• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentemp Citroen C25 bensin

F

F.d. 25374

Guest
Vad är normal drifttemperatur på de gamla 2-liters bensinarna? Satte in en extra tempmätare från Biltema och den visar aldrig över 80 grader. Vid landsvägskörning i konstant 80-90 ligger tempen på ca 70 grader. På bilens originalmätare, som verkar stämma, står visaren på blått område och sedan kommer ju en vit markering och gradering vid 90 som är "rakt upp" på mätaren, för att sedan bli röd på typ 110 eller vad det står..

Det känns alltså som att termostaten öppnar för tidigt, eller är det normalt med 70 grader vid marschfart?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Iofs en 2,5 turbo diesel jag hade men det stod 78 grader på den termostaten jag bytte , jag tyckte också att min gick för "kallt" .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Med den motoren er det bedre med litt lav temp enn at den koker.
Ved koking ryker oftest toppakningen og da kan det lett komme vatn i olja med motorhavari som resultat. På den andre side er det normalt å finne 70 . 72 graders termostater i disse gamle PSA bensinmotorene for å gi noe mer sikkerhetsmargin før kokepunktet. For vinterkjøring kan en med fordel sette inn en 85 graders.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.655
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Hejsan, den rätta tempen på termostaten skall vara 82° enligt rep. böcker, tempmätaren i bilen är inte mycket att lita på. Jag/vi har skrivit om det här problemet flera gånger förr. På min bil har jag också extra tempmätare (två st. både livrem och hängslen :D) en för utkommande vattnet ur motorn, den sitter i övre kylarslangen så man vet säkert vilken temp som kommer ut.
Jag har även en för ingående vattnet i motorn i nedre kylarslangen, och det är mest för att när jag hade köpt bilen och det var varmt ute och kö i stadstrafik så började tempen sakta åka uppåt. Eftersom motorn är rätt långlivad men har lösa cylinderfoder så är det rena döden för den om den går rejält varm, så började jag kolla upp problemet. Kylaren var ny så den hade full kapassitet. Problemet var till största delarna termogivaren i kylaren som startar kylfläkten, av någon anledning skall vara 93° och dessutom slog ifrån redan vid 91° (troligen trasig), och den elektriska kylfläkten som hade ett väldigt spänningsfall genom kablar och säkringar. När fläkten gick så var det bara ca. 10,5V som drev den runt. För att försäkra sig om att motorn håller rätt temp. både uppåt och neråt så sitter det nu en termogivare som sätter igång fläkten redan vid 82° och stänger av den vid ca. 74° tror jag. Orginal kablarna till fläkten styr nu ett relä i stället som hämtar ström direkt från batteriet, och för min del så skippade jag orginalfläkten och klämde dit två st. nya flaktar från tillbehörsmarknaden.
Nu har jag stadigt 82° på utgående vattnet antingen det bara är två grader varmt ute eller 35° och kö inne i stan.

M.v.h. JANKRO.

Ps..... Om man inte vill ändra på något från original, så kan det i alla fall vara idé att köpa en ny termostat, sätta extra tempmätaren i övre kylarslangen, köpa ny termogivare, koppla om elen till fläkten och kolla så att kylaren har de flesta flänsar kvar för när det blir varmt ute så har man inte mycket marginal med defekta delar, och kanske i stället köra med en lägre temp på termostaten sommartid.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Vad är normal drifttemperatur på de gamla 2-liters bensinarna? Satte in en extra tempmätare från Biltema och den visar aldrig över 80 grader. Vid landsvägskörning i konstant 80-90 ligger tempen på ca 70 grader. På bilens originalmätare, som verkar stämma, står visaren på blått område och sedan kommer ju en vit markering och gradering vid 90 som är "rakt upp" på mätaren, för att sedan bli röd på typ 110 eller vad det står..

Det känns alltså som att termostaten öppnar för tidigt, eller är det normalt med 70 grader vid marschfart?

Vår C25 bensin 2 liters från 1986 beter sej precis likadant, vi trodde också på termostatfel, köpte ny orginaltermostat, men ingen förändring. Vi frågade märkesverkstaden, som bekräftade att det ska vara så här, att allt är ok.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Ok, där ser man. Jag tror inte det är någon risk för att den ska gå varm för den ligger mer eller mindre konstant mellan 70 och 80 grader oavsett hur och var man kör. Tror knappt fläkten går igång alls, har i alla fall aldrig lagt mäke till det som man ofta gör i vanliga bilar.

På sätt och vis synd eftersom jag upplever att bensinförbrukningen är rätt hög. Har tankat två gånger och räknat ut att den dragit 1,85 samt 1,45. Första tanken körde jag rätt fort bitvis, 110-120 km/h bara för att testa lite, samt att det var en del stadskörning. Andra tanken var nästan uteslutande landsväg och fart runt 80 km/h. Hade en tanke om att den drog lite extra pga för låg temp då jag läst i andra trådar att de brukar dricka mellan 1,1 och 1,5. Ska väl byta tänddelar också och se om det gör någton skillnad, de ser ut att ha suttit där ett tag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.655
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Hejsan, ja drar den så mycket bensin så är det något som är galet. 1,3 är nog mer normalt och 1,4 om man ligger i :).

JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Den jeg hadde tok 1,2 til 1,5 avhengig av hvordan jeg kjørte.

Ville sjekket gjennom forgasseren og tenningen slik at de var optimale.
En kan redusere endel på forbruket ved å justere blandingen til en magrere blanding, men tenningstidspunktet skal da være justert rett.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Ok, där ser man. Jag tror inte det är någon risk för att den ska gå varm för den ligger mer eller mindre konstant mellan 70 och 80 grader oavsett hur och var man kör. Tror knappt fläkten går igång alls, har i alla fall aldrig lagt mäke till det som man ofta gör i vanliga bilar.

På sätt och vis synd eftersom jag upplever att bensinförbrukningen är rätt hög. Har tankat två gånger och räknat ut att den dragit 1,85 samt 1,45. Första tanken körde jag rätt fort bitvis, 110-120 km/h bara för att testa lite, samt att det var en del stadskörning. Andra tanken var nästan uteslutande landsväg och fart runt 80 km/h. Hade en tanke om att den drog lite extra pga för låg temp då jag läst i andra trådar att de brukar dricka mellan 1,1 och 1,5. Ska väl byta tänddelar också och se om det gör någton skillnad, de ser ut att ha suttit där ett tag.

En sak till beträffande kylfläkten, i motorutrymmet strax ovanför vänster skärm,(förarsidan) sitter ett antal jordanslutningar, i en cirkel, vanliga flatstift, ett av dom är från kylfläkten. Låt motorn gå på tomgång tills tempen står rakt upp o lite till, då ska fläkten starta, annars är felet ganska säkert dålig jordkontakt, kolla vilken kontakt de är o rengör den.
Angående bensinförbrukningen så drar våran 0,97 l , om man kör som folk (när Carina kör) Kör man 110-120 drar den 1,2 l . Nu har vi en halvintegrerad hb, En alkov hb däremot drar 1,5 l ,brukar dom säga. De lär inte vara bra att "snålställa" den för mycket.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Vad innebär egentligen hel- och halvintegrerad? Vi har en med sovalkov över hytten, är det en helintegrerad då?

Vad är normal kompression på denna motorn? Mätte nu och hade ca 11 bar rakt över, känns ju bra men vad är rätt värde enligt boken?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

En sovalkove ovenpå varebilens hytte er en alkovebil, disse har høgste luftmotstand og et forbruk på opp til 1,5 l/mil kan være rett.

Kompresjonen høres normal ut - fint at den er lik på alle fire.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Vad innebär egentligen hel- och halvintegrerad? Vi har en med sovalkov över hytten, är det en helintegrerad då?

Vad är normal kompression på denna motorn? Mätte nu och hade ca 11 bar rakt över, känns ju bra men vad är rätt värde enligt boken?

Detta värde har egentligen ingen betydelse, brukar ligga mellan 9 - 11-12. Huvudsaken är att värdena är så jämna som möjlgt för det tyder på att allt är tätt typ ventiler kolvringar.
Kylvattentempen bör ligga på mellan 80 - 90 grader men kan vara svårt att hålla. Se bara till att inte motorn kokar för med det kommer problem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Vad innebär egentligen hel- och halvintegrerad? Vi har en med sovalkov över hytten, är det en helintegrerad då?

Vad är normal kompression på denna motorn? Mätte nu och hade ca 11 bar rakt över, känns ju bra men vad är rätt värde enligt boken?


Ni har en alkovbil och tittar du på bilen i min avatar så är det en helintegrerad , en delintegrerad är en bil som ni har fast utan alkov klicka på länken för utseende : delintegrerad - Sök pÃ¥ Google
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Och detta är en alkovbil
 

Bilagor

  • 23-29  juni 2011 004.jpg
    23-29 juni 2011 004.jpg
    4,9 MB · Visningar: 5
  • bild.JPG
    bild.JPG
    699,8 KB · Visningar: 3

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.655
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin

Hej, vi tar det en gång till :D.

Halvintegrerad.....Strömlinjeformad som en tegelsten.
hakvint..jpg


Helintegrerad.....Strömlinjeformad som två tegelstenar på varann.
helint..jpg


Alkov.....Strömlinjeformad som tre tegelstenar på varann.
alkov.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen