• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Verktygslådan - Kompletterande

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Hej

Det kan nog vara vettigt att ta med en egenhändigt hopplockad verktygslåda för att klara mindre åtgärder längs vägarna.
Vore trevligt om några av er kunde fylla på med egne idéer om vad som behövs i verktygsväg. Skulle det vara några mer udda förslag så berätta gärna när man kan behöva just den prylen.

Här är några verktyg som jag tycker är självklara:
(Alla verktyg ska vara av kvalité och inte engångsmejslar från ICA)
  • Silvertejp
  • Voltmeter
  • Vulktejp (fukttätar elkablar mm)
  • Skruvmejselset (gärna med bits då man får plats med fler storlekar)
  • Liten poligrip
  • Liten avbitare för elkablar
  • Spetstång
  • Magnet-pinne (för att plocka upp tappade skruvar i små utrymmen)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Verktygslådan - Kompletterande

En sats fasta nycklar är aldrig fel, samt en skiftnyckel.
Förvisso ett nödlösningsverktyg, men bra att ha ibland.

En "orienteringslampa" är mycket behändigt att ha!
En lampa man har på huvudet alltså.
Finns många varianter med bra LED-ljus.
Behöver man skruva nattetid eller ligga under bilen el dyl är det himla praktiskt att slippa ha en ficklampa i ena handen eller i munnen!
Även bra att ha vid nattliga "skogsbesök"! ;)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Telefonnumret till "Vägassistans"! :twitcy:

Gunnar /medlem

Faktiskt!
Jag blev stående med min första husbil längs vägen mitt ute på landet mitt i natten en gång och hade ingen aning om vad jag skulle göra.
Då hade lite förberedande koll på vem eller var man kan ringa varit rätt bra.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi som kör äldre bilar har nog betydligt mera verktyg med oss men till nybilsverktygslådan skulle jag ta med en svetstång så jag kan hålla emot där jag inte får in båda händerna m.m. Startkablar är alltid bra man kan ju ta loss ett bobatteri och starta med hjälp av det om det kniper. Bogserlina som håller, fick hjälp av en kille att komma loss från (ur) en blöt gräsmatta, linan small, som tur var hade jag en gammal ankarlina som reserv den höll. En 60cm rundstav är bra att ha med för att spänna generatorremmen och ev. hålla ovälkomna på avstånd.
/Åke

F

F.d. 7

Guest

För min del som åker gammal bensinare så hör hylsnyckelsats MED tändstifthylsa till de saker jag gärna har med mig.

En sån här sats löser det mesta om man kan avara lite plats
Hylsnyckelsats, stor 150 delar - Biltema

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

En enkel spänningsprovare.
Några insex- och torxnycklar.
Har även en 12 voltskompressor med.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vi har väska från Swedol (VT-4726), men väger ca 12kg..
VT-4726.jpg

J

Jimbo

Guest

Ja den va mums =)

Sitter å skriver till Jultomten redan nu !!!

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Når man har kørt med husbil i mange år kender man sin værktøjskasse og lidt eksta udstyr i bagagerummet til exempel ekstra hydraulisk donkraft - den medleverede er ikke praktisk eller kapacitiv til en husbil ( max. load ! )
Glem ikke ekstra skruer och mer

19052011278.jpg
Ekstra Svensk' nøgle ( Bacho skifte nøgle ) til modhold.
WD 40 rustløsner og olie - ledninger och mer.

En børste til at fjerne rust - samlemuffer til elektriciteten.

Et voltmeter med kontrol af ledningsevne ( modstand ) er også i kassen.

Det er min husbil's værktøjskasse gennem 14 år.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

VT-4726.jpg
VERKTYGSSATS 127 DELAR 1/4 - 1/2"
Mycket komplett verktygsats i aluminiumväska. Verktyg för de flesta jobb med bilen, båten, motorcykeln, hemmet m.m. ¼" och ½" hylsverktyg, blocknycklar m.m. av kromvanadiumstål. Totalt 127 delar. Innehåller följande: ½". Sexkantshylsor 12-19, 22, 24, 27, 30, 32 mm, spärrhandtag , tändstiftshylsor 16 och 21 mm, förlängare 125 och 250 mm, glidhuvud, universalknut. ¼". Sexkantshylsor 4-14 mm, spärrhandtag, förlängare 50 och 100 mm, glidhuvud, blocknycklar 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 23 mm. Insexnycklar långa 1.5, 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 mm. Skiftnyckel, bitsmejsel med spärr, bitshållare och 30 st sorterade bits i en bitsbox, vattenpass med magnetfäste, skjutmått, måttband 5M, hammare, flatfil, drivdorn, körnare, huggmejslar, precisionsskruvmejselsats, kniv, pennlampa, kabelskotång, 30 st sorterade kabelskor, minibågfil med 3 st extrablad, spårringsstång kombi, radiomejsel, 2 st phillipsmejslar och 2 st spårmejslar, rostfri sax, ändavbitare/najtång, polygrip, sidoavbitare, näbbtång, kombinationstång.
Art.nr Pris
VT-4726 1679,00 st
//Kjell

Hqhusbil

FD HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Faktiskt!
Jag blev stående med min första husbil längs vägen mitt ute på landet mitt i natten en gång och hade ingen aning om vad jag skulle göra.
Då hade lite förberedande koll på vem eller var man kan ringa varit rätt bra.
På min husbil, en Adria -10 så finns det ett nummer till Fiatassistans på solskyddet.
Det är ett gratisnummer som fungerar i hela europa oo800-342811 11.

F

F.d. 7502

Guest

Buntband, punkaspray ....

F

F.d. 14324

Guest

En sak som jag tycker är viktig är att kolla även om det kanske inte hör till den här tråden är att det verkligen går att byta ett punkterat hjul med bilens orginalverktyg. Det händer att hjulbultarnas hylsa inte passar, att dragskaftet är för kort (läs för hårt dragna bultar) och att domkraften inte passar till bilen. mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

En sak som jag tycker är viktig är att kolla även om det kanske inte hör till den här tråden är att det verkligen går att byta ett punkterat hjul med bilens orginalverktyg. Det händer att hjulbultarnas hylsa inte passar, att dragskaftet är för kort (läs för hårt dragna bultar) och att domkraften inte passar till bilen. mvh jocke

Rett - en bedre donkraft og hjulnøgle er at foretrække når husbilens vægt er høj
5416.jpg,1775.jpg

Brug det også når du skifter til vinter dæk.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

simonen du har helt rätt det går inte att lossa hjulet med original värktyg jag prövade hämma så jag köpte ett långt hantag ca 50cm och en hylsa på swedol så nu kan jag byta hjul om jag vill mvh håkan

Toppen