• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vet någon var man kan hitta en "skylt"?

Har man inte åkt fel om man behöver skylt, spärrband och parkeringsvakt på en ställplats, Campingplats heter ju den plats som redan erbjuder allt det där, Ställplats är väl för det rörliga husbilslivet! Vi har aldrig stått så länge på en Ställplats att vi har behövt tömma tankarna och komma tillbaka ;)
Vi stod nog 2-3dygn och allt var stängt i det fina huset med disk, toa och dusch.
Det fanns de som både hade pool, långbord mm och stod där en vecka med dubbelt så stora bilar som vi har.
Vi var där i 2 omgångar denna vecka.
Det var fullt på Campingen så tyvärr fick vi inte plats där någon av gångerna.

Gissar att rubriken fick någon intresserad! har sett att det finns en liten "skylt" man sätter på sin plats om man kör iväg en runda. Det står typ " vi är bara ute och kör, kommer strax igen".

Någon som har tips var man kan hitta en sådan, har gogglat men det är svårt att veta vad man skall ange som sökord
Biltema har en sådan som du kan använda -> Skylt "Campsite occupied"

Självklart att alla borde ha minst två sådana skyltar och även en rulle avstägningsband . Så att mina kompisar som kommer senare får bra platser. Börjar bli allt för vanlig. vist är det en trevlig framtid som går husbilsåkarna till mötes.
Nu var det väl inte alls så jag skev och menade!!!

Förstår inte alls, jag betalar en plats och kommer på att jag måste ett ärende, jag talar tydligt om att platsen är upptagen, vad ä svårt med det, bara för att det är en ställplats jag betalt så måste jag väl inte stå stand by där, hålla plats för andra var inte heller trådskaparens fråga,

Förstår inte alls, jag betalar en plats och kommer på att jag måste ett ärende, jag talar tydligt om att platsen är upptagen, vad ä svårt med det, bara för att det är en ställplats jag betalt så måste jag väl inte stå stand by där, hålla plats för andra var inte heller trådskaparens fråga,
Skönt att fler än jag tänker så.

Beror ju på vad ställplatsen har för regler . Finns de som har regeln att lämnar man platsen är den ledig. Bör ju vara markerade platser och något system om platserna ska vara upptagna även om man inte är där.

Beror ju på vad ställplatsen har för regler . Finns de som har regeln att lämnar man platsen är den ledig. Bör ju vara markerade platser och något system om platserna ska vara upptagna även om man inte är där.

Och det är ställplatsägarens ansvar att reservera, inte någon som tycker sig bestämma själv.

Har jag betalt för en plats förstår jag inte annat än att jag går å kmr hur jag vill, har aldrig läst några regler från stöllplatsägare om att man måste stanna

Det stämmer om du står på camping, det normala på en ställplats är att om du lämnar platsen är den ledig för nästa.
Grundanvändandet för en ställplats är ju att du kommer på kvällen och åker på morgonen, och sen får man se var man befinner sig
på kvällen. Den är ju i första hand avsedd för ett rörligt campingliv. Tyvärr missförstår många användningen och använder den som en billig
campingplats och förstör därigenom möjligheterna till det rörliga campinglivet för andra.
Det låter som att du borde söka dej till campingplatser, så besparar du dej en hel del oro och irritation. :)

På ställplatserna i Spanien är det normalt att stanna flera dagar, kanske veckor, i sträck. Varför är det annorlunda i Sverige?

Det stämmer om du står på camping, det normala på en ställplats är att om du lämnar platsen är den ledig för nästa.
Grundanvändandet för en ställplats är ju att du kommer på kvällen och åker på morgonen, och sen får man se var man befinner sig
på kvällen. Den är ju i första hand avsedd för ett rörligt campingliv. Tyvärr missförstår många användningen och använder den som en billig
campingplats och förstör därigenom möjligheterna till det rörliga campinglivet för andra.
Det låter som att du borde söka dej till campingplatser, så besparar du dej en hel del oro och irritation. :)
Vi bokade en plats på välbesökt plats i Spanien. Platsen kostade 10-12€ beroende på storlek, billigare efter tre dygn. Platsen hade nummer och blev inbokad på dator.
Alltså betydligt billigare än Ställplats i Sverige. Där fanns el mot tillägg, fri dusch, tvättmaskin 4€, diskrum, fri tömning och fritt vatten. Boulebana.
Vi fick lämna och återkomma till samma plats. Alla var nöjda, vi och ägaren. Lidl intill gjorde också ett klipp liksom tapasbaren på området.

Den kommunala ställplatsen i min stad är skyltad max 3 dygn.
Behöver man bara parkera så finns en 7- dygns parkering ett stenkast från ställplatsen, allt är gratis.

Så att det finns något normalt i att lämna en ställplats dagen efter känner jag inte igen alls.

Jag tror knappast att någon ställplatsägare bryr sig om jag lämnar en stund, t.ex för ett affärsbesök, bara dom får betalt för platsen, tror inte heller att någon annan än kommuner som har eftertraktade platser heller bryr sig om hur länge någon står där, bara det betalas

tror inte heller att någon annan än kommuner som har eftertraktade platser heller bryr sig om hur länge någon står där, bara det betalas
Det tror jag. Ju större omsättning av folk desto större möjligheter för omgivande näringsliv att få kunder.
Detta synsätt gäller även för en klartänkt kommun.

Det tror jag. Ju större omsättning av folk desto större möjligheter för omgivande näringsliv att få kunder.
Detta synsätt gäller även för en klartänkt kommun.
Precis, kommun ja, privat struntar i vilket bara hyran kommer in, det är den stora drivkraften

Min poäng är att en köpmannaförening, företagarkompisar eller motsvarande också kan ha samma intresse.
Inte bara en kommun.
Pengarna kommer ändå in därför att den attraktiva ställplatsen är fullbokad. Bättre ekonomiskt att då ha omsättning på folk, samt att platsen får ett bättre rykte bland oss husbilsåkare.

Härlig tråd :spinny:

Alla har rätt, med utgångspunkt från sin egna horisont...

Jag väntar bara på att någon skriver "detta måste redas ut en gång för alla". Troligen kommer en entydig, samordnad tolkning missgynna många, precis som när camping <-> parkering ska redas ut och fastslås... - Även det kommer att missgynna de flesta...

Många nyanser av grått är jag övertygad gynnar de flesta av oss, svart eller vitt är bara enkelt och tråkigt.

Sunt förnuft och hänsyn beroende på situation - Det är modellen!

Gissar att rubriken fick någon intresserad! har sett att det finns en liten "skylt" man sätter på sin plats om man kör iväg en runda. Det står typ " vi är bara ute och kör, kommer strax igen".

Någon som har tips var man kan hitta en sådan, har gogglat men det är svårt att veta vad man skall ange som sökord
Jag såg förra sommaren en skylt med liknande text hos Forsbergs i Hyssna.

Tillbaka
Toppen