• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem känner igen den här fönstertypen?

F

F.d. 24535

Guest
Jag letar utbytesrutor för sidofönster och bakfönster på min Fiat Ducato 10/Bürstner A532 Active -98. Har ledsnat på att fundera på att försöka laga, och tänkte byta åtminstone fönstren (sidofönstret är söndersprucket i innerrutan, bakfönstret har "delat" på inner- och ytterruta - klistret har helt enkelt släppt).

Jag hittar dock inte vad det är för ruta som sitter på. De är fästa på olika sätt - på sidorutan är de skruvade i ett gångjärn ovanför själva fönsteröppningen, och innerfönstret ligger tätt emot gummitätningen i runt fönsteröppningen.

Bakfönstret verkar sitta "klämt" i något slags metall. Kan någon slänga ett getöga på bilderna och försöka se vad det är jag har, och kanske tipsa om ersättningsfönstertyp? Tack!

Sidoruta inifrån:
IMG_0896.jpg

Bakruta inifrån:
IMG_0897.jpg

Sidorutans fästning ovanför själva öppningen:
IMG_0898.jpg

Sidorutan utifrån:
IMG_0899.jpg

Bakrutan utifrån:
IMG_0900.jpg

Bakrutans fästning, klämd i metallist, med något slags skruvfäste:
IMG_0901.jpg

Bakrutans fästning underifrån:
IMG_0902.jpg
 
F

F.d. 20581

Guest
Sv: Vem känner igen den här fönstertypen?

Hej, jag har en 530 active -98 min ruta hade släppt den med!
Tror det var fabriksfel eller liknande, min pappa har en nyare burstner -04 och de skickade hem ett brev till honom från fabriken att han skulle lämna in sin på verkstad så satte dom i någon form av skruvar/plastpluppar i hörnen för att förebygga att rutan delar sig antar jag. Jag har bara ägt min i lite mer än 1 år men misstänker att föregående ägare fått hem brev utan att åtgärda. Jag plockade isär min ruta och limmade med superattack och det har hållt 1 år hittils.

Min har nya rutor i alkoven sen innan jag köpte, det är lite mörkare i det gråa plasten, kan kolla imorgon vad det är för märke om du vill!

mvh

Micke
Micke
 
F

F.d. 24535

Guest
Sv: Vem känner igen den här fönstertypen?

Ja, tack, mycket gärna!

Jag blir så osäker på hur mycket jobb det är med att byta fönster helt - den typ som sitter på verkar ju ändå ganska smidig att byta ut. Ska man byta till ett med ram etc (typ Seitz S4) så måste det ju bli en hel del extrajobb.:wideeyed:
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Sv: Vem känner igen den här fönstertypen?

Hej,

Kolla gärna denna länk om det kan vara till någon hjälp. Du ser ut att ha samma modell på ruta som jag har på min bil.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t80667/

Fick också brev hem där tillverkaren av dessa rutor Polyplastic erbjuder att laga eller byta ut mot nyare till subventionerade pris.

Hitta även denna länk som avser Bürstner

Polyplastic - 04.23 Full print repair
 
Senast ändrad:
F

F.d. 20581

Guest
Sv: Vem känner igen den här fönstertypen?

När fick du hem ditt brev?

Mvh

/Micke
 
Toppen