• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verktyg med på resan - permanent i bilen?

H

hianders

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

En tångamperemeter rekommenderas starkt. Mycket användbar vid felsökning. T.ex. Biltema Nr 15-281.

Hasse A
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

De handverktyg som jag använder oftast och som jag tror är nödvändiga att ha med sig är följande:
- skriftnyckel (mellanstorlek)
- kombinationstång, gärna med två lägen
- mindre griptång för rör och med flera olika lägen
- kraftig avbitare
- hammare
- stor kraftig skruvmejsel
- flera mindre olika skruvmejslar
- handlampa med bra ljus
- kombinationsverktyg med kniv
V-backen :wink:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Precis som ovanstående +

-lödkolv, tenntråd
-liten el-skruvdragare
-några borrstål som passar till skruvdragaren
-en liten (20 cm) såg som man klarar både metall, plast och trä
-voltmätare

och allr har vi behövt...

hälsning jyrki
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Hej !
På långresor/övervintring i Spanien har jag med bl.annat:
Mini acetelinsvets, bormaskin,
vinkelslip, multimeter, tångampermätare, plus en massa nycklar, mejslar,hammare,även en
bra att ha låda , startkablar, smala o tjocka elledningar, olika tejp, spännband, löddkolv o tenn ,nästan en hel verkstad. Säkert glömt en hel del.
Det hör till att jag får lasta 1100kg i bilen som medger detta nöje.
reparationshälsningar
Paulkaj
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

hej det jag skall ha med till ev spanien stor plånbok telefon försäkring ny bil ,,,, gammal bil stor låda med verktyg man kan göra allt vad man vill var med min pappa i stockholm ca 60talet körde en gammal pv vevlager skar tog en slangklämma o en gummi duk satte den runt vevaxel körde hem till gbg i sakta mak på 3cylindrar vad är tid då det är gött att leva mvh gammal bil mek håkan

man skriver som en kratta
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Hej vidhem.
Jag håller med dej till 100%.
Och ett sunt förnuft är inte heller helt fel.
Mvh/ Lasse ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Såg har jag faktiskt 2: en hopfällbar till ett rektangulärt Al-rör och en som är
"Singapore Army´s" kombination med yxa och spade.
Tyvärr är båda avsedda för trä.
Det jag önskar är en sågbladskombination med träsågständer på ena sidan och
metalsågständer på andra sidan av bladet.
"Men såna djur finns väl inte?"

Det jag verkligen har saknat är ett bra skruvstycke monterat på långbänksluckans insida
och kedjor så långbänksluckan stannar i horisontellt läge när man öppnar den!
I övrigt är det bara att instämma i detta snöres verktygsförslag.

Kan f.ö. tipsa om de blå svampplastbackar som mataffärer slänger i parti-o-minut.
Använder dessa både i källaren, vind och i husbilen! Perfekta för småsaker eller verktyg.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Tackar trådskaparen av denna tråd med en sammanställning över lämpliga verktyg att ha med sig på lite längre resor. Utgår från att det slutliga valet av handverktyg och annat utgår från egen händighet och ålder på den egna husbilen.
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • Husbilsverktyg.doc
    46 KB · Visningar: 207

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Problemet för mig, som har tummen lite för centrerad i handen, är var jag ska förvara den bilmekaniker som jag skulle behöva ha med mig för att kunna hantera alla verktyg som tydligen är ett "måste" i en husbil? Nån som har nåt tips? :D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Jägarn;

En variant kan vara att ha några extra linor som man fäster både i markisen och i bilens fälgar. Gärna både i markisens "knä" och ytterände, i alla fall om man har för avsikt att lämna markisen under längre tid och vill slippa tråkiga överraskningar.:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Inte går era fina bilar i sönder. Känner inte igen detta inget jag råkat ut för, nä nu skall jag sluta och skoja. Har ni inga problem med maxvikten? Släpa inte med så mycket, det viktigaste är ju våra händer där tummen sitter rätt. Finns jättefina varuhus i hela europa, där finns det mesta att köpa för att lösa problemet. Där köper man just det man behöver, hur stor är sannolikheten att man släpat med rätt grejor. I regel är det sådant fel att bilen går att köra, så till varuhuset kommer man alltid.
 

Bilagor

  • varuhus.jpg
    varuhus.jpg
    64,5 KB · Visningar: 1.290
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Nu är det så att om man skall köpa verktyg efter behov så kommer murphy in och ser till att det går sönder en lördags kväll och långt ifrån civilisationen några basverktyg ståltråd slangklämmor voltmätare lite kabel kan väl inte väga så mycket ? Dom flesta problemen brukar vara elproblem som jag har förstått det
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Men snälla MAJA,
om inte din karl räcker till så får du/ni lära er verktygs användning!!!! :p

Yxor/hammare är dessutom fina "övertalningsredskap"! ;)

Tur att jag är gift med polsk tjej!!!! :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Vad gör man om man har tummen mitt i handen och den andra handen befinner sig på en annan kontinent? Jag är fullständigt novis och beroende av kunnigt folk/verkstäder när något fel uppstår!!
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Vad gör man om man har tummen mitt i handen och den andra handen befinner sig på en annan kontinent? Jag är fullständigt novis och beroende av kunnigt folk/verkstäder när något fel uppstår!!
Man tar en assistansförsäkring.
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Det mest elementära: ståltråd, silvertejp, superlim
Helt klart dessa behövs!
Jag har kommit på under en drös av år att ståltråd, silvertejp, multimeter och div skruvmejslar och några tänger är det viktigaste. Resten blir ändå bara barlast som inte kommer att användas. Det finns ju faktiskt verkstäder/bensinstationer där man kan få låna verktyg. Ingen nekar en husbilsåkare lite låneverktyg.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

hej jag brukar ha med mej en stor verkygslåda, men det räcker med en telefon o telnr till larmtjänst ,man kan inte göra så mycket nu med en ny bil ,det är data som gäller man har ej reservdäck nu förtiden det var skillnad förr men inte bättre då hadde man en stor verktygslåda man klarade allt :rolleyes::rolleyes:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

kan man göra så mycket nu med en ny bil och cambus system :iknowbest:håkan
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Verktyg med på resan - permanent i bilen?

Ja, det är sant, men om verktygen är med så kan man ju alltid hjälpa till en kompis eller någon annan som hamnat i svårigheter.
V-backen ;)
 
Toppen