• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem vet något om Citroen C25

F

F.d. 53127

Guest
Hej alla Jag har just köpt en Solifer byggd på en Citroen C25 bensin. Det är en 90-års modell som gått 7000mil. Det skulle vara kul att höra om någon har erfarenheter av bilen och om den har några svagheter som man bör känna till.
Hälsningar Chigusa (ny medlem)
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Hej!
Jag har samma motor i min Elnagh.
Problemet jag har haft luftintaget, se till att avloppet i detta är rent annars fyller du vatten i stifthålen.
Kolla med handen in i hörnan av intaget.
Annars inga problem med motorn
Uno i Vollsjö
Ring gärna om du vill språka.
070-6730178
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Er det en 2L bensin? I så fall har den en liten svakhet, den tåler ikke å koke.
Hadde den motoren i min første husbil, og etter en overopphetning i Frankrike og påfylling av nytt vann så skar motoren seg i Paris. Fikk da vite at ved overoppheting av motoren så kunne sylindertoppene ødlegge topppakningen slik at vann senere kunne komme over i oljen. Fikk fatt på ny motor så etter en uke i Paris var vi på vei hjem.

Fiat Ducato, Citroen C25 og Peugot J5 brukte alle PSA bensinmotorer - lett modifiserte utgaver av personbil-motorene.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Byta fördelarlock årligen, kostar inte så mycket. Blir lätt grönt på metall delarna inuti locket. Går då inte på alla cylindrarna när det är fuktigt ute. Förutom detta så gick den problemfritt.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Jag har precis köpt en Pilote R580/Citroen 25 som har gått drygt 13000 mil. Den går kanonfint. Lite hackig när den är kall. Enda nackdelen är att den är ganska slö, sackar direkt i minsta uppförsbacke.:msn_snail:
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Hej!
Köpte samma modell 2000. Den hade också gott 7000mil då och var i mycket fint skick.
Då det var vår första husbil så var man mycket nöjd med det mesta utom kraften i motorn. Monterade ett rostfritt avgassystem med extraktorgrenrör som skulle ge några extra hästkrafter men det blev ingen större skillnad. Den drog 1,3-1,4 l/mil och kom upp i ca 130km/t med gasen i botten och plant underlag.
Efter att ha rullat c:a 9000 mil var det dax för byte av en drivknut.
Kylskåpet var känsligt och bilen måste stå ganska plant för att det skulle fungera.
Ljudet från fläkten bakom kylskåpet kunde vara störande på natten när man var söderöver och det var varma nätter.
Segdra inte, det lär vara vanligt med haveri i växelldan på högsta växeln.
Den var en bättre vinterbil en vår nya Hobby och vi saknar långsoffan.
Efter 6år och 3000mil sålde vi den och den var i mycket fint skick då.
Såg idag att den nyligen var besiktigad och godkänd men avtälld häromdagen.

Lycka till med er Solifer och husbilslivet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vem vet något om Citroen C25

Hej, jag skarvar väl på de andra inläggen lite. Motorn är en rätt pålitlig sak som från början satt i Peugeot's 505 personbilar. Funkar bra, liten enkel förgasare, man får lära sig hantera manuell choke igen, elektronisk tändning, kamkedja med automatisk spänning som borde klara sig bortåt 30.000 mil (ingen ångest över kamremsbyte). Bör dra någonstans mellan 1,2 och 1,5 L/mil beroende på bilens storlek och tyngd. Som det står ovan så måste man ha koll på att kylningen funkar som den ska, byt gärna termostaten i motorn och tempreläet i kylaren som startar kylfläkten så man vet att de är ok. för det sitter lösa cylinderfoder i motorn så den gillar inte överhettning. Jag har monterat en extra tempmätare i övre kylarslangen så man är säker på motortempen för orginalmätaren är lite diffus som de flesta orginalare.
När uppförsbacken är brant eller motvinden som en vägg så skulle det väl inte skada med några hästar till under huven. Det finns två sätt att trösta sig. Billigast är att man väntar på nedförsbacke och medvind, dyrast men roligast är att montera en turbosats om motorn är frisk.
Sedan växellådan, den kan överleva hur länge som helst om man har tur, men som sagt segdra inte för mycket på femman i låg hastighet även om drivlinan inte protesterar. Felet som blir i lådorna brukar förvarna med att spaken vibrerar på femmans växel när man kör och det tar emot lite. Byt gärna oljan en gång i början till någon bra nyare sort så du vet att den är ok. Två pluggar för att tappa ur och fyll genom back-kontakten eller hastighesmätarens utgång. Det finns en oljesticka i lådan men den är svår att hitta när man inte vet var den sitter.
Kolla också gärna över bromsarna fram så att inget kärvar.
En stor fördel med en äldre bensinare är att de är tystare att åka i än en tio år nyare diesel.(En av anledningarna att jag vill behålla min Hymer bensin.)
Påbyggnaden vet jag inte så mycket om för min är en Hymer, men kylfläkten i mitt kylskåp liksom Hobbyloj's gjorde allt för att hålla mig vaken med tre olika vib.ljud på skalan. Det är en gammal borstmotor som sitter där orginal och jag ersatte den med tre st. 60mm. datafläktar, tyst som en susning och det ökade faktiskt effekten rätt mycket på kylskåpet när det är varmt ute.

Lycka till med bilen, det blir säkert bra. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Vem vet något om Citroen C25

När jag läste inlägget från JANKRO blev jag påmind om att även jag fick byta termostat i ett tidigt skede efter köpet. Hade även problem med tätningen i ventilen som sitter på golvet under diskbänken, men det självläkte.
Håller med om att den var relativt tyst.
Hustrun blev aldrig riktigt vän med rattväxeln men jag som körde mest vande mig.

//Lars-Olof
 
Toppen