• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentryck i dusch

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej!
Min vattenpump som är löst placerad inuti tanken på husbilen, tycker jag ger för lite vatten, speciellt när jag duschar.
Pumpen har ett tryck på 12L/ min. Vad händer om jag installerar en pump med större tryck ex.17L/min. Kan detta vara skadligt för kopplingar och anslutningar?
Pumpen ger väl lika mycket vatten även om jag byter till ett duschandtag med större spridning?
Är en fast vattenpump effektivare, isåfall monterar jag en sådan.

Härligt att vi går mot ljusare dagar!
Haré
Bernt
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Vattentryck i dusch

Jag bytte pump till en med mera tryck av samma skäl som du!
men till min besvikelse att det knappt blev nån märkbar skillnad.
Jag tror att rören/slangarna är för liten diameter för att få bättre flöde, samt att har man för högt tryck släpper väl bara nån koppling med katastrofala följder!

Lycka Till!
/Malbeck
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vattentryck i dusch

Tips:wink:
Vi hade dåligt vattentryck i våran förra Husbil (Eriba), den har också dränkbar pump med 17 m/liter.
Våran var felkopplad;) från fabrik....så vi skiftade plats på kablarna vid pumpen och SPRUTT, vilken skillnad det blev.

Kan ju vara värt ett försök.....
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Vattentryck i dusch

Hei! Sjekk at det ikke er en bøying/knekk på vatnslangen som stenger for passasjen. Eller at det ikke er noe rusk/skit som reduserer vatnstrømmen. Mvh! alfb
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vattentryck i dusch

Jag har samma problem i min gammla Hymer, kan man göra om vattensystemet till tryckvattensystem och montera en tryckvattenpump istället?
Hade ett sådant system i min förra husbil.
MVH KEJO
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vattentryck i dusch

Jag har samma problem i min gammla Hymer, kan man göra om vattensystemet till tryckvattensystem och montera en tryckvattenpump istället?
Hade ett sådant system i min förra husbil.
MVH KEJO

Det borde gå att göra. En pump och trycktank kostar inte mer än runt 3 tusen. Man får troligen titta över ledningarna så att de inte är för klena men troligen klarar de sig. Kranarna kan ju också möjligen behöva bytas men det kan klara sig också. Slipper man byta ledningar är det ju inte ett stort jobb alls och det löser ju problemet. Det kan ju gå att hitta allt på en husvagnskrot. Cabby hade tryckvatten i slutet på åttiotalet så det kan ju finnas både pump, trycktank och kranar billigt.:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vattentryck i dusch

Jag har en utvändig pump fab. johnsson monterad med en trycktank av plast. Föregånde pump blev frostskadad, och när jag monterade denna med lite bättre kabel till pumpen 1.5 m2. så läkte det från avtappningventilerna under köket, fick sänka trycket på pumpen,.
Det fanns en justerskruv på tryckkontakten. Ett anna tips det kom nästan inget vatten från tvättställskran, det visade sej vara en begie gegga i silen, efter rengöring OK.
Samma gegga satt i diskbänkskranen. Tror att det är beläggningar från vattenslangarna,hittar inget slam i vattentanke.

Jägarn
 
Toppen