• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vax på rutorna mot frost

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
För ett par dagar sedan provade jag med att vaxa halva rutorna på sidorutorna och bakrutan på min personbil. Jag tog bara halva för att kunna avgöra om det blev någon skillnad mellan vaxat och ovaxat. (OK:s vanliga vax)

Nästa morgon var det turligt nog frostigt på rutorna, varför jag gick till verket och skrapade. Efter bara några få skrap märkte jag att det var betydligt lättare att skrapa rent där det var vaxat. Så under dagen vaxade jag alla rutorna för att vara beredd inför vinterns skrapande. :)

Eftersom försöket blev så lyckat kan jag rekommendera vaxning av bilrutorna för att lättare skrapa bort frost.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vax på rutorna mot frost

För ett par dagar sedan provade jag med att vaxa halva rutorna på sidorutorna och bakrutan på min personbil. Jag tog bara halva för att kunna avgöra om det blev någon skillnad mellan vaxat och ovaxat. (OK:s vanliga vax)

Nästa morgon var det turligt nog frostigt på rutorna, varför jag gick till verket och skrapade. Efter bara några få skrap märkte jag att det var betydligt lättare att skrapa rent där det var vaxat. Så under dagen vaxade jag alla rutorna för att vara beredd inför vinterns skrapande. :)

Eftersom försöket blev så lyckat kan jag rekommendera vaxning av bilrutorna för att lättare skrapa bort frost.

En undran, hur blir det när du kör bilen i töväder och får salt och annat skit på rutorna då dom är vaxade, låter för mig som det kan bli kletigt och svårt att få ren rutorna vid dessa tillfällen.

/pelle

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Inga problem jag har vaxat fönsterna på husbilen i många år,man behöver inte använda torkarna utan att det spöregnar.

Berra

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Pelle!
Jag hoppas att det inte blir så som du undrade. Tidigare försök med vaxning på sommaren har fungerat bra. Regnet rinner lättare av och kör man tillräckligt fort så behöver man inte använda torkarna när det regnar.

Kommande vinter med saltsörja får visa om det går bra. Jag tror det själv iallafall.

Finns det nån mer än Berra i klubben som har provat på vintern?

Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Går alldeles utmärkt att vaxa rutorna både sommar o vinter. Vindrutetorkarna glider lättare och mindre "hack" samt att det går lättare att skrapa m.m.

Dock går effekten bort tämligen snabbt enl. min erfarenhet men görs det regelbundet så visst. Och om/när man ändå vaxar resten av bilen kan man lika gärna kära på rutorna.

Hur det funkar på plastfönster typ husvagn o husbil har jag ingen erfarenhet av.

Pontiacen tvättar jag numera alltid med DriWashnGuard.com - Featuring Dri Wash 'n Guard automotive detailing products- including waterless car wash and more...
Funkar bra på både lack, rutor, gummi o.s.v.
Spolar av lös skit typ grus mm o sen tvättar jag inne i garaget. rutorna både på in och utsidan.
Misstänker att jag kommer använda DWG även till husbilen.

Om "vaxeffekten" sitter i längre än traditonellt vax är väl tveksamt men den blir så att säga nyvaxad vid varje tvätt.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Storpontus!
Det tvättmedlet låter intressant. Finns det att köpa i Sverige eller skickar du efter det från USA?

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Det finns att köpa i Sverige.

Jag har skickat efter härifrån DWG STARTSIDA

Det är vad jag förstått de som importerar. Sen har de återförsäljare här o där.

Funkar inte så bra på en gammal matt lack då det kan bli lite flammigt.

F

F.d. 29925

Guest

Finns"Ice ex" på Biltema c:a 40:-, bara spraya på ett tunt lager sätt dig bakom ratten, starta torkarna, klart. funkar till -50 grader.

Toppen