• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilerade överskåp?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Många (alla?) husvagnar och husbilar har överskåpen ventilerade för att minska problem med kondens om jag har förstått det rätt.

Någon som har en uppfattning om hur viktigt detta är?

Antar att ev. kondensproblem blir större ju kallare det blir ute.
Men är det så att det mest behövs vintertid och kanske mest vid långvarigt boende när det är kallt?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Ventilerade överskåp?

Tror inte det spelar någon större roll om du inte vintercampar. Vi har inte haft några problem med kondens i skåpen - som inte är ventilerade - när vi använt bilen under vår, sommar, höst och en hel del nätter under 0 grader.

Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ventilerade överskåp?

Nej någon vinterbil kommer det inte att bli. Visst hoppas jag att den kan komma att fungera som ambulerande gäststuga m.m. även den vinterhalvåret men då knappast mer än en natt eller två.

40mm isolering men rätt mkt köldbryggor av plåtreglarna i karossen drar ju ner.
En Ebenspächer B4LC ger vid max 3900watt borde dock värma på rätt bra i den relativt lilla cupen.

Funderar på att om jag inte bygger in ventilation i överskåpen så kanske det går att isolera ytterligare lite där senare tex med "liggunderlag" på insidan för att minska påverkan av plåtreglarna?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ventilerade överskåp?

Tror inte det spelar någon större roll om du inte vintercampar. Vi har inte haft några problem med kondens i skåpen - som inte är ventilerade - när vi använt bilen under vår, sommar, höst och en hel del nätter under 0 grader.

Lasse

Bra svar instämmer fullt ut bara för vintercampare.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ventilerade överskåp?

Tack för svar.

Då kan jag nog hoppa över det och enklare få en stabil fastsättning av skåpen i karossen

m.v.h. Pontus
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ventilerade överskåp?

Våra skåp är täta undertill och ventilerade upptill och det du skulle kunna göra är ju att bara göra en slitsning i spåret på under och översidan så det blir lite ventilation .
Med detta så kommer ju även värmen in i skåpen och vi kände att kläderna i skåpen var lite kyligare än själva temperaturen i bodelen men då var det ju -20 ute .

Sen om man gör en slitsning uppe så kan man ju kombinera detta med nyttan att göra en skåpsbelysning invändigt och en mysbelysning ut över taket när skåpet är stängt .
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ventilerade överskåp?

Mina överskåpsluckor kommer gå hela vägen från hyllplanet upp till taket. Själva luckan kommer så att säga vara infälld.
Svårt att förklara. Se min ritning under ämnet Ambulansen så kanske det blir tydligare hur jag menar.

Jag tror att luckorna därmed kommer få en viss springa hela vägen runt.

Men såklart att någon form av slits i undersidan skulle kunna öka luftutbytet ytterligare. Frågan är bara om man tex har kläder där så är väl risken att de så att säga täpper till slitsen?

Riktiga ventilerade överskåp har väl en "extra" bakstycke med nån cm luftspalt ut mot karossen så att det som förvaras i skåpet aldrig kan täppa till som jag förstått det.

Pontus
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ventilerade överskåp?

Blir det riktigt kallt funkar det att ha luckorna på glänt, som ventilation. Då uteblir kondens och kalsingarna fryser inte fast i ytteväggen. Skulle de ändå göra det går det alltid att få loss dem med en hårfön! :)
 
F

F.d. 6914

Guest
Sv: Ventilerade överskåp?

Det går väl alltid att sätta ett modell "VP" rör från undersidan av skåpet och in i nästan hela skåpet höjd baktill mot ryggen .
VP-röret så har man borrat en antal hål så att luften kan komma ut inne i skåpet.
Då går det ju inte att täppa till alla hål med t.ex kläder

Ha de '
// Peeter :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ventilerade överskåp?

Hej Peeter!

Skall fundera på det.

Möjligen kan det bli problem med fastsättningen av skåpen i bilen och så vidare o det gör att jag kanske hoppar ventilation o helt enkelt låter luckorna stå på glänt om ocn när ev problem uppstår. Det är ju trotts allt en campingbil snarare än en husbil så vinterövnigarna blir nog inte så långvarariga.

Annars mest jobb med karossen f.n. dags för tråkgöra som underarbete före lack....

Hur går det med Bussen? är den igång eller väntar den på reparation fortfarande?

Pontus. (Den store....):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ventilerade överskåp?

Vi har hittills inte haft några sådana problem, inte ens vid vintercamping ned till -20. Det borde ju egenligen bara vara ett problem om väggen bakom är för dåligt isolerad så att temperaturen blir så låg att fukten kondenserar på väggen?
Möjligen kan det ske om ventilationen är så dålig att luftfuktigheten i bilen blir mycket hög, men då borde det ju kondensera på många ställen?!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6914

Guest
Sv: Ventilerade överskåp?

Hej Peeter!

Skall fundera på det.

Möjligen kan det bli problem med fastsättningen av skåpen i bilen och så vidare o det gör att jag kanske hoppar ventilation o helt enkelt låter luckorna stå på glänt om ocn när ev problem uppstår. Det är ju trotts allt en campingbil snarare än en husbil så vinterövnigarna blir nog inte så långvarariga.

Annars mest jobb med karossen f.n. dags för tråkgöra som underarbete före lack....

Hur går det med Bussen? är den igång eller väntar den på reparation fortfarande?

Pontus. (Den store....):)



Har hållt på med generatorn och den gamle fungerade ju lite ibland och inte alls , lämnade in den och fick den mätt. Det var problem i lindningarna (avbrott) och reservdelar fanns det inte kvar på marknaden så det bidde att köpa en ny generator och få den att passa . Känns som att jag har rivit halva motorrummet för att få in generatorn framifrån istället för bakifrån,(tog emot rambalk). Den är på plats nu men inte inkopplad ,sen blir det återmontage av kylare mm , sen ska den vara igång.

Väntar bara på lite mer värme ute ...... har ju inte tillräckligt stort garage att få in den i :p

Ha de gott ...

// Peeter :)
 
Toppen