• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilation toa

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Önskar lite tankar om ventilation toatank, SOG ellerThetford, ut genom luckan genom golvet eller genom taket, vill inte veta en massa annat såpa eller andra undermedel, bara ventilationstankar
Lennart
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej!
Har erfarenhet av SOG i två bilar. Fungerar mycket bra. I båda fallen ut genom taket. Utlopp åt annat håll beror väl på hur bilen ser ut och hur du använder den. Utlopp åt den sida man har markis eller förtält är mindre trevligt för en själv. Åt andra hållet mindre trevligt för grannar. Neråt kanske är lättare att ordna rent praktiskt men vinden kan föra odören dit man inte vill ha den. Har man förtält i det senare fallet bör man spärra av mot marken med en duk som sluter tätt mellan bil och mark. Sådan avtätning är mycket trevligt att ha även om SOG utlopp inte spelar in.
Mvh Claes
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har sog på min c260. Köpte denna allt var redan förberett. Var snudd på dropp in. Lukten skickas under bilen, men genom ett kolfilter först
 

Bilagor

  • s-l500 (1).jpg
    s-l500 (1).jpg
    10,7 KB · Visningar: 62

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Vi har haft SOG i flera bilar innan och varit väldigt nöjda med det, i bilen som vi har nu går det inte att ha SOG så vi monterade Thetford, här är utblåset neråt.
Är inte alls lika nöjda med den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har SOG (originalmonterad med tak-utblås) då behövs inga medel i tanken, jag tillsätter ingenting i tanken.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Inget medel i tanken? Nu thetford påsar men när man öppnar luktar det kem, utan medel måste lukta f-n när man tömmer då
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Inget medel i tanken? Nu thetford påsar men när man öppnar luktar det kem, utan medel måste lukta f-n när man tömmer då
Visst kan det lukta lite de 5 sekunder det tar att tömma tanken men inte värre än när man kommer in på en vanlig toalett direkt efter någon annan. Sen är det väl så att vi som är lite till åren och vana med utedass inte är så känsliga.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ja, och om man dessutom häller det i toan med locket stängt så håller sig gummitätningen fräsch.
SOG är dock det bästa alternativet mot dålig lukt, enda problemet med SOG är som någon sa, men vet knappt om man har eller ska när man sitter där. :cool:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
När jag tittade på SOG så kostade den närmare 2000:- utan att det gick att få fram några data på fläkten. Så jag satte en fläk från Biltema för några tior i luckan. Den är så kraftig att man bara måste öppna munnen när man satt sig, så sköter den resten :twitcy:.
//Conny
 
Toppen