• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Verktygslådan - Kompletterande

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Verktygslådan - Kompletterande

Ur minnet kan jag svara så här:

en "portfölj" med verktyg,
fasta nycklar 8 - 17,
hylsor 8 -21,
spärrskaft med förlängare
universaltång
flatmejslar
kryssmejslar

till detta har jag stoppat dit:
bladmått
liten skiftnyckel
"trådmått"
plastskjutmått
en rulle "flexibel bult" = najtråd

"ute i övriga husbilen finns,
i förardörren:
flatmejsel
kryssmejsel
större skiftnyckel
olika tejper från PVC-tejp till silvertejp

vid "förartronen:
yxa
slidkniv

Under förarstol:
verktygsportfölj
flera par handskar
2 universalmätare med lååånga mätsladdar (c:a 2 x 5m!)
"elektriska lådan" med kopplingskomponenter
förbandslåda

bakom förardörr:
2 varningstrianglar
fällbar såg

kommer förmodligen att på långbänksluckan fästa
kedjor för att få "arbetsbord" och fästa skruvstycke.

nu letar jag ett sågblad med trätandning på ena sidan
och metalltandning på andra sidan.

Fälgnyckeln är hopsvetsad med "pinnen" för stödbenen
= bättre moment och färre och större grejor att "tappa bort".

Nu saknas väl BARA gas- och el-svets samt borrmaskin? ;-)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Alla har glömt det viktigaste verktyget av alla: HUGGMEJSEL !!!!
I kombination med en hammare lossar det bl a de mest tjuriga och fastrostade bultar och muttrar.

:twitcy::twitcy:

//W

F

F.d. 2577

Guest

Jag har en verktygsback i plast med några av de vertyg ni räknat upp, den väger 18,6 kg. Men det varinte det jag ville diskutera.
På chassiet, som är FIAT orginal, sitter en "resevhjulshiss" som om man sänker ner inte gör det möjligt att lossa hjulet UTAN att krypa under bilen! Så plocka fram alla vertyg som behövs för att byta däck, gör en test om det är möjligt.
När vi köpte bilen 2008 testade jag och kunde konstatera att orginalverktygen inte anpassats till husbilen. Mitt för fästet för "hissen" satt, förlängning i plåt, av bakre hjulhus. Den fasta insex nyckeln krockade med denna, fick till en kort insexhylsa som passade mot en 400 mm förlängare som kunde vinklas c: 20 grader. För att ytterliggare underlätta skaffa jag ett vevhantag typ "borrsväng".
Allt var lärande, och med lite trixande fick jag verktygen att passa ihop. Skall nog komplettera lådan med en anpassad distan på 5-8 cm för att inte behöva hissa homkraften fullt ut, tycker det är "vingligt"
Leffe

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

om man har falk assistans så behöver man väl inte mer en några småverktyg

F

F.d. 55451

Guest

Redningstjenester er ikke for reparation og jeg venter ikke på et værksted en dag eller mere, hvad jeg selv kan klare med lidt værktøj på en halv time
- det er min rejsetid for kostbar til.
Så jeg er nöjd med selv at reparere - ochså i i husdelen ;).

Selvfølgelig har jeg også tilsvarende Falck for Europa.

F

F.d. 3297

Guest

Vad lycklig jag kan känna mig!

Reservhjulet ligger ovanför motorn längs fram
och väntar på styrkelyft!

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Samma här, reserven under motorhuven. Har skaffat Julas hävarmsnyckel för att loss hjulbultarna. Har provat både att lossa bultarna och hissa bilen med originaldomkraften. Stadiga grejer som följer med en 20 år gammal husbil!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Fantastiskt med alla tips på grejer att ha i verktygslåtan. Och fler tips dyker säkert upp.

Ska man skaffa alla grejer som räknas upp så blir det till att köpa större husbil, om man nu har dår med alla verktyg.

I alla fall har det hela lett till att jag plockat i ett par extra grejer. Sedan blev jag rätt sugen på den där fördigpackade väskan. Fast då inte bara för husbilen.

J

Jimbo

Guest

Jag brukar ha med mig en elektrisk mutterdragare ifall olyckan är framme.

Finns inget värre än att stå och jäklas med fälgkors etc.

Hur smidigt som helst, på med en hylsa som passar på domkraften, hissa bilen, sen lossa bultarna... går som en dans.

Eftersom maskinen ej är batteridriven så kopplar jag in mig på Invertern. Har inte provat men jag misstänker att liknande batterimaskiner inte har samma kraft.. och skulle man nu behöva batterimaskinen kan man ge sig den på att batteriet är nästintill tomt =(

Hqhusbil

FD HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Jag har en verktygsback i plast med några av de vertyg ni räknat upp, den väger 18,6 kg. Men det varinte det jag ville diskutera.
På chassiet, som är FIAT orginal, sitter en "resevhjulshiss" som om man sänker ner inte gör det möjligt att lossa hjulet UTAN att krypa under bilen! Så plocka fram alla vertyg som behövs för att byta däck, gör en test om det är möjligt.
När vi köpte bilen 2008 testade jag och kunde konstatera att orginalverktygen inte anpassats till husbilen. Mitt för fästet för "hissen" satt, förlängning i plåt, av bakre hjulhus. Den fasta insex nyckeln krockade med denna, fick till en kort insexhylsa som passade mot en 400 mm förlängare som kunde vinklas c: 20 grader. För att ytterliggare underlätta skaffa jag ett vevhantag typ "borrsväng".
Allt var lärande, och med lite trixande fick jag verktygen att passa ihop. Skall nog komplettera lådan med en anpassad distan på 5-8 cm för att inte behöva hissa homkraften fullt ut, tycker det är "vingligt"
Leffe

Det känns som jag har sparat in ca 50 kg last i min bil.
Vad jag förstår av den här tråden och andra så är det i praktiken inte möjligt eller lämpligt att byta däck på bilen ute på vägarna. Verktygen fungerar inte och skulle dom göra det så är det ganska så obehagligt att stå vid vägkanten och försöka att byta däck.
På Adria som levereras nu så skickar man inte med något reservdäck och det sparar ju några kilo. Har man inte nåt däck att byta så behöver man ju inte ha med sig 20 kg verktyg heller. Det som följde med var ju en kompressor med lagningsmassa och den var inte särskilt tung.

F

F.d. 2577

Guest

Du har säkert rätt när du säger 50 kg, Hqhusbli, mitt r-hjul väger 24,6 kg. Men om du tänkt att använda assistansförsäkring kolla då att försäkringen gäller även utan r-hjul.
Leffe

F

F.d. 55451

Guest

Lørdag eftermiddag, omkring Hanover i Tyskland, punkterede vi.
Vi har et rigtigt reservedæk under vognen - en halv time senere kørte vi videre mod Rom i Italien.
Mere end 3000 kilometer foran os, med hjemturen.
Det var en mindre sprekke i dækket.
Havde kunst'lapning holdt til dæk med 64 psi og 3000 kilometer ? - med garanti ?

Jeg er glad for mit værktøj og lidt "hjælp dig selv" i hukommelsen :).

Senast redigerad av en moderator:
Toppen