• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Ventilation i husbilen

El-Berra

HBK Intresserad
Kommun
Mullsjö
Hur är det vent i er husbilar. I vår husbil - en 99:a Eura Mobil - upplever jag ventilationen som dålig, varje morgon när vi vaknar är rutorna igenimmade. Att sova med takluckorna öppna känns inte OK, då vi måste köra med värme redan när de är stängda för att inte frysa.

Hitter ingen ventilation i någon stans i golvet, under skåp eller sängar.

Var/hur skall luften komma in?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Hur är det vent i er husbilar. I vår husbil - en 99:a Eura Mobil - upplever jag ventilationen som dålig, varje morgon när vi vaknar är rutorna igenimmade. Att sova med takluckorna öppna känns inte OK, då vi måste köra med värme redan när de är stängda för att inte frysa.

Så ska det naturligtvis inte vara. Hade sådana problem med en husvagn vi hade för länge sedan. Du är säker på att inte ventiler i golvet är övertäckta eller att takluckorna är utbytta till modell som saknar ventilation? Du kan ju prova att plocka bort eventuella tätningslister i takluckorna. De får inte vara för täta.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Antingen har takluckor inbyggd ventilation, eller så måste de öppnas i ventilationsläge.

Mina är helt täta i stängt läge, men har två stycken Electrolux-ventilatorer (som brukar sitta på båtar) en ovanför sängen och en i duschen, de går inte att stänga, men denna årstid så kör vi alltid upp stora luckan till ventilation, den är regnsäker även fullt öppen, men man får såklart kompensera med värme.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så ska det naturligtvis inte vara. Hade sådana problem med en husvagn vi hade för länge sedan. Du är säker på att inte ventiler i golvet är övertäckta eller att takluckorna är utbytta till modell som saknar ventilation? Du kan ju prova att plocka bort eventuella tätningslister i takluckorna. De får inte vara för täta.
Även jag har ingen ventilation via golvet. Men ingen framdörrarna finns det gälar som syns när man öppnar dom. Den 4 luckan som är i badrummet har ventilation. Den andra 3 har gummilister och är inte ventilerade. Väldigt vanligt på halvintegrerade med imma inne i styrhytten efter en kall natt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

För att du skall få in luft måste du ju släppa ut luft, kolla ventilationen i takluckorna, imman på rutorna fram nu när det börjar bli kallare löser man med utvändigt täcke, då slipper man imman där helt. Om du har imma på bodelsrutorna ventilerar du alldeles för lite.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Även jag har ingen ventilation via golvet. Men ingen framdörrarna finns det gälar som syns när man öppnar dom. Den 4 luckan som är i badrummet har ventilation. Den andra 3 har gummilister och är inte ventilerade. Väldigt vanligt på halvintegrerade med imma inne i styrhytten efter en kall natt
I en Nordic så drar man igen isolationsdörren mot förarhytten mot natten. Är det kyligt så är det bara att dra igång motorvärmaren en stund på morgonen innan dörren dras upp...:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skaffa utvändigt täcke till framrutorna så är problemet löst! ;)

El-Berra

HBK Intresserad
Kommun
Mullsjö
För att du skall få in luft måste du ju släppa ut luft, kolla ventilationen i takluckorna, imman på rutorna fram nu när det börjar bli kallare löser man med utvändigt täcke, då slipper man imman där helt. Om du har imma på bodelsrutorna ventilerar du alldeles för lite.
Nej, ingen imma på rutorna i bodelen bara på framrutan - kanske OK då...?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi ”känner” luft som kommer in genom vår taklucka och toa-luckan vilket är helt OK och tillräckligt för att ingen fukt bildas på rutorna. Sidorutorna har en luftspalt där varmluft går uppåt och luftar rutan på insidan (blir ingen fukt på insidan). Däremot dryper det av fukt & rinnande VATTEN bakom insidan’s isolermatta på framrutan. Marianne vill inte ha en isolermatta på utsidan (vilket är betydligt bättre) för ingen av oss vill gå ut sena kvällar för få upp isoleringen. Det första som händer i vår husbil är rostangrepp under framrutan på insidan, men då är vi väl båda 2 bortgångna & bortglömda ; ).

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi ”känner” luft som kommer in genom vår taklucka och toa-luckan vilket är helt OK och tillräckligt för att ingen fukt bildas på rutorna. Sidorutorna har en luftspalt där varmluft går uppåt och luftar rutan på insidan (blir ingen fukt på insidan). Däremot dryper det av fukt & rinnande VATTEN bakom insidan’s isolermatta på framrutan. Marianne vill inte ha en isolermatta på utsidan (vilket är betydligt bättre) för ingen av oss vill gå ut sena kvällar för få upp isoleringen. Det första som händer i vår husbil är rostangrepp under framrutan på insidan, men då är vi väl båda 2 bortgångna & bortglömda ; ).
Varför ska ni gå ut sena kvällar för isotäckets skull? Det kan väl fungera att sätta upp även när det är ljust ute...

El-Berra

HBK Intresserad
Kommun
Mullsjö
Ser nu att det finns ventilation i dörarrna - tack!

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
På vor husbil er der i 2 af overskabene ventiler i loftet som er åbne, og de kan ikke lukkes. Den nemmeste måde at finde dem på er ved at kigge oppe på taget. Her kan du finde de buler som ikke lige kan forklares med en tagluge. Der sidder tvangsudluftningen, som der skal være i enhver husbil.

Vi har også fugt på forruden om morgenen hvis der er fugtigt inde i bilen, måske efter madlavning og udvendig kulde på front ruden (som jo ikke er dobbeltglas som sideruderne.)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du får nog prata lite allvar med Marianne, det tar ca en minut att lägga på en bra utförd isoleringsmatta på utsidan av framrutorna, och varför vänta till sena kvällen, när det börjar mörkna är väl ok? Sedan är den ju minst lika bra för att hålla värmen ute på sommaren, så den har dubbel användning!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Då har jag 2 onormala bilar med ventiler i golv (rimor o adria coral) ,så jag undrar varför de lägger batteriet under front stolarna det kan ju läcka gaser från batteriet ?
Jag har en smal slang från mitt batteri som leder ut. Om du har AGM batteri behövs ingen slang då dom är täta.. enligt kundtjänsten på Exide

Toppen