• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Verkstadshandbok till Fiat 2,5 TDI

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min bil har "dött", vill inte starta och därför måste den repareras. Bärga och lämna in en "död" bil på verkstad vill jag inte med tanke på felsökningkostnader och annat så därför söker jag efter en verkstadshandbok till Fiat 2,5 TDI.

Jag hittade en manual på nätet som verkade lovande och började ladda ner den men då slog virusprogrammet (Avast) bakut och uppmanade mig att omedelbart upphöra med nedladdningen.

Det skulle väl inte vara så omöjligt att hitta en verkstadshandbok till en såpass vanlig gammal motor, föreställer jag mig men jag har inte lyckats hittills. Jag borde kanske tillägga att det inte är jag som ska försöka få igång motorn utan det är Dj Freddy som har lovat att hjälpa mig med detta!

Någon här som har kunskap om var eller hur man får tag på en verkstadshandbok till 2,5 TDI?

Jappe

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Verkstadshandbok till Fiat 2,5 TDI

Min bil har "dött", vill inte starta och därför måste den repareras. Bärga och lämna in en "död" bil på verkstad vill jag inte med tanke på felsökningkostnader och annat så därför söker jag efter en verkstadshandbok till Fiat 2,5 TDI.

Jag hittade en manual på nätet som verkade lovande och började ladda ner den men då slog virusprogrammet (Avast) bakut och uppmanade mig att omedelbart upphöra med nedladdningen.

Det skulle väl inte vara så omöjligt att hitta en verkstadshandbok till en såpass vanlig gammal motor, föreställer jag mig men jag har inte lyckats hittills. Jag borde kanske tillägga att det inte är jag som ska försöka få igång motorn utan det är Dj Freddy som har lovat att hjälpa mig med detta!

Någon här som har kunskap om var eller hur man får tag på en verkstadshandbok till 2,5 TDI?

Jappe

Jag antar att du försökt på Fiats egna hemsidor? Jag hittade iallafall "vanliga" manualer där. Annars är det väl bara ringa eller mejla
Svenska Fiat och tjata lite.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Hej Jappe

Även jag har sökt efter en sådan bok 2,5 TDI-98,men utan framgång
Fick tips om att kontakta en auktoriserad Fiatverkstad,
Den första jag kontaktade var Folkes bil i Strömsund dom kunde (eller ville) inte hjälpa till.
Nu har jag kontaktat Jemtbil i Östersund men dom har inte svarat på mitt mail ännu.

Lycka till med sökandet
Roffe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vilken årsmodell har du? Har jag så kan jag säkert scanna de sidor du kan behöva
//Bror

Jappe

F

F.d. 9418

Guest

Jappe

tror inte man ska behöva verkstadshanbok för att hitta varför den inte startar.
1: kommer det bränsle. låssa överfallsmuttern till spridareröret på alla spridarna,dra undan muttern så man ser konan på röret.Be någon att vrida runt nyckeln titta om det skvätter diesel.
2: Finns kompression, ska vara minst 20 bar på en förkammardiesel.

Finns dessa två saker så startar en diesel.
Har ex kamremmen gått då har du ingen kompression,drivs även pumpen på kamremmen får du inget bränsle.

hoppas du får igång den
mvh Walle
2

.finns kompression bör vara över 20 bar

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej. -99 är det.

Jag har letat på nätet utan större framgång, huvudsakligen är det för insprutningspumpen. Jag vet inte vilken det är, gissar att det är Bosch vp44. Men skulle behöva få det bekräftat. Så att jag kan mäta på solenoiden och se om den öppnar som den skall. Även så att man kan uttyda kopplingarna på pumpen. Om du vill får du gärna maila mig en kopia så att jag kan börja läsa in mig på den ;)

Jag kommer upp på Torsdag Morgon/Förmiddag Jappe ;) Tyvärr så hinner jag inte stanna över natten då jag mitt i lunginflammationen lyckades bita sönder en tand.. Så jag skall till tandläkaren på Fredag, lördag och Måndag.. ;)

Men jag har en känsla av att vi kommer att lösa det på Torsdag :)

//Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

tror inte man ska behöva verkstadshanbok för att hitta varför den inte startar.
1: kommer det bränsle. låssa överfallsmuttern till spridareröret på alla spridarna,dra undan muttern så man ser konan på röret.Be någon att vrida runt nyckeln titta om det skvätter diesel.
2: Finns kompression, ska vara minst 20 bar på en förkammardiesel.

Finns dessa två saker så startar en diesel.
Har ex kamremmen gått då har du ingen kompression,drivs även pumpen på kamremmen får du inget bränsle.

hoppas du får igång den
mvh Walle
2

.finns kompression bör vara över 20 bar

Det kommer bränsle till pumpen, men inte vidare. Min gissning är att Solenoiden i pumpen inte öppnar som den skall. Men för att testa den behöver jag mer info..

//Freddy

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vilken årsmodell har du? Har jag så kan jag säkert scanna de sidor du kan behöva
//Bror

Tack för erbjudandet men mina kunskaper i ämnet är ringa. Jag ser att Dj Freddy redan har svarat dig och han vet nog vilka sidor som är aktuella! Tack ska du ha för hjälpen!

Jappe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Jappe
Jappe du skriver att du vill ha en bok till Fiat 2,5tdi men har inte du Peugeot motorn?
Peugeot motorn har skild kamrem och diselpumpsrem!!

Tom

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaha, jag trodde att det vara samma motor i Fiat, Peugeot och Renault och att den brukade benämnas Fiatmotorn. Slarvigt av mig! Men är det verkligen någon skillnad? Jag vet inte.

Bilen heter Peugeot Boxer 350 LH och motorn 2,5 TDI. Årsmodell 1999.

Jappe

Senast ändrad:

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Peugeot motorn har skild kamrem och diselpumpsrem då Fiat använder enbart en rem!
Ser din motor ut som den här från en Citroen?
Nu är jag inte 100% säker då din bil är en -99 men om den ser ut som den på bilden
så är det ingen Fiat (Iveco) motor!
Tom

Bilagor

• Citren jumper motor.jpg
    Citren jumper motor.jpg
    68,2 KB · Visningar: 399
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, den påminner starkt om min motor.

Jappe

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Om soleniden inte öppnar kan man om man kommer åt skruva loss den och ta bort en liten kolv medd gummipackning på toppen, obs detta som nödreparation, det går bara att stanna motorm med 5 an växel och Bromsa.

Jägarn

F

F.d. 29882

Guest

Hej!
Jag har en Citroeng 2,5 Tdi 1999
efter reg nr så är det en peug-motorfiat.jpgCIMG2496.JPG

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, just så ser min motor ut!

Jappe

F

F.d. 29882

Guest

Om det är en Boschpump

Hej!
Min pump ser ut som den på bilden
Har du kontrollerat pumpen som sitter i tanken,
jag har samma fel,starta som en gud,så utan anledning
vägra den totalt,jag tror att min el-pump i tanken är strömlös
skall kolla imorgon

MVH//Jocko:music-icon:

F

F.d. 9418

Guest

Det kommer bränsle till pumpen, men inte vidare. Min gissning är att Solenoiden i pumpen inte öppnar som den skall. Men för att testa den behöver jag mer info..

//Freddy
hmmm som sagt mer info om pumpen nu när man konstaterat att det inte kommer bränsle fram till spridarna vore bra.Men det brukar gå att skruva bort ventilen som stänger bränslet och bara skruva i en skruv så bränslet går vidare.klickar magnetventilen om man har tändning på och drar av kontakten och sätter på den igen, försök då göra så väldigt snabbt många gånger så kanske ventilen släpper som säkert fastnat i stängt läge. annars skruva ut den läg den i varmt vatten ta upp den och kör den igen när den är varm via en +kabel och jord och låt den klicka igen några gånger
mvh Walle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej!
Min pump ser ut som den på bilden
Har du kontrollerat pumpen som sitter i tanken,
jag har samma fel,starta som en gud,så utan anledning
vägra den totalt,jag tror att min el-pump i tanken är strömlös
skall kolla imorgon

MVH//Jocko:music-icon:

Jag är inte hundra på att det finns pump i tanken då det är en mekanisk insprutningspump. Borde vara en mekanisk pump på motorn men jag kan ha fel.
Följ bränsleslangarna för att finna ut det.

Toppen