• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem installerar takmonterad AC

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Som topic: Vem installerar en takmonterad AC runt/kring Mälardalsområdet? Hunden höll på att koka på senaste trippen och vill gärna trycka ner temperaturen lite i bodelen. Nu har jag kört med en portabel AC i garaget, men det är lite pyssligt med utrymme, lastsäkring osv. Hade hellre velat ha en fast monterad men hittar ingen installatör.

Kom med tips!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det borde vilken husvagns- eller husbilsverkstad klara av.

Frågan är väl närmast om det finns någon som har tid, nu när sommaren står för dörren. Ring runt och kolla!

Pålle

PS
Fråga i första hand ett företag som säljer "ditt" husbilsmärke. De har troligtvis bäst kunskap om hur arbetet skall göras.
DS
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Som topic: Vem installerar en takmonterad AC runt/kring Mälardalsområdet? Hunden höll på att koka på senaste trippen och vill gärna trycka ner temperaturen lite i bodelen. Nu har jag kört med en portabel AC i garaget, men det är lite pyssligt med utrymme, lastsäkring osv. Hade hellre velat ha en fast monterad men hittar ingen installatör.

Kom med tips!
Du har ett serviceteam mittemot Hymersäljaren halvvägs mot Upplands-Väsby som åtar sig denna typen m.m. av arbeten.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej:
Jag var i samma situation för några år tillbaka... det finns många som kör kampanier till höst och vinter men till sommaren är svårt att fixa tid.
Så jag tog saker i egna händer och fixade själv. Jag kan rekommendera göra samma, det är enklare än vad man tror. Beroende på om du har tänkt att plocka bort en taklucka eller såga ny håll.
Du får gärna ta en titt på hur jag gjorde...

Man får en mall som man använder för att såga ny håll, sedan är det bara dra el till närmaste kontakt eller till "el centrall" som jag gjorde... klart
Viktigt är att mätta och rengöra taket och använda mommentnyckel och dra skruvarna som det står i manuallen med mera...
Om jag kan så kan säkert du med...
Jo lyfta AC till taken måste man ha hjälp med, den är tung.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Finns det inga balkar i taket man behöver ta hänsyn till?
Hej: Det beror självklart på hur husbilen är konstruerad och hur gammal den är och så vidare. Många tillverkare har lämnat den där med träbalkar för ett bra tag sedan då de rutnade mm. (vad jag har läst och sett)

På Youtubes så finns det videos om hur de tillverkar moderna husbilar... ser inga balkar där överhuvudtaget.





Vill man vara på den säkra sidan så kan man skaffa en regelsökare (jag har ingen sådan själv och har inte använt den heller)


Obs, jag är ingen proffs, jag har bara installerat ETT (1) AC i min husbil.
 
Toppen