• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaxa

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Vaxa

Vaxar aldrig husbilen. Tvättar den så fort den blivit lite smutsig istället.
Kör även på vintern.

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025

Tänker vaxa två gånger per år, vår och höst. Lättare att hålla ren bilen och slipper svartränder.

Senast ändrad:

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Man kan lägga lackskyddet 2 gånger per år så har man tjockt lager. Idag finns det smidiga lackskydd som man dels påför och klart med en gång och som kan byggas i skikt/lager samt kräver inget jagande av vita rester i springor och dylikt, extremt lättjobbat. Finns säkert många sorter men det jag provat heter Ultima Paint Guard Plus+ och är ett 1 stegs lackskydd.

Sedan finns det Permanon Supershine som skall sprayas och svampas ut på blöt bil med bra resultat så idag är det inte jobbigt att lackskydda bilen :)

Senast ändrad:
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2025

Varje vår med lättarbetat flytande Diamantvax, hela bilen inklusive tak. För övrig rengöring, tvätt ofta för hand med rent vatten utan tillsats, sommartid .. (kör ej på vintern) /Rolf

F

F.d. 24784

Guest

Jag har märkt att ju dyrare och mer lättflytande och ju starkare och "hårdare" vax, ju kortare livslängd...
Det verkar vara UV strålningen som tar kål på vaxskiktet.
Min personbil hr stått under carport mesta tiden av vintern och är fortfarande fet och fin, dvs där den har skugga. Husbilen däremot, vit som den är blir vaxfri rätt fort.
I höstas testade jag den gamla klassiska Simonex (eller vad den nu heter) i guldburken, ett "vaxlikande" medel som visserligen är lite mer hårdarbetat, men förarhytten, som jag provade på i höstas, är fortfarande fet och fin, resten av bilen som förra hösten fick flytande modernt hårdvax är som sandpapper.
Jag mins min far som kämpade med "gulburken" på 60 talet, den finns fortfarande, jag köpte en hos Autexperten. Väl värd att testa!!!
Är vädret 10 - 18 C och inte soligt går all vaxning bäst.

Nämnda personbil vaxades tidigt i vår med "modernt hårdvax" och tempen den dagen under carporten var 7 C med regn i luften. det har aldrig gått så lätt och det har aldrig blivit så bra resultat.

De
Roy

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jag fick tips av en bekant om "Diamant Vax" som skulle vara riktigt bra
(tror att det är för husvagnar egentligen)

Finns bara på husvagnsfirmor å sånt..

Någon som provat det någon gång ?? Erfarenheter ? :confused::confused:

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Jag fick tips av en bekant om "Diamant Vax" som skulle vara riktigt bra
(tror att det är för husvagnar egentligen)

Finns bara på husvagnsfirmor å sånt..

Någon som provat det någon gång ?? Erfarenheter ? :confused::confused:

De har stått många gånger på båtmässorna med en upp och nervänd liten jolle och lagt lager på lager och visst är det halt och fint då. Läste lite på nätet och man skall inte vaxa speglar, lister och plastdetaljer vilket känns omständigt för egen del iaf. Enkelt och okomplicerat skall det helst vara. Lägg dom få minuterna det tar för att göra en lätt research på nätet och bilda en uppfattning om det själv. Gäller allt :).

Toppen