• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vedeldare, nu snackar vi accumulatortank!!

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi hade en ackumulationstank på 5000 L till huset som är på 360m²
Vi eldade ungf vart 5-7 dag om vintern.
Och då tog vi ut golv, element och all varmvatten från tanken..
Men en tank på 300 000m² då måste det gå åt en himla massa el/ved för att värma upp allt vatten. :swoon: ..
Vår vedpanna på 60kW värmde upp vår tank på ca 6-8 tim...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men en tank på 300 000m² då måste det gå åt en himla massa el/ved för att värma upp allt vatten.
:yes:
Kraftvärmeverket i Västerås är ett av Sveriges största. Här produceras energi både till elnätet och till fjärrvärmenätet.


Produktionen sker med återvunna och förnybara bränslen och uppgår till 700 GWh el och 1800 GWH värme per år. Totalt består kraftvärmeverket av fyra olika block plus panna 5. Med ett block avses panna + turbin.


Poängen med accutanken är att kunna producera mer el vid behov, och ändå kunna leverera värme till Västerås stad, då från accutanken.
Man når inte max el-effekt när värmebehovet är som störst, det går åt så mycket energi till fjärrvärmen att el effekten blir lidande, och stängs av helt vid -20 grader.

– Vid minus 20 grader slutar vi helt med el idag, trots att det är just då elen behövs som bäst, säger Magnus Eriksson.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
:yes:



Poängen med accutanken är att kunna producera mer el vid behov, och ändå kunna leverera värme till Västerås stad, då från accutanken.
Man når inte max el-effekt när värmebehovet är som störst, det går åt så mycket energi till fjärrvärmen att el effekten blir lidande, och stängs av helt vid -20 grader.
Jo.. Jag läste det.... Och med tanke på ett hus så är effekten på 300 000 000 liter vatten enorm.
Om du börjar med 0° vatten och skall upp till ungf 95° om inte systemet är under tryck, för då kan man gå högre....
Så behövs det ca 33 000 000 kW... Och mer om det är under tryck...
Hoppas jag har räknat rätt nu.... Det är ju många nollor :rolleyes: :swoon:
 
Toppen