• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vet någon var man kan hitta en "skylt"?

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Gissar att rubriken fick någon intresserad! har sett att det finns en liten "skylt" man sätter på sin plats om man kör iväg en runda. Det står typ " vi är bara ute och kör, kommer strax igen".

Någon som har tips var man kan hitta en sådan, har gogglat men det är svårt att veta vad man skall ange som sökord

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Tror inte man får”paxa” ställplstser rent generellt.
Vet att i Mellanfjärden ska dom sätts upp en skylt vid alla ställplatser som man kan ändra från grön till rött , dvs upptagen
Men det är ställplatsen ägare som bestämmer om man kan blockera en Ställplats

Hasse L

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2025
Vore bra att ha, om det respekteras av andra, måste nog även vara på engelska och tyska, för säkerhets skull.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Gissar att rubriken fick någon intresserad! har sett att det finns en liten "skylt" man sätter på sin plats om man kör iväg en runda. Det står typ " vi är bara ute och kör, kommer strax igen".

Någon som har tips var man kan hitta en sådan, har gogglat men det är svårt att veta vad man skall ange som sökord

Som nævnt i indlæg 3, så er det ejeren der bestemmer om reglerne med at kunne køre fra "sin" plads. Oasen på Rømø har for eksempel sådanne skilte med henholdsvis rød og grøn. Men deres betalingssystem er også sådan indrettet, at man i automaten betaler for et bestemt pladsnummer i det antal dage man ønsker at benytte den pågældende plads.

Ellers er der nogle husbilsturister der sætter en kegle, når de kører
kegle.png
og andre efterlader en stol og/eller et bord.

Problemet med disse markeringer, der ikke er godkendt af ejeren er jo, at mange benytter det til at holde en plads til en kompis, som først kommer senere. Og det er der vel ingen som synes er en god ide, eller?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
En skylt skulle kanske fungera i Sverige men knappast söderut. Jag anser det vara fel att markera/spärra av en plats om det inte är en hyrd/betald.
Har sett folk som både sätter ut skylt och stolar när de lämnar platsen för att t.ex. tanka och tömma vatten. Kommer det en fransman eller holländare och det inte finns någon annan ledig plats så flyttar de bara bort grejorna och ställer sig på platsen.

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2025
Självklart att alla borde ha minst två sådana skyltar och även en rulle avstägningsband . Så att mina kompisar som kommer senare får bra platser. Börjar bli allt för vanlig. vist är det en trevlig framtid som går husbilsåkarna till mötes.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Jag brukar låta min bättre hälft stå på platsen när jag åker och tömmer.
Det är alltid någon trevlig människa som svär och blir förbannad när
den enda platsen som är ledig upptas av en kvinna med en parkeringsbiljett i högsta hugg.
Men inte gör det mej något. Det är min bättre hälft som dom inte lyckas flytta på. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag brukar låta min bättre hälft stå på platsen när jag åker och tömmer.
Det är alltid någon trevlig människa som svär och blir förbannad när
den enda platsen som är ledig upptas av en kvinna med en parkeringsbiljett i högsta hugg.
Men inte gör det mej något. Det är min bättre hälft som dom inte lyckas flytta på. :)

Har man inte åkt fel om man behöver skylt, spärrband och parkeringsvakt på en ställplats, Campingplats heter ju den plats som redan erbjuder allt det där, Ställplats är väl för det rörliga husbilslivet! Vi har aldrig stått så länge på en Ställplats att vi har behövt tömma tankarna och komma tillbaka ;)

Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Har man inte åkt fel om man behöver skylt, spärrband och parkeringsvakt på en ställplats, Campingplats heter ju den plats som redan erbjuder allt det där, Ställplats är väl för det rörliga husbilslivet! Vi har aldrig stått så länge på en Ställplats att vi har behövt tömma tankarna och komma tillbaka ;)
Jag vet minst 3 ställplatser som erbjuder möjligheten att reservera platsen för "ärende under dagen"...
Ägaren till ställplatsen får väl ha de regler han/hon vill...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet minst 3 ställplatser som erbjuder möjligheten att reservera platsen för "ärende under dagen"...
Ägaren till ställplatsen får väl ha de regler han/hon vill...

Jag uppfattar det nog som att skyltar, spärrband, möbler, cyklar "parkeringsvakt" m.m. avses att användas efter eget behag.
Om ställplatsägaren uttryckligen anger att det är möjligt att reservera plats, sker väl detta genom hans försorg, och inte godtyckligt
av besökarna?
Tråkig och begränsande utveckling i varje fall, och tar bort en del av charmen med husbil.

Toppen