• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranhusbil genom Europa

Rozzie

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hägersten
HBK-Nr
33163
Medlemskap
2024
Hej alla, detta är mitt första inlägg i klubbens forum, i huvudsak för att jag, trots längre tids medlemskap, inte varit särskilt aktiv besökare på klubbsidan. Ska bättra mig!
Emellertid, jag har en dryga 30 årig Pilot på Citroën C25, bensin ca. 75 hkr. Omregistrerad från svensk till spanjor.
Under våren reser vi från Spanien till Sverige. Har sökt på diverse internetforum vad gäller för denna antikvitet beträffande miljödekaler. I Spanien, Frankrike, Tyskland, Danmark och Sverige.
Finns här någon som har kunskap och/eller erfarenhet?
Tacksam för hjälp och synpunkter.
Mvh
Roy
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag är inte säker men misstänker det kan vara undantag pg.a. veteranstatus vinterdäck behöver du inte i Sverige i vart fall.
Den jag köpte min gamla bil av påstod att han kunde köra med den inne i de stora städerna vilket han gjort delvis på åldern och att det var bensin. Hoppas några experter kan reda ut det hela eftersom jag själv skulle ha intresse av det. Tyvärr finns ju inte Tommy ibland oss längre han tog ju reda på det mesta.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Med årsmodell 1995 år frågan om husbilen din redan har en katalysator. Om ja, så borde den gäller som EURO 1 utsläppklass, och då får man en grön miljödekal i Tyskland utan problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det gäller att kolla olika länders regler, men ofta så får veteranbilar åka inne i städers zoner. Raggarbilar glider lugnt omkring på många ställen med mijözon. I Stockholm har de ju nyligen skärpt reglerna i centrum till högre klassad miljözon så de hualigen även får bort alla hemska bilar och okynneskörning förutom ambulanser och annat livsnövändigt.
Till Danmark och just Köpenhamn kunde man gå in och kolla, och skriva in även i alla fall ett svenskt bilnummer och då kom bl.a. just de äldre bensinhusbilarna upp så man kunde dra ut ett papper och glida rakt in i Köpenhamn's centrum med sin gamla husbil.
Jag vet inte om bilen var tvungen att vara grundreggad sedan födseln i Sverige för att hamna rätt, men med allt ok. så är det ok. på många ställen och även i rätt många länder men man kan inte generalisera överallt.

M.v.h. JANKRO.

Dagsfärskt från DANSKA infosidan. Verkar ha blivit enklare och bara ett bevis på bilen behövs för att stärka åldern.

Reglerna i miljözonerna gäller inte:​

  • fordon registrerade utomlands som är över 30 år gamla
  • fordon som försvarsmakten, polisen eller annan räddningstjänst undantagsvis använder i en miljözon eller i samband med utryckningsövningar.
 
Senast ändrad:

Rozzie

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hägersten
HBK-Nr
33163
Medlemskap
2024
Tack alla för informationen. Tror jag har fått klart för mig vad som gäller. Då vi inte har för avsikt att åka in i centrala stadskärnor, bör vi inte ha problem vad gäller dekaler. Då bör vi kanske vara mer oroliga för att bilen fungerar hela vägen till Stockholm. Självklart blir det en ordentlig genomgång på märkesverkstad samt en ITV-besiktning innan avfärd.
Har förstått att det finns mycket kunskap och erfarenhet att hämta i denna klubb så jag återkommer med största säkerhet. En fin vår och sommar önskar jag er alla. Vänligen Roy:cool:
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kan du hitta en verkstad där man kan laga fel utan dator så har du kommit rätt, det ska vara gamla gubbar som begriper sej på gamla bilar annars får man läsa på och göra det själv.
Det är betydligt billigare och ( bättre) att göra jobb i spanien halva priset sen är det nog lättare att hitta en bra verkstad som kan laga gamla bilar.
 
Toppen