• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentryck

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej, Dethleffs Advantage I7501 -18, dåligt tryck i kranarna, ny pump finns, inte kalk då det även är dåligt tryck på toan är ju ett lite större hål, blir även ett baksug tillbaka till tanken, vet inte om det finns ett fördelningsstycke i golvet som inte syns.
Förslag?
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, baksug ? är det en backventil som inte håller tätt kanske om det rinner tillbaka ?, men det borde bli bra tryck efter att tag i alla fall vid spolning.
Du har inte en avtappningskran till rör/slangsystemet öppen så en del av vattnet rinner ut under bilen.
Har du fyllt upp v.v. beredaren med vatten så den just nu inte bara är en stor fjädrande luftficka.

M.v.h. JANKRO.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej, baksug ? är det en backventil som inte håller tätt kanske om det rinner tillbaka ?, men det borde bli bra tryck efter att tag i alla fall vid spolning.
Du har inte en avtappningskran till rör/slangsystemet öppen så en del av vattnet rinner ut under bilen.
Har du fyllt upp v.v. beredaren med vatten så den just nu inte bara är en stor fjädrande luftficka.

M.v.h. JANKRO.
Jag kör pumpen länge och monterade en backvrntil förra året, tog bort den idag, börjar tro att dom satt en fördelade i golvet där jag inte kan se, och den suger in tjuvluft där
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, svårt att gissa tyvärr ......... Det är inte bara så dumt att en slang har vikt ihop/stukat sig i någon böj eller liknande som kanske inte syns öppet, så den funkar som strypning.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
vattenpumpen i våran pössl roadcruiser la av på väg hem från Tyskland i höstas. Bestälde en ny med samma spec, fast lite mer l/min. Monterade den i höstas och så var vi på premiärtur nu i helgen. Frugan klagade på vattentrycket när hon skulle skölja av håret…
själv tyckte det var lite dåligt också, men det gjorde inget med min brist på frisyr…. 56 år korthårig gubbe
sökte lite här på klubben och hittade en gammal tråd om detta, ett tips var att plus och minus var felkopplade. Jag hade kopplat brun mot brun och blå mot blå…
gick ut i bilen och vände på detta… och se på f*n, nu blev trycket som det skulle igen… fanns ingen + - märkning på pumpen, så jag utgick från färgerna, vilket visade sig vara helt fel….
 

Nordan.51

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33324
Medlemskap
2024
Hej, Dethleffs Advantage I7501 -18, dåligt tryck i kranarna, ny pump finns, inte kalk då det även är dåligt tryck på toan är ju ett lite större hål, blir även ett baksug tillbaka till tanken, vet inte om det finns ett fördelningsstycke i golvet som inte syns.
Förslag?
Lennart
Har du silar på blandaren kan dessa våra igensatta skruva låss dem och kölla om det blir bättre tryck isåfall byt dem
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag kör pumpen länge och monterade en backvrntil förra året, tog bort den idag, börjar tro att dom satt en fördelade i golvet där jag inte kan se, och den suger in tjuvluft där
Har du verkligen en sugande pump? Annars borde det spruta ut vatten om det är på trycksidan...

Här kommer ingen hjälp men vi har ett betydligt sämre flöde i duschen än på övriga ställen, har accepterat det i stället för att riva ner allt och leta efter veck på slangarna - Att tänka på att en pump med högre tryck eller mer liter/min kan bygga upp ett motstånd som försämrar flödet, det kan en röris förklara bättre.
 

Sten-Anders

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
29793
Medlemskap
2025
Vi hade dåligt vattentryck vilket märktes mest i toaletten, vattnet orkade inte runt hela vägen. Problemet var att vi använt vattenreningstabletter som inte löste sig riktigt utan satte igen pumpen. Rengöring av tank och för säkerhets skull pumpbyte löste problemet. Aldrig mer tabletter för vattenrening, möjligen flytande medel!
/Sten
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, var hos Autovendo i Falkenberg, otroligt trevlig personal kunde komma fredag kväll när dom slutat för dagen, 2 killar kollade på allt och hittade till slut och polvände pumpen som någon skrev, jag hade monterat brun kabel till brun och blå till blå men det var fel, växlade kablar och vips funkade det, tack igen för ert engagemang
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
HOBBY 750 Excl. 2011. Pumpen (original) ger vatten nöjaktigt efter svåra avluftningar (tips?) Toavatten är miserabelt = mera att önska. Vatten utan tabletter byts flera ggr/år. Nytt filter i år (aldrig varit problem) Är magnetventilen (C-200) något känt problem? Finns det något filter i m-ventilen?
/Hasse
 
Toppen