• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vem byter vindrutor?

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Efter att passerat Flatruet med en helt omskakat bil så finns en spricka på vindrutan. Den växer varje dag.
Ryds med alla sina annonser byter inte på helintegrerad bil, inte heller Carclass. Tumbo svarar också nej.
Enda tipset jag fått är Svenska Bussglas på några ställen i Sverige..
Bilen, ja en Dethleffs 6850, 3-axlad, 2018 som behöver en ny ruta, men var?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
När jag bytte ruta fick de problem och grejer var tvungen att beställas. På min helintegrerade Kabe sitter det plastshok på sidor om rutan - som måste tas bort innan glasbyte. Dessa hade glasfirman kännedom om. Så de hade beställt dessa till mitt byte.
Dock behövdes även de övre delen av plastshoken bytas - de är också limmade, så totalt 4 plastdelar behövdes bytas ut.
Så jag fick vänta ytterligare några dagar innan dessa kom hem.
Mitt byte tror jag gick på 26500 (om jag minns rätt), men försäkringen tog ju den större delen.
Inte alla firmor klarar dock av att få in så hög bil genom portarna, så blev till att leta ett tag för mig med för fönsterbytet.
Jag tror inte att jag fick riktigt orginalrutan dock eftersom passformen på plastshoken efter montering inte blev så bra. De fick backjobb på detta - blev bättre men inte perfekt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du bor rätt nära Sandviken, där finns Selins Glas, som gjorde ett fint jobb när man bytte framrutan på vår Niesmann Flair som vi ägde vid tillfället.


TommyD
 

Micke50

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
28253
Medlemskap
2028
Vill bara berätta att Svenska busslast i Järfälla byter framrutor på husbilar, väldigt trevliga. Tyvärr kunde jag inte använda dom pga Folksams regler det blir Carglass i Skärholmen, måste dit först o mäta etc. Sen ska dom skicka efter etc. Undrar hur lång tid det tar. Ska åka iväg i slutet augusti.
 
Toppen