiftet 0,5mm, ok
Brytaravstånd 0,35mm, ok
Förtändning ca 4mm, ok
Abriss 9mm ok
Gnista på stiftet, ok
IMG_1697.JPG


Kontroll med stroboskåplampa, tändning vid 4mm före ÖDP.
IMG_1699.JPG


En skätt bensin i tanken.
Trampar, tänder, nej.
Fortsättning följer...
 
Toppen