• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem väljer verkstad / reparationsmetod vid försäkringsärende - kunden eller försäkringsbolaget?

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Fick taket hagelskadat vid en häftig hagelstorm en tid sedan. Alla takluckor, AC och solpanel ser ut att ha klarat sig men taket är fylld med små bulor. Gjorde skadeanmälan till mitt försäkringsbolag (Caravanförsäkring) som hänvisar mig till en viss verkstad.

Jag har jämförd några alternativ och reparationsmetoderna skiljer sig en del mellan verkstäderna.
  • En verkstad skulle spackla, slipa, maskera luckor mm, och lackera.
  • En verkstad skulle rensa taket, spackla, slipa, lackera och återmontera utrustningen.
  • En verkstad skulle rensa taket, spackla, slipa, hellimma en hagelskyddsmatta (en tunnare vit glasfibermatta) och återmontera utrustningen.
Alla dessa har avtal med Watercircles och har gjort arbete åt dem.
Nu undrar jag vem kan besluta om vilken verkstad som skall utföra reparationen, kunden eller försäkringsbolaget?

Någon som har synpunkter om de olika metoderna att åtgärda hagelskador?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det är försäkringsbolaget som helt och hållet äger frågan. De har avtal med vissa verkstäder. Men frågan är fri. Du kan ju också kanske få ett kontantbelopp i ersättning och göra jobbet själv eller anlita vem du vill. I ett försäkringsärende skall man gå + - noll. Inte vinna inte förlora.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om det finns godtagbara skäl kanske försäkringsbolaget godkänner byte till annan verkstad. Så blev det för mig, när den verkstad försäkringsbolaget hänvisat till saknade förmågan att ge tillförlitliga besked om när jobbet kunde påbörjas och vara klart.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hade samma skada på en ny husvagn för ca 20 år sedan
Fick, som alternativ till reparation, ersättning för värdeminskningen vid ett eventuellt inbyte
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har nyss fått en ersättning från försäkringsbolaget på en maskinskada på vår personbil där jag först efter utförd reparation insåg att försäkringen täckte skadan. Men det gick alltså bra att i efterhand skicka in kvitton mm från verkstaden (som inte finns med på deras godkända-lista).
Kanske hade lite tur då?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
För min del fick jag ett antal verkstäder att välja mellan från försäkringsbolaget. Ringde runt till de närmaste, ingen av dem tog sig på husbilar! Tog då kontakt med en verkstad jag som höll på med husbilar och skulle kunna fixa skadan. Försäkringsbolaget godkände den verkstaden och jag kunde lämna bilen.
 
Toppen