• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

veckband

F

F.d. 9965

Guest
Hej,
Vi har en Sunlight T66 och gardinerna är INTE vackra, jag plockade av en och gick till tygaffären i Simrishamn för att köpa veckband, men si, sådana veckband fanns inte,det är trådar som man drar ihop bandet med och små plast krokar som man krokar i. Någon som har erfarenhet av detta?
Annika som bara råddar omkring i ny husbilen. Det är så kul.:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52975

Guest
Sv: veckband

Hej.
Kan du ta av krokarna? I så fall kan du kanske använda ett rynkband. Jag har egen tygaffär i Veberöd, Pias Tyger, så du är välkommen hit, kanske kan jag hjälpa dig.
Hoppas du kan fixa nya gardiner.

Ha D
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: veckband

Hej!

Jag har köpt sådana rynkband som du menar på IKEA. De var lite stela men annars likadana. Har alltid sytt nya gardiner till våra husbilar. De som är med vid leverans tycker jag inte om.

Anitha
 
F

F.d. 9965

Guest
Sv: veckband

Tack bägge två för svar!! Jättebussigt
 
F

F.d. 9965

Guest
Sv: veckband

Tack vad bra tips!! Nu blir det nya gardiner.
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: veckband

HEJ.
Byter oxå alltid till ny egna sydda gardiner till husbilen. Roligt att få sätt en liten egen färgklick då de oftast är så tråkiga i färgen.
Jag brukar sprätta loss det band som sitter på de gardinerna som följer husbilen o sy fast på de nya.
Har inte fått de från IKEA sitta snyggt.

Leena
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: veckband

Jag tror det är tyska grejor.

I vår bil gick några små krokar sönder och köpte dessa i tyskland.
 

Ulla & Kent

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2024
Sv: veckband

Ett Tips är att andvända de befintliga gardinerna som ett foder =
Lägg på det nya tyget med rätsidan utåt och sy fast runt lång och kortsidor,
sy även en söm på varsida om rynkbanden, det blir då som en kanal.
Det funkar om du står ut med att det gamla tyget syns utåt.
Vi har ett tunt tyg på vår gardinkappa som täcker hela fönstret och som går att rynka ihop och dra upp.
Kikade på vilket jobb det skulle innebära att sy nya garniner med alla rynkband och gav upp.
Symaskinen står i garaget och denna Ös-regniga helg blir det att sy nya kudfodral vid Götakanal.
 
Toppen